18 inch wielen en "paddenstoel-achtervleugel": dit is de revolutionaire F1-bolide voor 2022

    " "

    De 20 rijders poseren met het nieuwe model.

    De Formule 1 heeft vandaag het nieuwe design voorgesteld van de bolides die kilometers malen vanaf 2022. De wagen voor volgend seizoen is niet alleen visueel aangepast, maar moet de races ook een pak aantrekkelijker maken. Ontdek de belangrijkste veranderingen.

    1. Minder verlies aan downforce

    De aerodynamica van de wagens werd eerst aangepakt. Downforce zorgt ervoor dat de wagen stevig tegen het wegdek blijft plakken tegen hoge snelheden. 

     

    Wanneer de huidige wagen dicht bij een concurrent zit, komt hij in "vuile lucht" terecht, wat een verlies aan downforce en snelheid in de bochten betekent.

     

    De bolide voor volgend jaar zou minder last hebben van die vuile lucht. Het verlies aan downforce op 10m afstand van een voorligger zou van 47% naar 18% gereduceerd worden. 

     

    Resultaat: rijders kunnen langer onder de achtervleugel van een tegenstander blijven hangen, inhalen wordt makkelijker en de spektakelwaarde verhoogt.

    2. Grote 18 inch wielen

    Ze zien er niet alleen "stoerder" uit, de grotere wielen zijn ook functioneel. De nieuwe 18 inch wielen zorgen voor een lagere temperatuur in de band. Dat verlaagt de kans op oververhitting, wat voorkomt wanneer rijders in duel gaan.

     

    Ook de "winglets" over het wiel zorgen ervoor dat de bolides zich beter gedragen wanneer ze onder de achtervleugel van een tegenstander vertoeven.

    3. Vernieuwde voor- en achtervleugel

    De voorvleugel kreeg een kleine facelift. De neus van de wagen ligt iets hoger boven het wegdek en de zijkanten zijn scherper afgelijnd. Dat allemaal om de wagen een agressieve look mee te geven. 

     

    Achteraan is voor het eerst een "paddenstoelvorm" te zien. Die zou niet enkel de lucht naar boven duwen, maar meer verdelen. De nieuwe achtervleugel doet zo ook zijn duit in het zakje in de strijd tegen de "vuile lucht".

    4. Oog voor duurzaamheid

    Al jaren staan de brandstofslorpende bolides onder druk. Is het echt nodig om een sport te organiseren die schadelijk is voor het milieu? Vanaf 2022 werkt de Formule 1 aan een duurzaam imago.

     

    De hybride motoren blijven dezelfde, maar zullen gevoed worden door een biobrandstof. Die biocomponent in de brandstof is bij aanvang van het nieuwe seizoen erg beperkt. Maar het is een eerste stap in de goede richting naar een "duurzame toekomst" van de Formule 1.

    5. Het kostenplafond verlaagt

    In 2021 kondigde de Formule 1 al aan dat de uitgaven bij de grote ploegen drastisch verlaagd moesten worden. 

     

    Vanaf volgend jaar worden die bijgeschroefd en mag iedereen maximaal 140 miljoen dollar uitgeven op een seizoen. Dat bedrag is exclusief de lonen van de rijders, de lonen van de 3 best verdienende personeelsleden en de marketingkosten.

     

    Dat moet ervoor zorgen dat het verschil tussen de kleinere ploegen en de rijke teams zoals Ferrari, Mercedes en Red Bull verkleint. De groten gaan dus minder marge hebben om te excelleren. Zorgt dat voor een verandering in de hegemonie binnen de sport?