Wielerwereld kijkt reikhalzend uit naar systeem om bandendruk te regelen: "Kan het verschil zijn tussen winst en verlies"

    De mannen en vrouwen van DSM zouden komend weekend in Parijs-Roubaix met een revolutionair systeem willen starten, waarbij ze zelf hun banden kunnen oppompen of aflaten tijdens de koers. Commentator José De Cauwer kan niet wachten om het veelbesproken systeem in actie te zien.

    Scope, de ontwikkelaar van het Atmoz-systeem, maakt zich sterk dat je 30 watt winst kunt boeken door de bandendruk te verhogen of verlagen naargelang je op het asfalt of de kasseien rijdt. Kan dat het verschil maken tussen winst en verlies?

     

    "Als het systeem goed werkt en het weegt niet te veel, dan kan dat zeker", zegt José De Cauwer. "Als je de bandendruk na een kasseistrook kunt verhogen, dan zal dat sowieso soepeler rijden. Omgekeerd geldt ook dat je met lagere druk vlotter over de kasseien rijdt."

     

    "Een nadeel is wel dat je het systeem 250 kilometer moet meesleuren. Het gaat hier toch niet over een 30 gram of zo, maar een paar 100 gram."

     

    "Ik ben heel benieuwd, kijk er echt naar uit. Ik had gehoopt vandaag al eens een bezoekje te kunnen brengen om te zien hoe het werkt, maar dat is momenteel nog niet mogelijk. We moeten ook nog maar afwachten of ze er effectief mee zullen rijden."

    Een nadeel is dat je het systeem 250 kilometer moet meesleuren.

    José De Cauwer

    "Roubaix is geen goed moment om te experimenteren"

    Opvallend is dat nieuwe ontwikkelingen vaak worden opgespaard voor Parijs-Roubaix. "Eigenlijk is dat geen goed moment om iets uit te proberen. Het product zou tegen dan al op punt moeten staan."

     

    "Denk maar aan de "vrouwenfiets" waarmee Museeuw en co ooit Roubaix reden. Dat was niet de juiste keuze."

     

    "Er wordt sowieso al met aangepaste fietsen gereden in Roubaix: een langere wielbasis, een andere hoek voor de voorvork, grotere banden met minder druk,... Ook het weer speelt een rol in de materiaalkeuze."

     

    Het systeem zal misschien zijn waarde bewijzen in Roubaix, maar zal wellicht niet in elke koers een voordeel opleveren. "Maar voor het veldrijden zou het in de toekomst wel een groot verschil kunnen maken, bijvoorbeeld als je door het zand rijdt."

     

    "Alleen moeten we eerst nog eens zien hoe het effectief werkt. Zit er wel voldoende lucht in de patronen om constant de druk te verhogen? Ik ben echt benieuwd!"