Uw gids voor het Formule 1-seizoen 2022: de rijders, de kalender én de nieuwe auto's

    We beginnen aan een nieuw hoofdstuk in het grote Formule 1-boek.

    Vanaf komend weekend ronken de Formule 1-motoren. Dan gaat in de oliestaat Bahrein het nieuwe seizoen van start, een nieuw seizoen met gloednieuwe auto's die de spektakelwaarde moeten opkrikken.

    Zo was het vorig jaar: bloedstollend duel Hamilton-Verstappen

    Veel spannender dan vorig jaar kan een kampioenschap niet verlopen. En zeker niet spannender dan de controversiële ontknoping in de slotrace in Abu Dhabi.

     

    Lewis Hamilton leek zowat de hele race op weg naar een 8e Formule 1-titel, een record, tot in de absolute finale de safetycar het circuit opkwam.

     

    Verstappen mocht van wedstrijdleider Michael Masi in het zog van Lewis Hamilton de ultieme slotronde aanvatten. Op nieuwe banden dribbelde hij zijn Red Bull voorbij de Mercedes om geschiedenis te schrijven. Verstappen won als allereerste Nederlander het WK Formule 1, na een bloedstollende finale van een bloedstollend kampioenschap.

     

    Voor ons mogen ze dit jaar een bisnummer opvoeren. Waar moeten we tekenen?

    Lewis Hamilton en zijn opvolger Max Verstappen.

    Nieuw: een Chinees en een ambitieuze ploegmaat voor Hamilton

    Van de 20 coureurs die aan de start staan van het nieuwe Formule 1-seizoen, gaat u er veel kennen. Slechts 1 man is nieuw: Zhou Guanyu.

     

    De 22-jarige rijder mag zich de eerste Chinees in de Formule 1 noemen. Samen met de ervaren rot Valtteri Bottas - die niet langer voor Mercedes rijdt - vormt hij het duo bij Alfa Romeo.

     

    Zhou reed vorig jaar Formule 2. Niet dat hij het kampioenschap won. Zhou werd 3e, op bijna 70 punten van de sterke Australiër Oscar Piastri. Die moet het doen met de rol van reserverijder bij Alpine, het team van Fernando Alonso, op zijn 40e de oudste deelnemer.

    Rijden opnieuw Formule 1: Alexander Albon (Williams) en Kevin Magnussen (Haas). Zijn uit het kampioenschap verdwenen: Kimi Räikkönen en Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo), die nu in de Formule E actief is.

    Veel teamwissels waren er niet. De interessantste: die van George Russell naar topteam Mercedes. Verwacht wordt dat de jonge en ambitieuze Engelsman het Lewis Hamilton weleens lastig kan maken.

    De machtsverhoudingen binnen de 10 teams

    Red Bull

     
    Mercedes
    • Lewis Hamilton: 7-voudig wereldkampioen die na vorig jaar gekrenkt is in zijn eer
    • George Russell (nieuw in de ploeg): wingman of concurrent van Hamilton?
     
    McLaren
    • Lando Norris: lolbroek en misschien wel de beste coureur na Verstappen en Hamilton
    • Daniel Ricciardo: ook een lolbroek, moet beter doen dan in zijn eerste seizoen bij het team
     
    Ferrari
    • Charles Leclerc: niet langer de nummer 1 in de ploeg, krijgt een beter paard dan vorig jaar
    • Carlos Sainz jr: heeft een sterk debuutjaar achter de rug bij de legendarische renstal
     
    Alpine
     
    AlphaTauri
    • Pierre Gasly: heeft zijn plaats gevonden bij de kleine broer van het Red Bull-team
    • Yuki Tsunoda: moet zich bewijzen na een chaotisch debuut in 2021
     
    Aston Martin
    • Sebastian Vettel: de techneut van de klas en 4-voudig wereldkampioen, kan beter dan vorig jaar
    • Lance Stroll: de zoon van de grote sponsor die weleens wat uithaalt
     
    Alfa Romeo
    • Valtteri Bottas: na 5 jaar Mercedes breit hij nog een verlengstuk aan zijn carrière
    • Zhou Guanyu: de eerste Chinees in de Formule 1, de enige echte nieuwkomer dit jaar
     
    Williams
    • Alexander Albon: Thaise Brit die zijn comeback maakt na een moeilijke periode naast Max Verstappen
    • Nicholas Latifi: onopvallend, net als zijn resultaten
     
    Haas
    • Mick Schumacher: harde werker, maar iets minder talent dan zijn vader
    • Kevin Magnussen: ooit een concurrent van Stoffel Vandoorne bij de jeugd, opgevist nadat de Rus Mazepin is moeten vertrekken
    de F1-klas van 2022
    Red Bull Max Verstappen (Ned)
    motor: RB (Honda) Sergio Pérez (Mex)
    Mercedes Lewis Hamilton (GBr)
    motor: Mercedes George Russell (GBr)
    Ferrari Charles Leclerc (Mon)
    motor: Ferrari Carlos Sainz jr. (Spa)
    McLaren Daniel Ricciardo (Aus)
    motor: Mercedes Lando Norris (GBr)
    Alpine Fernando Alonso (Spa)
    motor: Renault Esteban Ocon (Fra)
    AlphaTauri Pierre Gasly (Fra)
    motor: RB (Honda) Yuki Tsunoda (Jap)
    Aston Martin Sebastian Vettel (Dui) *
    motor: Mercedes Lance Stroll (Can)
    Williams Alexander Albon (Tha)
    motor: Mercedes Nicholas Latifi (Can)
    Alfa Romeo Valtteri Bottas (Fin)
    motor: Ferrari Zhou Guanyu (Chn)
    Haas Mick Schumacher (Dui)
    motor: Ferrari Kevin Magnussen (Den)

    * Sebastian Vettel heeft het virus te pakken, Nico Hülkenberg vervangt hem in de eerste race.

    Nieuwe auto's, meer suspense?

    Na het bloedstollende duel tussen Hamilton en Verstappen zouden we bijna vergeten dat het de seizoenen ervoor maar een saaie processie was. Na de invoering van de hybride motoren domineerde Mercedes met 7 wereldtitels op rij: 6 voor Hamilton, 1 voor Rosberg.

     

    Om opnieuw meer actie op het circuit te krijgen voerde de FIA een grote regelwijziging in, die het mogelijk moet maken om weer dichter bij elkaar te racen. Dat was door een overdaad aan flapjes en vleugels onmogelijk geworden: de lucht achter de F1-wagens was zo turbulent dat volgen onmogelijk was.

     

    Met een aerodynamische revolutie hoopt de FIA daar een oplossing voor te hebben gevonden. Het voerde het grondeffect weer in: door een systeem van tunnels onder de auto wordt de bolide tegen het circuit gezogen. Met die vorm van downforce moet dicht bij elkaar weer racen mogelijk zijn.

     

    Of dat ook klopt? De eerste signalen tijdens de testdagen in Barcelona en Bahrein waren bemoedigend. Maar het echte antwoord zullen we pas zondag krijgen tijdens de eerste grand prix van het seizoen.

    Welcome to Miami

    In december pakte de FIA uit met zijn grootste F1-kalender ooit: maar liefst 23 GP's. Maar na de inval van Rusland in Oekraïne werd de GP in Sotsji geschrapt. Er blijven dus net als vorig seizoen 22 races over.

     

    De GP van Australië staat na twee jaar afwezigheid door het coronavirus weer op de kalender, als 3e GP in het rijtje. Ook de GP's van Canada, Singapore en Japan maken hun wederoptreden. De GP van België staat op 28 augustus op het programma.

     

    Er is ook een nieuwkomer op de F1-kalender: Miami organiseert een 2e race in de VS met een stratencircuit in Miami Gardens, in en rond het Hard Rock Stadium.

    Begin mei maakt Miami kennis met Formule 1.

    kalender Formule 1 2022
    datum grand prix winnaar 2022 winnaar 2021
    20/03 Bahrein (Sakhir)   Hamilton
    27/03 Saudi-Arabië (Jeddah)   Hamilton
    10/04 Australië (Melbourne)   -
    24/04 Emilia-Romagna (Imola)   Verstappen
    08/05 Miami (Florida)   -
    22/05 Spanje (Barcelona)   Hamilton
    29/05 Monaco (Monaco)   Verstappen
    12/06 Azerbeidzjan (Bakoe)   Pérez
    19/06 Canada (Montréal)   -
    03/07 Groot-Brittannië (Silverstone)   Hamilton
    10/07 Oostenrijk (Spielberg)   Verstappen
    24/07 Frankrijk (Le Castellet)   Verstappen
    31/07 Hongarije (Boedapest)   Ocon
    28/08 België (Spa-Francorchamps)   Verstappen
    04/09 Nederland (Zandvoort)   Verstappen
    11/09 Italië (Monza)   Ricciardo
    25/09 Rusland (Sotsji) geschrapt Hamilton
    02/10 Singapore (Marina Bay)   -
    09/10 Japan (Suzuka)   -
    23/10 VS (Austin)   Verstappen
    30/10 Mexico (Mexico City)   Verstappen
    13/11 Brazilië (Sao Paulo)   Hamilton
    20/11 Abu Dhabi (Abu Dhabi)   Verstappen

    Formule 1 live op Sporza

    U kunt het Formule 1-seizoen van start tot finish volgen. Op sporza.be, in onze app en in Sporza op Radio 1 brengen we live verslag uit van de races. Na elke race krijgt u ruime samenvatting op televisie geserveerd.