Ga naar de inhoud
Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

ASO over chicane rond het Bos van Wallers: "We kennen de beste oplossing, maar er was nu geen tijd meer"

 do 4 april 2024 17:10
Thierry Gouvenou legde aan Sporza de problematiek rond de chicane uit.

Op het laatste nippertje sleutelt ASO aan het parcours van Parijs-Roubaix, maar de kunstmatige bochten vlak voor het Bos van Wallers botsen op weerstand. Thierry Gouvenou, parcoursbouwer van organisator ASO, benadrukt dat het om een tijdelijke maatregel gaat, maar beseft anderzijds goed genoeg dat er ook zondag een garantie op hectiek is. 

Thierry Gouvenou (54) tekent namens ASO het parcours van Parijs-Roubaix uit en kwam enkele dagen geleden op de proppen met een kermisattractie vlak voor de grootste speeltuin van de kasseiklassieker: een chicane net voor het Bos van Wallers.

 

"Ik heb vorige vrijdag een gesprek gehad met CPA (de rennersvakbond)", legt de Fransman uit in een gesprek met onze redactie. "Ze vroegen ons om na te denken over hoe we de snelheid voor het Bos zouden kunnen verlagen. Er was de jongste weken een soort van psychose ontstaan in het peloton."

 

Gouvenou heeft naar eigen zeggen ter plekke 3 opties bestudeerd. "Door de beperkte tijd konden we niet te veel doen. Dit is dus een tijdelijke ingreep die we kunnen verbeteren. We kennen de beste oplossing, maar daar zijn wegwerkzaamheden voor nodig en dat kan je niet in 3 à 4 dagen."

 

Die ideale wereld bevindt zich links langs de traditionele toegangsweg, daar waar de parking van de mijnsite ligt. "Dat is een stuk natuurlijker, maar er is tijd nodig om dat te verwezenlijken. Langs dat traject heb je de laatste bocht dan voor de spoorwegovergang, niet erna. En de laatste bocht ligt op 60 à 80 meter voor het Bos."

 

"We hebben nu gekozen voor een oplossing die niet supervlot is, maar die vandaag wel een bestaanswaarde heeft en die een antwoord geeft op de verzuchtingen van de rennersvakbond."

Gerelateerd:

Een slagveld

Thierry Gouvenou toont begrip voor de controverse, maar wijst op een meer algemeen probleem. "Sinds enkele jaren schiet de snelheid de hoogte in. Je reed jaren aan een stuk Parijs-Roubaix met een gemiddelde van 43 km/u, nu gaan we naar 47 km/u."

 

"Die 10 procent verhoogt het risico op valpartijen en de zwaarte van die crashes. Ik roep dan ook alle partijen op om samen om de tafel te zitten en om te kijken hoe we de snelheid kunnen verlagen. Want nu is het een slagveld."

 

Zulke taferelen zijn dus ook zondag niet ondenkbaar. "Klopt", knikt Gouvenou, "en dat heb ik ook aan de vakbond gezegd. Ik heb hen gemeld dat de bocht zeer haaks is en dat er bruusk geremd zal worden."

 

"De laatste renners lopen het risico om te vallen of om voet aan de grond te zetten. Maar er is beslist dat men verkiest om op die manier te vallen dan dat zoiets gebeurt met grote snelheid op kasseien. Dat is de situatie waarin we ons bevinden, hé."

Mathieu van der Poel weet ook dat dit niet de beste oplossing is en ik deel die mening. Ik zal nu een jaar werken om een beter alternatief te vinden.

Thierry Gouvenou (ASO)

Mathieu van der Poel, vorig jaar winnaar in de Hel, uitte zijn bedenkingen. "Maar ik weet dat hij heeft gesproken met mensen die ik ken en hij is er zelf ook van overtuigd dat je de snelheid moet verlagen."

 

"Hij weet ook dat dit niet de beste oplossing is en ik deel die mening. Ik zal nu een jaar werken om een beter alternatief te vinden."

 

Het Bos in de omgekeerde richting aansnijden is geen optie? "Mijn voorgangers hebben dat uitgetest, maar het gaf geen voldoening."

 

"Als je die aanlooproute neemt, dan heb je zo'n 25 kilometer zonder kasseien. Dat is een garantie op een gegroepeerd peloton aan de poort van Arenberg."

 

"Met het huidige parcours verklein je de taille van de groep. Ik verkies dus liever een opeenvolging van stroken net voor het Bos."

 

Maar Gouvenou voorspelt nogmaals dat er ook zondag gevallen zal worden. "Ik kijk elke dag naar de koers en elke dag wordt er gevallen. En niet alleen op smalle wegen, ook op brede passages."

Gerelateerd: