meest recent
- 06:27Kan Mathieu van der Poel winnen in Luik? Inspanningsfysioloog:"Hij kan er zijn wattages overstijgen"
- 06:19Vanaken en Hayen willen zo ver mogelijk: "Als Club moet je kunnen dromen"
- 18/04Een recordcoëfficiënt én een flinke financiële boost: de cijfers achter de halve finale van Club Brugge
- 18/04Opnieuw bij laatste 4: blessure van Lukaku én rode kaart na halfuur deren Roma niet in nieuwe zege tegen Milan
- 18/04Maaseik begint prima aan jacht op 17e landstitel met overtuigende winst tegen Roeselare
- 18/04Geen mirakel voor topfavoriet Liverpool: De Ketelaere en Atalanta beperken schade na snelle penaltygoal Salah
- 18/04Mét Club Brugge (en een return op een bijzonder moment): de halve finales en speeldata in de Conference League
- 18/04Historisch! Club Brugge schiet zich naar de Griekse hemel en staat in halve finale van de Conference League
- 00:06Bart Verhaeghe (Club Brugge): "Denk dat we te sterk waren voor de vorige trainer"
- 18/04Ruim verslag van PAOK - Club Brugge (0-2)
- 18/04BEKIJK - Een kansenkermis zonder échte climax: dit was Club Brugge-PAOK van vorige week
- 18/04BEKIJK - Rappende Julie Vanloo verbaast Otto-Jan Ham met stukje Eminem
- 17/04BEKIJK: Katarzyna Niewiadoma gaat over Demi Vollering en heerst op de Muur van Hoei
- 17/04BEKIJK: IJzersterke Stephen Williams houdt nipt stand op de Muur van Hoei en wint de Waalse Pijl
- 17/04Het journaal 13u met o.a. Barcelona-PSG en Dortmund-Atletico Madrid in de CL
- 17/04Nina Derwael turnt op brug met ongelijke leggers op het EK
Trentin na kritiek collega's: "Misschien wat minder op TikTok zitten?"
De nieuwe veiligheidsregels hebben tot heel wat verontwaardigde en lacherige reacties geleid in de wielerwereld. Matteo Trentin hielp de nieuwe regels uittekenen en bijt nu bij Cyclingnews van zich af.
Het wielrennen smeekt al jaren om strengere veiligheidsvoorschriften. In samenspraak met renners zoals Matteo Trentin, Philippe Gilbert en de rennersvakbond stelde de Internationale Wielerunie (UCI) een aantal nieuwe regels op die de koers vanaf 1 april veiliger moeten maken.
Renners mogen bijvoorbeeld niet meer op hun buis zitten bij een afdaling en ook de handjes los over het stuur hangen wordt verboden. Maar door op deze 2 maatregelen te focussen, maak je er een karikatuur van, zo vindt Trentin.
"Je moet naar het grotere plaatje kijken", zegt de Italiaan van UAE aan Cyclingnews. "Die 2 regels maken deel uit van een groter pakket. Nu lijkt het alsof er maar 2 veranderingen zijn doorgevoerd, maar dat is helemaal niet zo."
"Als de renners de nieuwe reglementen grondiger hadden bekeken, hadden ze gezien dat er een heel plan klaarligt voor de komende jaren, met onder meer veiligere afsluitingen en een protocol voor auto's om het peloton in te halen."
Mail naar 800 renners slechts door 16 renners gelezen
Het zit Trentin vooral hoog dat zijn collega's nu overal kritiek spuien, terwijl ze wel degelijk op de hoogte waren van de veranderingen. "Ik ben behoorlijk kwaad hierover."
"In het verleden kon je zeggen dat er regelmatig iets schortte aan de communicatie, maar deze keer niet. Iedereen is geïnformeerd."
In november en december was al een mail verstuurd naar 800 renners met daarin de plannen voor de nieuwe regels. Amper 16 renners hebben die mail geopend en het document bekeken.
Trentin: "Als iemand niet akkoord ging met de voorstellen was er tijd en ruimte genoeg om daar opmerkingen over te maken. Maar we hebben amper respons gekregen."
"Ik weet niet wie ze willen beschuldigen, maar het kan sowieso niet mij, Phil (Gilbert) of de CPA (rennersvakbond) zijn. Deze keer niet. Misschien moeten de renners wat minder tijd op TikTok doorbrengen en wat meer écht betrokken zijn als het over veiligheid in de sport gaat."
In het verleden kon je zeggen dat er wel eens iets schortte aan de communicatie, maar deze keer niet.
Over dalen op de buis: "De jeugd doet de profs na"
Maar hoe is dan dat omstreden verbod om op de buis te dalen tot stand gekomen? "Ik was in de meeting toen dit ter sprake kwam", vertelt Trentin. "Persoonlijk vind ik het niet gevaarlijk, als het tenminste juist wordt gedaan. Het probleem is dat renners het nu ook doen terwijl ze in het peloton rijden. Dat is helemaal niet veilig."
"Ik heb heel wat telefoontjes gekregen van wielercoaches, die merken dat jonge gasten dit steeds vaker overnemen, omdat ze dat zien bij de profs. We zouden die jongeren veilig moeten leren afdalen. Ik had graag gezien dat het verbod eerst bij de jeugd was en dan pas bij de profs."