UCI heeft geen oren naar WK met oortjes: "Maar in Australië zijn wel fouten gemaakt"

    Wout van Aert trekt door op Mount Pleasant, terwijl Remco Evenepoel op kop rijdt. Maar hij wist het niet.

    Het viel wat tussen de plooien in de euforie na de wereldtitel voor Remco Evenepoel, maar ook na dit WK was er weer kritiek op het gebrek aan oortjes tijdens de wedstrijd. Sporza stak zijn licht op bij Peter Van den Abeele, directeur Sport bij Internationale Wielerunie UCI:  "Op korte termijn zal er weinig veranderen.” 

    Wout van Aert kon in Wollongong nog sprinten om het zilver, maar dat hij dat pas ná de finish hoorde, frustreerde hem duidelijk. "Zonder oortjes koersen, dat is niet meer van deze tijd."

     

    Quick-Step-manager Patrick Lefevere deed er in zijn bekende stijl nog een schepje bovenop in De Tribune door het zelfs "crimineel" te noemen. UCI-topman Peter Van den Abeele zit ermee verveeld.

     

    “Dat zijn zware uitspraken”, vertelt hij vanuit de Zwitserse hoofdzetel van de UCI aan Sporza. “Woorden als 'crimineel', dat komt hard aan.”

     

    Het was onder UCI-voorzitter Pat McQuaid dat beslist werd om de radiocommunicatie tussen de renners en de volgauto's af te schaffen tijdens WK's en Olympische Spelen.

     

    Van den Abeele: “De huidige voorzitter, David Lappartient, is ook geen voorstander om het terug te draaien, dus op korte termijn zal er niet veel veranderen."

    Zolang wedstrijden op een gesloten circuit worden gereden, is het aanvaardbaar om zonder oortjes te rijden.

    Peter Van den Abeele, UCI

    Van den Abeele stipt toch ook nog eens het voordeel van een oortjesloze koers aan. “De koers zou er attractiever door moeten worden. Je creëert meer chaos - in de gezonde zin van dat woord. Als er geen oortjes zijn, moet een renner meer afgaan op zijn impulsen en wordt hij minder geleid door instructies vanuit de volgauto."

     

    “Anderzijds mag de veiligheid van de renner er niet onder lijden. Op het WK of Olympische Spelen, waar we voornamelijk op een gesloten circuit rijden, valt die veiligheid makkelijker te controleren.”

     

    “Zolang wedstrijden op een gesloten circuit worden gereden, is het aanvaardbaar, want de veiligheidsrisico's zijn dan lager. Op een open circuit is dat totaal anders, daar zijn we voor de veiligheid voorstander van de oortjes."

    De zogenaamde “ardoisier” of “bordjesman” op het WK in Australië.

    "De werking van de “ardoisier” was helemaal niet goed in Australië"

    Niet alleen Wout van Aert viel na de finish uit de lucht, ook Christophe Laporte en Michael Matthews, zilver en brons, waren compleet verrast dat ze nog het podium hadden gehaald.

     

    “Wat nu gebeurd is, is voor ons ook een leerschool", gaat Peter Van den Abeele voort. "Je moet na elke wedstrijd een evaluatie maken en eventueel dingen aanpassen in de volgende wedstrijd.”

     

    “De werking van de zogenaamde ardoisier of bordjesman (die de tijdsverschillen doorgeeft) was helemaal niet goed in Australië. Daarom hebben we binnen de UCI al de beslissing genomen om mensen met ervaring aan te trekken voor de komende Wereldkampioenschappen."

     

    "We zouden mensen uit bijvoorbeeld de Tour, Giro of Ronde van Vlaanderen kunnen vragen en het niet meer uitbesteden aan de lokale organisaties of federaties. We willen alles in handen nemen om zulke zaken te vermijden.”

     

    “Ook zouden we de communicatie kunnen verhogen door in de bevoorradingszones gebruik te maken van elektronische borden, waarop de renners kunnen zien wie waar zit in de wedstrijd. Dat wordt trouwens al gedaan onder de aankomstboog, waar het verschil wordt weergegeven tussen de leider en de renners.”

     

    De renners en rensters zullen dus nog zeker voor een paar jaar moeten leren leven met een kampioenschap zonder oortjes, al zou de communicatie voor iedereen in de toekomst wel beter moeten worden. Op meer hoeven ze niet te hopen.