meest recent
- 03/05WK snooker: Kyren Wilson kan tweede WK-finale uit zijn carrière stilaan ruiken
- 03/05Max Verstappen is snelste in kwalificaties voor sprintrace Miami: "Maar wat een vreselijk rondje"
- 03/05Peter Maes brengt Willem II terug naar de Eredivisie
- 03/05BNXT League: Belgisch-Nederlandse fase is afgerond, kwartfinales in België zijn bekend
- 03/05Westerlo en STVV laten de VAR overuren draaien in evenwichtig gelijkspel
- 03/05Jasper Stuyven is klaar voor comeback in Giro: "Wil vooral het goeie gevoel terugvinden"
- 03/05Minder (of net meer?) keuzestress voor Tedesco: landen mogen 26 spelers meenemen naar EK
- 03/05Stunt Olympiakos zich naar Europese finale? "Een goede ploeg, maar het is heel straf wat ze doen"
- 03/05Zal Pogacar 3 weken lang domineren?
- 03/05Ancelotti bevestigt: Courtois speelt morgen
- 03/05Ploegenvoorstelling Giro in de gietende regen
- 03/05Maellyse Brassart plaatst zich op het EK Turnen voor de Olympische Spelen
- 03/05Rode kaart Onyedika deed na de wedstrijd stof opwaaien
- 02/05BEKIJK: Ruim verslag van Fiorentina - Club Brugge (3-2)
- 02/05Geen finale voor Nina Derwael op het EK, nadat ze 2 keer valt
- 02/05BEKIJK - Nina Derwael zet geen vlekkeloze brug- en balkoefening neer op het EK in Rimini
Vrouwenwielrennen is aan opmars bezig: "Maar geef het nog wat tijd"
In de koers beginnen ook de vrouwen steeds meer aandacht te krijgen. Moeten sponsors nog meer inzetten op vrouwenwielrennen en wanneer zal dat gebeuren? Het Extra Time Koers-panel pleitte woensdagavond voor geduld.
Zien we in de toekomst bijvoorbeeld ooit een vrouwenploeg bij Deceuninck-Quick Step? "Als mijn sponsor expliciet zegt dat ik een vrouwenploeg moet maken en mij daarvoor budget geeft", reageert manager Patrick Lefevere, die wel weet dat het niet simpel is in het vrouwenwielrennen.
"Om een voorbeeld te geven: Luca Guercilena moest van Trek een vrouwenploeg maken. In Australië moesten de rensters ook in het Hilton-hotel logeren. Trek eiste dat ze ook business-class zouden vliegen, net als de mannen. Ik begrijp die strijd voor gelijkheid wel, maar zo ben je wel meteen een miljoen kwijt dat niet voorzien was, omdat de bazen zoveel eisen stellen. Je moet je budget op voorhand maken."
"Ik geloof dat Trek een budget heeft van 2 miljoen, dat is toch niet min. Maar stel dat alle 18 WorldTour-ploegen 10 vrouwen zouden moeten nemen: die zijn er niet, hé. Je moet een kat een kat noemen: voorlopig is er niet genoeg kwaliteit. Vrouwen gaan nu wel meer verdienen zodat ze ervan kunnen leven. Dat is goed, dan kunnen ze er ook meer voor doen."
Stel dat alle 18 WorldTour-ploegen 10 vrouwen zouden moeten nemen: die zijn er niet, hé. Voorlopig is er niet genoeg kwaliteit.
"Als je het goed wilt doen, zoals de mensen van Trek vragen, dan moet je er bijna evenveel in investeren als in een mannenploeg", weet José De Cauwer.
"Maar je moet dat allemaal wat tijd geven. Je kunt van vrouwenwielrennen niet in één klap een booming business maken. Die sponsoring zal wel komen nu de wedstrijden ook op tv komen. Maar je mag niet te snel willen gaan."
Tom Boonen beaamt: "Het klimaat is nu gecreëerd, dus de rest zal wel volgen. Wat José zegt, klopt: het wordt nu uitgezonden, maar het moet allemaal nog wat groeien."