• home
  • video
  • pas verschenen

    Sportmythes (2): de milt en stekende pijn in de zij gaan hand in hand

    Sport Vlaanderen en Sporza willen bewegen blijven promoten. Maar sporten en bewegen gaan natuurlijk hand in hand met enkele overtuigingen, stellingen en soms wel mythes. In onze reeks houden we enkele mysteries onder een vergrootglas.

    De meesten onder ons hebben het wellicht wel al eens meegemaakt. Je bent je normale looproute aan het afwerken en plots krijg je een stekende pijn in de zij.

     

    De milt wordt vaak als boosdoener gezien, maar is dat eigenlijk wel altijd terecht?

    De "mythe" in een notendop:

    • Er zijn verschillende oorzaken voor een stekende pijn in de zij.
    • Meestal heeft de milt er niets mee te maken.
    • Verricht geen inspanningen waarvoor je niet getraind hebt of bent.
    • Eet niet te laat als je nog wil lopen.
    • Sla geen stappen over bij het opbouwen van je conditie.

    De milt als boosdoener? "Eerder krampen in het middenrif"

    "De stekende pijn in de zij kan verschillende oorzaken hebben", legt Peter Hespel, inspanningsfysioloog aan de KU Leuven, uit.

     

    "Meestal heeft het niets met de milt zelf te maken, maar eerder met krampen in het middenrif."

     

    "Dit type kramp komt vaak voor bij mensen die het niet gewoon zijn om een bepaalde fysieke inspanning te leveren.”

     

    “De oorzaken zijn echter zeer gevarieerd en soms kunnen er zelfs steken in de lever ontstaan."

     

    "Vaak blijft het dus gissen naar de oorzaak, hoewel de milt er meestal niets mee te maken heeft.”

     

    “De beste manier om de steken te voorkomen, is inspanningen vermijden waarvoor je niet getraind bent."

     

    "Goed getrainde (recreatieve) atleten hebben namelijk zelden of nooit last van krampen.”

    Professor Peter Hespel.

    Het belang van voeding en vooral het moment van eten

    Volgens voedingsdeskundige Stephanie Scheirlynck is een verkeerd eetpatroon ook een van de mogelijke oorzaken.

     

    Te laat eten voor je gaat sporten kan leiden tot een stekende pijn in de zij."

     

    "Het is dus geen goed idee om na je werk nog snel een wafel te eten voor je gaat lopen.”

     

    “Veel mensen eten niet alleen te laat, maar kiezen ook nog eens de foute voeding."

     

    "Vooral lopers ondervinden hevige schokbewegingen, waardoor ze veel gevoeliger zijn voor maag- en darmklachten."

     

    "Zorg dus dat je altijd op tijd eet voor je gaat sporten. Je lichaam moet namelijk de tijd krijgen om het verteringsproces te voltooien.”

    Te laat eten voor je gaat sporten kan leiden tot een stekende pijn in de zij.

    Diëtiste Stephanie Scheirlynck

    Europees marathonkampioen: "Sla geen stappen over"

    Ook marathonloper Koen Naert sluit zich aan bij Scheirlynck. “Het is beter om niet te veel te eten voor je begint met lopen. Ook kun je best zelf ontdekken hoe lang op voorhand je moet eten voor je gaat lopen.”

     

    “Beginnende lopers raad ik aan om zeer voorzichtig te beginnen en geen stappen over te slaan. Het is dus zeker niet de bedoeling dat je elke training in het rood gaat."

     

    "In het begin mag je ook aan een traag tempo lopen. Op die manier ontwikkel je een basisconditie die je geleidelijk aan kan opbouwen."

     

    "De eerste weken zijn het lastigst, maar als je doorbijt, voel je de conditie mondjesmaat verbeteren.”

    Koen Naert werd in Berlijn Europees kampioen op de marathon.

    Tijd voor de conclusie:

    Hoewel er veel mogelijke oorzaken zijn voor steken in de zij, heeft de milt er bijna nooit iets mee te maken.

     

    Vaak wordt de pijn uitgelokt door te intensieve inspanningen waar te weinig voor getraind is op voorhand.

     

    Een andere plausibele verklaring zijn de fout ingeplande eetmomenten.

     

    Het is belangrijk om vroeg genoeg te eten, zodat je maaltijd helemaal verteerd is voor je gaat sporten. Kies bij voorkeur dus ook voor lichtere voeding.

     

    Tot slot is het zeer belangrijk om je conditie rustig op te bouwen.

     

    Als je tijdens de eerste weken op de tanden bijt, zal je de gemaakte progressie nadien duidelijk merken.