Ga naar de inhoud
Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

Om nieuw slagveld te vermijden: organisatie Parijs-Roubaix overweegt chicanes voor Bos van Wallers

 di 2 april 2024 17:01
Asgreen en Van Baarle kwamen vorig jaar ten val op de snelle kasseistrook.

Een opmerkelijke parcourswijziging lijkt in de maak enkele dagen voor de Hel van het Noorden. De organisatie van Parijs-Roubaix denkt eraan om chicanes te leggen voor het Bos van Wallers. Traditioneel komen de renners er met hoge snelheden aangevlogen, wat vorig jaar resulteerde in een slagveld voor onder meer Dylan van Baarle en Kasper Asgreen.

Nog 5 keer slapen en dan dokkeren de sterkste klassieke renners weer over de kasseien in Noord-Frankrijk.

 

Heel wat ploegen - met onder meer de onfortuinlijke Wout van Aert - deden ruim op voorhand hun huiswerk met een parcoursverkenning. Alleen lijkt het erop dat de Parijs-Roubaix van 2024 een wijziging gaat krijgen.

 

Voor de 2,3 kilometer van de trouée d'Arenberg, ofwel het Bos van Wallers, overweegt de organisatie een chicane te leggen om de snelheid te fnuiken in het aanstormende peloton.

 

Traditioneel ligt die erg hoog, want de aanloop is licht bergaf. Vorig jaar werden onder meer Kasper Asgreen en Dylan van Baarle - die zijn hand en schouder brak - er slachtoffer van een fikse valpartij.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Keuze voor veiligheid roept vragen op

Taferelen die de organisatie niet meer wil zien. Op vraag van de rennersvakbond Cyclistes Professionnels Associés (CPA) ligt de optie "chicanes bouwen" op tafel.

 

"Het principe volgt dat van een autocircuit, waar we het peloton willen vertragen alvorens het de kasseistrook oprijdt", geeft algemeen directeur Thierry Gouvenou uitleg bij het plan bij L'Equipe.

 

"Nu komen de renners met ongeveer 60 km/u aan bij het Bos van Wallers, terwijl dat met 30 km/u toch minder riskant zou zijn."

Renners gaven de voorkeur aan hard remmen en op het asfalt vallen, dan met 60 km/u het Bos in te rijden.

Thierry Gouvenou

Er is wel een maar. Het voorstel roept vragen op bij lokale autoriteiten - die het idee overigens nog moeten goedkeuren. Zij denken dat het gevaar gewoon verlegd wordt van op, naar voor de mythische kasseistrook.

 

"Wanneer ik het aan de renners voorlegde, gaven ze de voorkeur aan hard te remmen met het risico om op het asfalt te vallen, dan met 60 km/u het Bos in te rijden", countert Gouvenou die denkpiste.

 

"We willen gewoon wat meer zekerheid geven bij het ingaan van de kasseistrook. Maar misschien moeten we ook nadenken over hoe we valpartijen op lange termijn zoveel mogelijk kunnen vermijden."

 

Op sociale media uiten wielerliefhebbers alvast hun twijfels bij de uitwerking én de timing van het idee, zo vlak voor Parijs-Roubaix. "Ik vind dit een goed idee", geeft renner-journalist Thijs Zonneveld tegengas.

 

Komt de chicane er of niet? De grazende geiten die het Bos van Wallers piekfijn moeten achterlaten voor zondag, trekken er zich alvast weinig van aan.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.