Vraag van de dag: mag je (zonder fiets) over de finish lopen in een koers?

    Chris Froome holt de Mont Ventoux op: een iconisch beeld uit de Tour van 2016.

    Remco Evenepoel maakte in Extra Time Koers lachend de denkoefening: "Als ik in Luik lek was gereden... Dan had ik lopend over de meet kunnen komen. Maar mag dat wel?" Aan de tafel was er toch wel wat twijfel over. Hallo, reglement?

    Volgens de UCI-regels moet een renner in koers altijd zijn fiets aanraken. Uiteraard mag er een wissel gebeuren bij pech, maar lopen mag niet - en is in 99,99% van de gevallen natuurlijk evenmin interessant.


    Er zijn - zoals altijd - uitzonderlijke gevallen, die overgebleven 0,01%.

     

    Zo liep Chris Froome ooit de Mont Ventoux op in de Tour - iconische beelden die Eurosport maar al te graag herhaalt tijdens reclames. In principe illegaal dus. Alleen kwam de Brit er toen onderuit door te verkondigen dat hij zich onveilig voelde tussen het publiek en wat verderop achter de dranghekken wilde geraken.

    En dus moet een renner ook over de finish komen terwijl hij zijn fiets aanraakt. Met de tweewieler in de hand kan dus zeker. Het eerste punt van het voorwiel wordt als referentie genomen - en dus niet de borstkast, zoals bijvoorbeeld in de atletiek.

     

    In het verleden waren er al vreemde aankomsten waarbij renners over de finish gleden/vielen. Denk maar aan Milaan-Sanremo in 1997. Renners die toen weg waren van hun fiets (onder wie Johan Museeuw), werden lager in het klassement gezet. Zij die in het klikpedaal zaten, kregen wel hun plaats toegekend.


    Ook in de spekgladde 11e Giro-rit in 2007 schoven tientallen renners over de meet.

    En de regel beslist in het verleden zelfs al over medailles op het allerhoogste niveau. Tijdens de Paralympische Spelen van Rio in 2016 kwamen Jehor Dementjiev en Alistair Donohoe ten val op 25 meter van de meet tijdens de wegrit in de categorie C4-5.

     

    De Nederlander Daniel Abraham profiteerde door als derde hond goud te pakken. Donohoe besloot impulsief om over de meet te lopen, maar vergat zijn fiets. Geen tweede plaats dus voor de onfortuinlijke Australiër.

     

    Was dit een antwoord op je vraag, Remco?