Ga naar de inhoud

Heeft de MotoGP naast zijn aandelen ook zijn ziel verkocht? De overname door Liberty Media doorgelicht

 di 2 april 2024 16:22

De overname van de MotoGP door Liberty Media is momenteel "the talk of the town" in de auto- en motorsportwereld. De Amerikaanse mediagroep heeft zich al bewezen als groeihormoon van de Formule 1 en wil nu ook zijn slag slaan op twee wielen. Wat het motief van Liberty is en wat de MotoGP hierbij kan winnen? Sporza Daily zocht naar antwoorden.

De MotoGP gaat de Formule 1 achterna. Althans, dat hoopt het toch.

Liberty Media, sinds 2016 de eigenaar van de Formule 1, heeft voor meer dan 4 miljard euro nu ook de MotoGP aan zijn portfolio toegevoegd. Dat kondigde het maandag trots aan in een persbericht.

 

Het Amerikaanse mediaconglomeraat hoopt zo eenzelfde financieel succesverhaal te schrijven als in de autosport. Liberty Media kocht de F1 voor een slordige acht miljard euro, inmiddels zou die investering zeker een tienvoud waard zijn.

 

En dat wil het volgens zijn gekende modus operandi bewerkstelligen: de sport verder mondialiseren en dan vooral de Amerikaanse markt aanboren. En net zoals bij de F1 zal het showgehalte dus ferm de hoogte ingestuwd moeten worden.

De American Way druist vaak in tegen het idee van de pure liefhebbers van de sport. 

Kris Wauters

Het is een evolutie die Kris Wauters ook als Formule 1-commentator heeft zien gebeuren.

 

"Het is een groot Amerikaans mediabedrijf en het gedraagt zich ook zo: ze leunen vaak op spektakel en willen de evenementen zelf grootser maken. Zo willen ze de sport bij een breder publiek brengen en kapitaalkrachtige partners aanbrengen. Om zo iedereen - zeker zichzelf - rijker te maken."

 

"Alleen: die American Way druist vaak in tegen het idee van de pure liefhebbers van de sport. Kijk maar naar de F1. Liberty trekt zich weinig aan van de historische waarde van klassieke circuits zoals Spa, Monaco en Monza - die nochtans hoog in het vaandel wordt gedragen door de échte fans."

 

Hoewel vele autosport-puristen het met lede ogen hebben aanzien, heeft het er bij de F1 wel voor gezorgd dat niet alleen de waarde van, maar ook de aandacht voor de sport enorm gegroeid is.

 

"Ik ben benieuwd of ze eenzelfde strategie zullen gebruiken bij de MotoGP. Op zich is winst maken geen probleem, zolang het hand in hand gaat met een positieve evolutie voor de sport zelf."

Marquez is al even de main man in de MotoGP.

Monopolie

Ook Wim Lagae, als sporteconoom verbonden aan de KU Leuven, keek met grote ogen naar de overname van de MotoGP.

 

"Ondanks de aankondiging is de overname nog niet officieel", maakt Lagae meteen een kanttekening. "De formule 1 en de MotoGP bezitten, dat is balanceren op de rand van alleenheerschappij."

 

In 2006 moest CVC Capital Group zijn aandelen in de MotoGP bijvoorbeeld nog verkopen wanneer het in de Formule 1 investeerde.


"Ik veronderstel dat Liberty Media de nodige onderzoeken heeft gedaan, maar de Mededingingsautoriteit moet er toch op toezien dat er geen monopoliepositie ontstaat in de markt. Zeker niet omdat er al een grootschalig gevecht aan de gang is tussen verschillende media- en entertainmentgroepen om live-sport binnen te halen."

 

Kijk maar naar Netflix, dat zich nu ook begint te moeien in de markt en binnenkort een boksmatch live op zijn kanalen wil opvoeren.

 

"Maar goed, als deze deal doorgaat, zal Liberty Media - dat dezelfde schaalvergroting als bij de F1 wil toepassen - toch ook nog een gulden middenweg moeten vinden tussen traditie en de postmoderne jongere fan, bestaande segmenten koesteren en nieuwe aanboren", schat ook Lagae in. "Ik ben alvast benieuwd welk compromis er uit de bus zal vallen."

Gerelateerd: