• home
  • video
  • pas verschenen

    Sportmythes (3): moet je veel drinken voor een inspanning?

    Sporten en bewegen is gezond, maar er bestaan ook vraagstukken waar niet iedereen het (juiste) antwoord op kent. Eten en drinken is belangrijk, zeker voor het leveren van een fysieke inspanning. Maar zijn er ook valkuilen? We onderzoeken het in onze mythereeks in het kader van "blijf sporten".

    • Sinds jaar en dag wordt drinken als onmisbaar beschouwd vóór, tijdens en na het sporten.

     

    • Dat komt onder andere door het zweetverlies tijdens fysieke activiteiten.

     

    • Maar is drinken voor een inspanning nu echt zo belangrijk of hebben we hier gewoon met een sportfabeltje te maken?

     

    • En bestaat er ook zoiets als te veel drinken?

    "Houd rekening met de weersomstandigheden"

    Volgens voedingsdeskundige Stephanie Scheirlynck kan het belang van hydratatie niet genoeg benadrukt worden: “Als je uitgedroogd begint te sporten, vraag je automatisch al om problemen.”

     

    “Het is echter ook belangrijk om rekening te houden met de weersomstandigheden. Bij zeer hoge temperaturen weet je namelijk al dat de kans op uitdroging veel groter is. Voldoende water drinken is dus de boodschap.”

     

    “Natuurlijk zweet niet iedereen evenveel tijdens een fysieke inspanning. Sommige mensen krijgen een rood gezicht, maar zweten nauwelijks. Anderen zijn vanaf het begin al meteen doordrenkt van het zweet.”

     

    “Veel zweetverlies en witte plekken op je kledij wijzen er alvast op dat je veel mineralen verliest en je dus goed gehydrateerd moet zijn voor een fysieke inspanning.”

     

    “Let ook zeker op als je in de ochtend gaat sporten. Doordat je een hele nacht niet drinkt, veel zweet en misschien eens plast, sta je eigenlijk compleet uitgedroogd op. Vergeet dus zeker niet te drinken als je wakker wordt.”

    Tim Wellens probeert zijn vochtverlies bij te drinken.

    Marathonloper Koen Naert: "In Rio kreeg ik geen slok meer binnen"

    Ook voor langeafstandsloper Koen Naert is hydratatie essentieel: “Vóór een wedstrijd drink ik altijd zeer veel.”

     

    “Ook wanneer ik koolhydraten aan het opstapelen ben, probeer ik voldoende te drinken om mijn spieren genoeg vocht te laten opslaan."

     

    "Voor mijn wedstrijdgewicht is dat natuurlijk niet ideaal, maar de kans op uitdroging tijdens een race ligt op die manier wel veel lager.”

     

    Toch haalt ook Naert het weer aan als belangrijke factor. “De weersomstandigheden beïnvloeden natuurlijk de hoeveelheid die je drinkt tijdens een wedstrijd.”

     

    “Tijdens de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro dronk ik ongeveer 200 milliliter per 5 kilometer. Onder normale omstandigheden lukt dat, maar door de extreme hitte in Brazilië kreeg ik op een bepaald moment geen slok meer binnen.”

     

    “Normaal gezien probeer ik tijdens een wedstrijd wel steeds de hoeveelheid te drinken die we vooraf uitrekenen om zo voldoende gehydrateerd te blijven.”

    Koen Naert tijdens een bloedhete marathon in Rio.

    Tim Declercq: "Je mag niet overdrijven"

    Volgens Tim Declercq, renner van Deceuninck-Quick-Step, drink je best ook niet té veel voor een fysieke inspanning. “Voor mijn wedstrijden probeer ik net voldoende te drinken.”

     

    “Je moet natuurlijk zorgen dat je goed gehydrateerd bent, maar je mag niet overdrijven, omdat je anders constant moet plassen, iets wat tijdens een lange inspanning niet ideaal is.”

     

    “In de laatste 2 of 3 uur voor een wedstrijd probeer ik altijd ongeveer 500 milliliter te drinken, zodat ik net voldoende gehydrateerd ben."

     

    "Zodra de wedstrijd begonnen is, moet er natuurlijk wel nog voldoende gedronken worden.”

    Werkmier Tim Declercq krijgt bevoorrading van een ploegmakker.

    Tijd voor de conclusie:

    Het is belangrijk dat je zeker genoeg drinkt voor een fysieke inspanning om zo het risico op uitdroging te verkleinen. Toch zijn er 2 factoren waar rekening mee moet worden gehouden: de weersomstandigheden en je eigen zweetverlies.

     

    Hoe warmer het weer, hoe meer zweet je verliest en hoe meer je dus moet drinken voor een inspanning. Controleer dus zeker de weersomstandigheden waarin je gaat sporten en pas je vochtinname desnoods aan.

     

    De hoeveelheid die je moet drinken, hangt ook van je eigen zweetverlies af. Mensen die veel zweten moeten logischerwijs meer drinken dan personen die amper een druppel zweet verliezen. Welk type zweter je ook bent, zorg er zeker voor dat je steeds voldoende drinkt.

     

    Je mag echter ook niet te veel drinken, omdat je anders constant zal moeten plassen tijdens je sportprestatie. Je kunt het best zelf de juiste balans zoeken om je fysieke inspanning tot een goed einde te brengen.

    De "mythe" in een notendop:

    • Als je uitgedroogd begint te sporten, vraag je automatisch om problemen.
     
    • Voldoende drinken is de boodschap.
     
    • Houd zeker ook rekening met de weersomstandigheden.
     
    • Niet iedereen zweet evenveel tijdens een fysieke inspanning.
     
    • Vergeet niet te drinken als je in de ochtend gaat sporten.
     
    • Als je te veel drinkt voor een lange inspanning zal je veel moeten plassen, wat niet echt ideaal is.