Ga naar de inhoud

Lidl-Trek in 2024: Bigger and better: met een stevige portefeuille is de aanval op de top geopend

 wo 3 januari 2024 08:25
Mads Pedersen won dit jaar een rit in de Tour.

Had je 10 miljoen, wat zou jij dan doen? Trek-Segafredo veranderde halfweg 2023 in Lidl-Trek. De ploeg vaart een nieuwe koers met meer centen, 10 nieuwkomers en een plan voor de grote rondes. Lidl-Trek wil meer dan de gevestigde waarden kietelen. 

Des goûts et des couleurs... 

 

De introductie van Lidl - Trek net voor de Tour de France en vooral de ommezwaai met de schreeuwerige shirts werd niet overal even enthousiast onthaald.

 

Al mag er in se niemand mopperen dat de supermarktketen is teruggekeerd naar het peloton.

 

Lidl was enkele jaren een partner van Patrick Lefevere, maar na verlies in het covidjaar sloeg de paniek in Duitsland toe.

 

Het budget werd teruggeschroefd, waardoor het tot een scheiding kwam en Lefevere nieuwe bronnen aanboorde.

 

Amper enkele maanden later klopte Lidl al opnieuw aan bij de patron, maar zijn Quick Step was een andere weg ingeslagen met nieuwe geldschieters.

 

Lidl snuffelde uiteindelijk nog aan de Champions League, maar ook dat voetbaluitje draaide op niets uit.

 

Bij Trek nam het afgelopen zomer de plaats van Segafredo in en het shopbudget was schijnbaar bodemloos. Er is sprake van een budgetverhoging van liefst 40 procent.

Jasper Stuyven en zijn maats vlak voor de Grand Départ van de Tour.

Kopman voor de grote rondes

De terugkeer naar de heimat wilde Lidl niet geruisloos laten passeren en dat heeft iedereen in de mercato kunnen vaststellen.

 

Niet dat de nood zo hoog was, want qua zeges was 2023 een recordjaar voor Lidl-Trek. Het klokte af op 27 overwinningen, al werd dat aantal wat opgepompt door een waaier aan nationale truien.

 

2023 was niettemin een zeer consistent jaar met een 5e plaats op de teamranking als logische vertaling.

 

Voor constante prestaties was je bij Mads Pedersen zeker aan het juiste adres. De Deen kent zichzelf door en door en zit net niet in het Whatsapp-groepje met Tadej Pogacar en co, maar 6e in Sanremo, 3e in de Ronde, 4e in Roubaix en 4e in Glasgow: wie tekent er niet voor?

 

Pedersen won ook in de Giro en in de Tour en is een veilige belegging. Dat was maatje Jasper Stuyven een stuk minder, al ging hij de winter in met een fijn gevoel na zijn Europese graveltitel.

 

Met Tim Declercq hebben ze een verse locomotief - El Trektor is geboren - om door het Vlaamse landschap te ploeteren.

 

Zit er nog eens een piek in het Vlaamse voorjaar in?

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Stuyven, 31, moet zichzelf weer op de kaart kunnen zetten in een ploeg die zich wel duidelijk meer en meer oriënteert op het groterondewerk. Dat bewijst de transferpolitiek.

 

Met Tao Geoghegan Hart is een groterondewinnaar aangetrokken, al wacht zijn Giro van 2020 nog altijd op bevestiging. Net toen hij geen onehitwonder bleek te zijn, sloeg het noodlot in de jongste Giro toe.

 

Hart revalideert nog altijd en zal vooral tijd moeten krijgen. Maar als hij er staat, heeft hij met onder meer Patrick Konrad, Carlos Verona en Sam Oomen een fraai trosje verse lijfwachten.

Tao Geoghegan Hart wordt het klassementsspeerpunt van Lidl-Trek.

Topsprinter Milan

Pedersen moest de voorbije jaren heel wat sprints voor zijn rekening nemen, maar wordt op dat terrein afgelost door Jonathan Milan.

 

De Italiaanse sprintsensatie is een ruwe diamant en focust in 2024 voornamelijk op de Spelen, maar Milan is een investering voor de toekomst. 

 

Door het verdwijnen van Segafredo is de Italiaanse link in de ploegnaam verdwenen, maar niet in het teamrooster en in de staf. Als Andrea Bagioli zijn najaarsvorm van bij Soudal-Quick Step heeft meegenomen, kan dat vonken geven.

 

Giulio Ciccone is nog een leider van het Azzurri-blok, maar de bergkoning van de Tour moet Mattias Skjelmose al minstens naast zich dulden.

 

De Deense kampioen verbaasde in de Ardennen (8e in de Amstel, 2e in Hoei en 9e in Luik), won de getroebleerde Ronde van Zwitserland en betaalde nog wat leergeld bij zijn ingangsexamen in de Tour.

 

In 2024 zet hij zijn zinnen op de Vuelta, een opstapje naar een klassementsaanval in de Tour van 2025. Lidl-Trek gelooft ook in zijn mogelijkheden om een grote ronde te winnen.

We zijn nu een superteam, alleen moeten we nu ook volgens die status presteren. We gaan voor bigger and better.

ploegbaas Luca Guercilena
Mattias Skjelmose blinkt in zijn Deense trui.

Omkadering is stevig uitgebouwd

Aan rising stars geen gebrek, want naast Skjelmose staan ook Thibau Nys en Mathias Vacek te blinken in de etalage. Debuteert Nys straks na een wisselvallige crosswinter in de Giro?

 

Meubelstuk Bauke Mollema heeft een matig jaar achter de rug, met Quinn Simmons kan het vriezen of dooien. Voor 2025 werd ook al Albert Philipsen, gewild door Jan en alleman, vastgelegd. 

 

De technische staf krijgt dus de nodige uitdagingen voorgeschoteld en in de omkadering werd fors geïnvesteerd.

 

Extra trainers, nieuwe ploegleiders (met onder meer Maxime Monfort), psychologen, voedingsdeskundigen, chefs, data-analyses, windtunneltesten: Lidl-Trek is klaar om een grote speler te worden.

 

Het sterke vrouwenteam kreeg overigens een stevige injectie en er werd ook een devoteam uit de grond gestampt.

 

Het team telt nu 2 uitvalsbasissen in Spanje waar renners kunnen trainen als de weersomstandigheden thuis niet optimaal zijn en er zijn appartementen vastgelegd op Tenerife voor hoogtestages.

 

Ploegmanager Luca Guercilena steekt zich dan ook niet weg: "We staan in 2024 voor een nieuwe start. We kunnen dankzij Lidl meer ambitie tonen."

 

"We willen meestrijden voor de 1e plaats op de UCI-teamranking. Dat vraagt tijd, maar we gaan er wel voluit voor. We zijn nu een superteam, alleen moeten we nu ook volgens die status presteren. We gaan voor bigger and better."

Lidl-Trek in de grote rondes
Giro Tour  Vuelta
Ciccone Hart Pedersen
Bagioli Pedersen Skjelmose
Milan Skjelmose  
Stuyven    
  • grootste verlies: Filippo Baroncini werd in 2021 in Leuven wereldkampioen bij de beloften (voor onder meer Thibau Nys), maar werd in zijn eerste profjaren genekt door blessureleed. Hij verkast naar UAE.

  • opvallend: twee nieuwe namen duiken op in de volgwagen. Maxime Monfort verlaat Lotto-Dstny, de net gestopte Michael Schär debuteert.

  • revelatie: Mattias Skjelmose (23) is een van de ontdekkingen van 2023. Zijn masterplan moet in 2025 resulteren in een goed klassement in de Tour, maar de Deense kampioen kan als een type Michal Kwiatkowski ook renderen in de (Waalse) klassiekers. 
Nieuwkomers
Jonathan Milan (Ita) Bahrain Victorious
Tao Geoghegan Hart (GBr) Ineos Grenadiers
Tim Declercq Soudal-Quick Step
Andrea Bagioli (Ita) Soudal-Quick Step
Sam Oomen (Ned) Jumbo-Visma
Carlos Verona (Spa) Movistar
Ryan Gibbons (ZAf) UAE
Patrick Konrad (Oos) Bora-Hansgrohe
Fabio Felline (Ita) Astana
Simone Consonni (Ita) Cofidis
Vertrekkers
Tony Gallopin (Fra) stopt en wordt ploegleider bij Lotto-Dstny
Kenny Elissonde (Fra) Cofidis
Filippo Baroncini (Ita) UAE
Antonio Tiberi (Ita) Bahrain Victorious
Jon Aberasturi (Spa) Euskaltel
Emils Liepins (Let) DSM-Firmenich PostNL
Antwan Tolhoek (Ned) Sabgal
Markus Hoelgaard (Noo) Uno-X
Amanuel Ghebreigzabhier (Eri) ?
Asbjorn Hellemose (Den) ?
Marc Brustenga (Spa) Kern Pharma