Veel twijfel over nieuw systeem dat bandendruk regelt: "Maar het kan een gamechanger worden"

    Team DSM rijdt zondag als enige ploeg met het Scope-systeem.

    Het veelbesproken Scope-systeem, dat de renners in staat stelt om handmatig hun bandendruk aan te passen tijdens de koers, kwam naar aanleiding van Parijs-Roubaix ook in Extra Time Koers aan bod. Er is vooral veel twijfel voorlopig. Bij Victor Campenaers, maar ook bij Jumbo-Visma en Philippe Gilbert.

    Victor Campenaerts, één van de tafelgasten woensdag, loopt nog niet helemaal warm voor het nieuwe snufje.

     

    "Ik heb gehoord dat je niet zou kunnen zien hoeveel druk er in je banden zit", vertelt de renner van Lotto-Soudal. "Dat zou ik heel lastig vinden." 

     

    "Maar als je effectief kan zien hoeveel druk er in je band zit, dan is dat wel een echte gamechanger."


    Toch vreest Campenaerts dat het systeem ook voor valpartijen kan zorgen. 

     

    "Als je van een kasseistrook komt en je zet je banden goed hard, dan kan je in een bocht met water makkelijk onderuit gaan."


    Campenaerts zal het systeem zondag zelf niet kunnen uittesten op de kasseien. Enkel Team DSM zal met het Scope-systeem aan de start staan.

    Ik denk dat de grote ploegen het gaan aanschaffen met het oog op de Tour.

    Jan Bakelants

    Jan Bakelants is ook benieuwd naar de meerwaarde die er eventueel kan gehaald worden, maar verwacht na dit weekend nog geen duidelijkheid. 

     

    "Ik denk niet dat we zondag al gaan weten of het systeem een groot succes is. Er zit in mijn ogen niemand bij DSM die top 10 kan rijden", zegt hij over de ploeg van ex-winnaar John Degenkolb.


    "Ik denk wel dat de grote ploegen zoals Ineos en UAE enkele systemen gaan aanschaffen om uit te testen op training. In de Tour zijn er ook kasseistroken waar het peloton over moet."

    Nog twijfel bij Jumbo-Visma: "Zondag zal uitwijzen of het iets voor de toekomst is"

    Bij Jumbo-Visma tekenen ze nog wat voorbehoud aan. "Als het supergoed werkt, als het geen aerodynamisch verliest betekent en als er geen gewichtstoename is, dan is het zeker interessant", zegt ploegleider Grischa Niermann.

     

    "Maar ik wil het eerst zien. Het kan ook nadelen geven. Als je de bandenspanning voor een bocht niet weet, dan is het niet zo handig. Het project is vooruitstrevend, maar zondag zal misschien al uitwijzen of het iets voor de toekomst is."

     

    Philippe Gilbert kent het systeem niet en is "niet zeker of het een voordeel geeft". "Ik weet graag de bandendruk bij de start. Zo kan ik mijn manier van sturen aanpassen in de bochten en de kasseien. Als je iets verandert, moet je je bochtentechniek aanpassen."