• pas verschenen
  • video
  • podcasts

    "Budgetplafond vanaf 2021 en nieuw reglement vanaf 2022 moeten F1 spectaculairder maken"

    " "

    De vleugels die op kerstbomen lijken moeten er in 2022 aan geloven.

    De prijzen zijn uitgedeeld in het Formule 1-jaar 2020. Het is uitkijken naar de toekomst. En die zal er ietwat anders uitzien. Om de sport aantrekkelijker te maken komt er in 2022 een nieuw technisch reglement, in 2021 wordt wel al een budgetplafond doorgevoerd. Autosport-journalist Gert Vermersch legde in De Tribune uit wat er verandert.

    Het budgetplafond bedraagt 145 miljoen dollar per team, exclusief

    marketingkosten en salariskosten van de rijders en de 3 andere best verdienende personeelsleden. 

     

    Vermersch vertelt wat we daar moeten van verwachten. "Dit is een eerste stap. Ik vind ook dat de rijderssalarissen en die van die 3 teamleden daar ook in mogen vallen. Men werkt daaraan, al zal het nog een lange weg zijn.”

     

    “Die 145 miljoen dollar is dus een eerste stap, het jaar erna is het 5 miljoen dollar minder en nog eens 5 miljoen minder in 2023.”

     

    “Als je weet dat Mercedes in 2019 zo'n 370 miljoen euro heeft uitgegeven om wereldkampioen te worden, dan weet je dat die grote teams over veel meer middelen beschikken dan de kleine teams, die nu al 7 à 8 jaar in de
    middenmoot of achteraan meedraaien.”

     

    “En dat komt door hoe de F1 is opgebouwd: de winnaars krijgen meer prijzengeld en worden steeds groter. Als ze nu minder kunnen uitgeven, dan hoopt iedereen – en ik ook – dat de lat wat gelijker zal liggen."

    Als de grote teams minder kunnen uitgeven, dan hoopt iedereen – en ik ook – dat de lat wat gelijker zal liggen.

    Gert Vermersch

    "Ik hoop dat kleinere teams in 2022, 2023 dichter bij grote teams komen"

    Hoe realistisch is die hoop en wanneer volgt de realiteit? “Alvast niet in 2021, want met die 145 miljoen dollar die volgend jaar mag uitgegeven worden, gaat geen van de grote teams een probleem hebben. Ze
    hebben nu al maximaal uitgegeven om de auto van volgend jaar klaar te stomen."

     

    "Ik heb meer hoop op 2022 en 2023, ook al omdat het dan om een bijna volledig nieuw technisch reglement gaat. Daar hebben ze dit jaar nog niet kunnen aan werken. Dat was verboden."

     

    "Daar mogen ze op 1 januari van volgend jaar aan beginnen. En dat zit dus al in die budget cap. Daar hoop ik dat de kleinere teams, als ze hun huiswerk goed kunnen doen, wat dichter kunnen komen bij de topteams als Mercedes, Red Bull en Ferrari.

     

    "Want Ferrari heeft ook nog een enorm budget, net als Renault. Die moeten allemaal een beetje terugschroeven. Die andere teams gaan overschot hebben, die kunnen gewoon met dezelfde middelen voortdoen die ze nu hebben.”

    Ferrari.

    "Hamilton binnenkort in auto met 3 wielen?"

    Daar komt nog de "salary cap" bij: voor zijn 2 rijders samen mag een team 25 miljoen euro per jaar uitgeven. Dat is wat Max Verstappen op zijn eentje zou verdienen. En Hamilton verdient ongeveer 40 miljoen en wil voor zijn nieuwe contract graag 50 miljoen per jaar.

     

    Vermersch: "Dat wordt lastig. Ik vermoed niet dat Lewis Hamilton nog heel lang zal doorgaan in de F1, als die salary cap er komt. Het is wel zo dat ze wat ze tekortkomen om de salarissen te betalen uit hun werkingskosten mogen halen."

     

    "Dus als ze zeggen dat ze Hamilton 50 miljoen willen betalen, dan verliezen ze 25 miljoen van die 145. Maar dat gaat niemand doen. Dan gaat hij misschien op 3 wielen moeten rijden”, besluit Vermersch met een boutade.

    " "

    Lewis Hamilton vierde in 2020 zijn 7e wereldtitel.

    "Eenvoudigere vleugels moeten meer inhalen mogelijk maken"

    Centen is één ding, de technische reglementering een ander. Daarin komt in 2022 een wijziging, door corona werd dat een jaar opgeschoven. Vermersch schetst de belangrijkste veranderingen én hun mogelijke impact.

     

    "Het belangrijkste gebeurt op aerodynamisch vlak. De barlelijke vleugels die nu aan de wagen hangen, lijken meestal op kerstbomen en schieten alle kanten uit. Die moeten veel eenvoudiger. Met als gevolg - waar iedereen op hoopt - dat de wagens makkelijker kunnen inhalen."

     

    "Als je wil inhalen op het rechte stuk, moet je er vooral voor zorgen dat je bij het uitkomen van de bocht voor dat rechte stuk in de buurt van de voorgaande auto zit."

     

    "Met de aerodynamica van nu is dat zo goed als onmogelijk. Die wagen heeft eigenlijk, zoals dat heet, "propere lucht" nodig. Dat is een luchtstroom die niet verstoord wordt door iets wat ervoor rijdt. Als je vlak achter een andere auto ligt, heb je nu geen propere lucht."

     

    "Dan werkt de neerwaartse kracht op de vleugels niet, heb je geen goeie wegligging, waardoor je dus niet in de buurt van die wagen voor je kan blijven in de bocht voor het rechte stuk. Met de eenvoudigere vleugels hoopt men dat dat wel zal kunnen."

     

    "Waardoor er aan het eind van het rechte stuk meer inhaalmanoeuvres en dus meer spektakel zou moeten te zien zijn."

    "Teams moeten een volledig nieuwe auto ontwikkelen"

    In bovenstaande kruipt natuurlijk heel wat ontwikkeling. Hoe ingrijpend is dat voor de teams? Vermersch: "Qua chassis en aerodynamica moeten ze zo goed als op nul beginnen."

     

    "Want er komen ook grotere wielen. Je zal zeggen dat wielen van 12 duim of 18 duim niet veel uitmaken. Maar dat maakt heel veel uit. De banden op die wielen zijn de enige contactpunten met het asfalt."

     

    "Je moet ervoor zorgen dat het vermogen langs die banden op de weg geraakt en je die wagen nog onder controle kan houden.”

     

    "De dikte van de band is een deel van de vering van de ophanging van de wagen. Als die dikte veel dunner wordt, moet je dat op andere vlakken weten te compenseren. Ze moeten dus eigenlijk een volledig nieuwe wagen ontwerpen.”

     

    Voor alle duidelijkheid: technisch blijft in 2021 alles nog hetzelfde. "Inderdaad. Ik hoop alleen maar dat Honda, dat de motoren van Max Verstappen levert en eind 2021 stopt, dat die nog op een hoogtepunt willen vertrekken." 

     

    "Ik hoop dat ze erin slagen om hun motor nog ietsje sterker te maken. Ze hebben niet veel meer nodig om tot bij Mercedes te geraken. Als de motor gelijk is aan die van Mercedes. En als Red Bull dan voor een even goeie wagen kan zorgen als Mercedes, krijgen we misschien eindelijk nog het gelijkwaardige duel tussen Verstappen en Hamilton, waar we al een tijdje op zitten te wachten."

    Ik hoop voor 2021 dat Honda zijn motor voor Verstappen gelijk kan maken aan die van Mercedes. Dan krijgen we misschien eindelijk nog dat gelijkwaardige duel met Hamilton.

    Gert Vermersch