meest recent
- 17:42LIVE (18.15 u): Niet Slimani, wel Lauberbach moet voor doelpunten zorgen bij KV Mechelen op bezoek bij Westerlo
- 17:37Emotionele Filippo Ganna na zege: "Ik had al lang niet meer gewonnen"
- 17:18Filippo Ganna heeft dan toch zijn tijdritzege beet, al jaagt Tadej Pogacar hem opnieuw schrik aan
- 17:14Tord Gudmestad graait zege in Veenendaal-Veenendaal weg voor de neus van Simon Dehairs
- 17:13Verstappen evenaart record van Ayrton Senna met nieuwe polepositie in Imola
- 17:04Veelgeroemde Roberto De Zerbi stopt bij Brighton na dit seizoen
- 16:38Lorena Wiebes zet massasprint in Ronde van Burgos met gemak naar haar hand
- 16:33Herboren Sam Bennett wint nu zelfs op de Kasselberg, goed voor zijn 3e ritzege in de Vierdaagse
- 17/05Giro rit 13: (her)bekijk het magazine van vrijdag 17 mei
- 17/05Pro League lanceert nieuwe gids met tips over inclusie in het voetbal
- 17/05Grijpt Anderlecht zondag de landstitel? "Nu moet je gewoon zo snel mogelijk sprinten"
- 17/05Hattrick voor Jonathan Milan in de Giro
- 17/05Twee nederlagen voor de Belgian Lions op het olympisch kwalificatietoernooi 3x3
- 17/053x3 Belgian Lions gaan ook kopje onder tegen Mongolië: "Ow, ow, wat gebeurt hier?"
- 17/05Bekijk de samenvatting van de 13e etappe in de Giro
- 17/05BEKIJK: 3e zege voor Jonathan Milan
De Gendt: "Kritiek van Trentin? Ik was een van de 16 renners die de e-mail lazen"
Het brede pakket aan nieuwe veiligheidsmaatregelen dat de UCI wil introduceren, is de laatste weken veelbesproken in de wielerwereld. Thomas De Gendt legde in onze podcast De Tribune uitgebreid uit wat er volgens hem juist speelt in de buik van het peloton.
Download de podcast van De Tribune
"E-mail van de rennersvakbond toevallig gelezen"
Heel wat renners hebben de afgelopen twee weken onbegrip getoond voor minstens enkele van de nieuwe veiligheidsregels die de UCI wil doorvoeren. Matteo Trentin zorgde voor tegengewicht.
Volgens de Italiaanse renner lazen slechts 16 van de 800 renners een e-mail die ze kregen van rennersvakbond CPA met voorstellen. Dat ze dan achteraf kritiek hebben, daar is Trentin "behoorlijk kwaad over".
Op De Gendt moet Trentin niet kwaad zijn. "Ja, ik ben een van die 16 renners. Ik heb de bijlage in die e-mail toevallig gelezen. Het is een van de enige e-mails van de CPA die ik eigenlijk gelezen heb."
"Dat deed ik omdat Adam Hansen, die in het verleden onze vertegenwoordiger was van Lotto-Soudal bij de CPA, had gezegd dat er van alles over veiligheid besproken ging worden. Het is ook niet allemaal slecht wat in die e-mail staat."
Nu komen die aanbevelingen van een paar renners en een paar ploegleiders. Het is fout dat ze te weinig renners proberen te betrekken.
"Ik geef Trentin gelijk dat renners niet echt bezig zijn met alle zaken die bij de koers komen kijken. Niet dat het ons niet interesseert, maar soms hebben we gewoon geen tijd of zin om ermee bezig te zijn. Zeker in dit geval speelde de periode mee."
"De e-mail werd gestuurd begin november. De meeste renners zitten dan in een rustperiode. Ook ikzelf leg in die periode mijn gsm drie weken aan de kant."
"Over thema's als de positie van renners op de fiets kunnen ze toch evengoed een soort vragenlijst naar renners sturen, zodat renners kunnen aangeven wat ze belangrijk vinden en wat niet."
"Dan weet je van iedereen wat ze gevaarlijk of niet gevaarlijk vinden omtrent bidons, fietshouding, bevoorrading. Daarmee kan je dan naar de UCI stappen."
"Nu komen die aanbevelingen van een paar renners en een paar ploegleiders. Het is fout dat ze te weinig renners proberen te betrekken. Onze verantwoordelijke was Philippe Gilbert. Die was wel betrokken, maar hij heeft ons ook niets laten weten over wat er is besproken."
"CPA heeft ons al een aantal keer voorgelogen"
Eén renner, één stem is het principe dat bepaalde renners willen introduceren door een nieuwe vakbond op te richten "The Riders Union".
Ook De Thomas De Gendt is zijn geloof in de bestaande CPA kwijt. "Die nieuwe vakbond moet nog alles bewijzen, maar hopelijk doen ze het beter."
"Ik hecht heel weinig geloof aan de CPA omdat die al een aantal keer de renners heeft voorgelogen dat ze met organisatoren zijn gaan praten, maar dat niet hadden gedaan. Zo willen ze ons stil houden."
"Een voorbeeld is de rit in de Giro 2020, die uiteindelijk werd gehalveerd. Maar het is al vaker gebeurd. De vakbond moet ook ons vertegenwoordigen en niet alleen de organisatoren."