meest recent
- 15:12Clubicoon Marco Reus verlaat Dortmund na 12 jaar: "Maar ik wil de Champions League nog winnen"
- 14:45Real-coach Carlo Ancelotti bevestigt: "Thibaut Courtois maakt zaterdag comeback tegen Cadiz"
- 14:315 zeilboten naar de Spelen! "Sneltrein" Evi Van Acker verklaart het succes: "Samenwerken in open klimaat"
- 14:04Uw gids voor de Giro: parcours, deelnemers en de Giro op Sporza
- 13:42Arm dwingt Carlos Alcaraz tot nieuwe pauze: geen Masters 1.000 in Rome
- 13:19Luke Rowe hangt straks zijn fiets aan de haak na 13 jaar bij zelfde team: "Val in E3 liet me nadenken"
- 13:16Teller staat op 830.000 euro: fans en ex-spelers willen Vitesse redden met inzameling
- 12:29GIRO-QUIZ: Kent u alle eindwinnaars van de Ronde van Italië sinds 2000?
- 15:07Ploegenvoorstelling Giro in de gietende regen
- 15:06Maellyse Brassart plaatst zich op het EK Turnen voor de Olympische Spelen
- 14:35Rode kaart Onyedika deed na de wedstrijd stof opwaaien
- 02/05BEKIJK: Ruim verslag van Fiorentina - Club Brugge (3-2)
- 02/05Geen finale voor Nina Derwael op het EK, nadat ze 2 keer valt
- 02/05BEKIJK - Nina Derwael zet geen vlekkeloze brug- en balkoefening neer op het EK in Rimini
- 01/05Bergen wint Belgisch duel van Kortrijk: 88-100
- 01/05Luik boekt nipte 86-91-zege tegen Zwolle
"Formule E is misschien wel sterkste kampioenschap ter wereld"
Stoffel Vandoorne begint in december aan een nieuw avontuur in de Formule E, de elektrische tegenpool van de F1. Voor tips kan hij misschien aankloppen bij Sam Dejonghe, die al een seizoen als testrijder in de Formule E achter de rug heeft. "Dit is de toekomst, dus het is een slimme stap."
Sam Dejonghe was dit seizoen testrijder voor Mahindra Racing, een renstal die al vijf jaar actief is in de Formule E. Hij heeft zelf ambitie om een zitje te bemachtigen, misschien als concurrent van Stoffel Vandoorne.
"Stoffel zal veel dingen moeten leren, want het is een totaal andere aanpak in de Formule E", waarschuwt Dejonghe. "Maar hij heeft op topniveau geracet, dus de overgang zal wel vlot verlopen."
"Of dit een stap achteruit is? Ik vind het een goede keuze. Er zijn momenteel niet veel beschikbare zitjes in de autosport, dus het is wel een slimme stap. Hij heeft nu ook nog een link met Mercedes en kan zo nog simulatorwerk doen in de F1. Hij houdt zijn kansen gaaf, maar ik betwijfel of een comeback in de F1 mogelijk is."
"Formule E is de toekomst"
Met Sébastien Buémi, Nick Heidfeld, Jean-Eric Vergne, Nelson Piquet Jr. en Jérôme d'Ambrosio rijdt er al heel wat F1-ervaring rond in de Formule E. "Het is gigantisch hard aan het groeien, maar we kunnen niet verwachten dat het al op hetzelfde niveau staat als de Formule 1", zegt Dejonghe. "Het kampioenschap bestaat nog maar 5 jaar."
"Het is misschien wel het sterkste kampioenschap ter wereld. Als je puur kijkt naar het niveau van de rijders: ex F3-winnaars, ex-F1-rijders... Je mist misschien wel grote namen als Alonso, Hamilton en Vettel, maar de bezetting is heel sterk in de Formule E."
"Je kan niet ontkennen dat het de toekomst is. Alle grote constructeurs investeren er momenteel in. Anders kunnen ze hun commerciële modellen moeilijk verkopen. Ik snap de switch."
Je mist misschien wel grote namen als Alonso, Hamilton en Vettel, maar de bezetting is heel sterk in de Formule E
"Heel spannend op smalle stratencircuits"
Wat moeten we ons voorstellen bij het racen in de Formule E? "We rijden enkel op stratencircuits", vertelt Dejonghe. "Dat maakt het qua beleving spannender. De muren staan zo dichtbij, dat je geen foutenmarge hebt. En ondanks de weinige rechte stukken halen we toch snelheden van 220 kilometer per uur."
"Tijdens de eerste vier seizoenen werd er tijdens een pitstop nog van bolide gewisseld. De batterij was immers na 20 minuten leeg. Met de nieuwe auto gaat de batterij de volle 45 minuten mee."
"Alle teams proberen zo snel en efficiënt mogelijk te rijden, om met 0,01 procent batterij over de streep te komen. Het is een beetje zoals benzine sparen in de F1, maar dan veel extremer. Er spelen veel meer factoren in op een batterij."
Kalender Formule E 2019
15 december | Saudi-Arabië | Ad Diriyah |
12 januari | Marokko | Marrakesh |
26 januari | Chili | Santiago de Chile |
16 februari | Mexico | Mexico City |
10 maart | China | Hongkong |
23 maart | China | Sanya |
13 april | Italië | Rome |
27 april | Frankrijk | Parijs |
11 mei | Monaco | Monaco |
25 mei | Duitsland | Berlijn |
22 juni | Zwitserland | Bern |
13 juli | VS | New York |
14 juli | VS | New York |