• home
  • video
  • pas verschenen

    "De F1 kan niet zonder Spa-Francorchamps, zelfs niet in moeilijke jaren"

    Een vertrouwd beeld dat we ook dit jaar te zien krijgen.

    Boven het circuit van Spa-Francorchamps was de hemel al een tijdje opgeklaard, maar de laatste wolkjes zijn nu ook weggeblazen. Op 30 augustus komt er een Belgische GP, weliswaar zonder publiek. Maar dat hoeft geen (financiële) ramp te betekenen, klinkt het.

    In Spa-Francorchamps wisten ze al langer dat het licht op groen zou springen, maar vandaag volgde de officiële bevestiging: op 30 augustus zijn de F1-bolides aan zet op Belgisch grondgebied.

     

    "Dit is een belangrijk moment", zegt Melchior Wathelet, voorzitter van het circuit, aan onze redactie.

     

    "Het is niet te vergelijken met deze crisis, maar voor deze sport en voor ons circuit is het een stap in de goeie richting."

     

    "Dit toont hoe belangrijk Spa is voor de F1. Spa zonder F1 is minder aantrekkelijk en F1 zonder Spa kan niet, zelfs niet in moeilijke jaren. We hebben ons contract ook verlengd tot 2022. Dat toont het vertrouwen."

     

    "We voelden ons bovendien ook altijd gesteund door de autoriteiten. We hebben een evenwicht gevonden tussen het organiseren van een GP en dat doen op een veilige manier."

     

    "Er zal gewerkt worden met bubbels, kleinere teams, testen, hygiëne, minder contacten, ... Ik schat dat slechts ongeveer 2.000 mensen aanwezig zullen zijn."

    Het is niet te vergelijken met deze crisis, maar voor deze sport en voor ons circuit is het een stap in de goeie richting.

    Melchior Wathelet, voorzitter circuit Spa-Francorchamps

    "Het Waalse gewest staat enkel in voor de kosten die sowieso gedekt moesten worden"

    Toeschouwers zijn op 30 augustus niet welkom. "Dat zal raar zijn, maar we hebben vreemde maanden meegemaakt."

     

    Er werden wel al 165.000 tickets verkocht. "Onze voorkeur gaat uit om die tickets te verlengen naar volgend jaar, maar ze kunnen ook terugbetaald worden. Dat is niet meer dan normaal."

     

    Dreigt er dan geen financiële put voor het circuit? "Het Waalse gewest moet betalen wat het had moeten betalen, ook als er niets georganiseerd werd."

     

    "Het staat dus in voor de vaste bedragen die sowieso gedekt moesten worden. Al de rest wordt gefinancierd door de F1", klinkt het enigszins geruststellend. 

    Melchior Wathelet: "Dit toont hoe belangrijk Francorchamps is voor de Formule 1"

    kalender WK F1 2020
    datum plaats winnaar 2019 winnaar 2020
    05/07 Oostenrijk (Spielberg) Verstappen  
    12/07 Oostenrijk (Spielberg)    
    19/07 Hongarije (Boedapest) Hamilton  
    02/08 Groot-Brittannië (Silverstone) Hamilton  
    09/08 Groot-Brittannië (Silverstone)    
    16/08 Spanje (Barcelona) Hamilton  
    30/08 BELGIE (Spa) Leclerc  
    06/09 Italië (Monza) Leclerc  
           
      nog niet bevestigd:    
      Canada (Montréal) Hamilton  
    27/09 Rusland (Sotsji) Hamilton  
    04/10 China (Shanghai) Hamilton  
    25/10 Verenigde Staten (Austin) Bottas  
    01/11 Mexico (Mexico City) Hamilton  
    08/11 Brazilië (Sao Paulo) Verstappen  
    22/11 Vietnam (Hanoi)    
    06/12 Bahrein (Sakhir) Hamilton  
    13/12 Abu Dhabi (Yas Marina) Hamilton  
           
      Afgelast:    
      Australië (Melbourne) Bottas afgelast
      Nederland (Zandvoort)   afgelast
      Monaco (Monte Carlo) Hamilton afgelast
      Frankrijk (Le Castellet) Hamilton afgelast
      Azerbeidzjan (Bakoe) Bottas afgelast
      Singapore (Marina Bay) Vettel afgelast
      Japan (Suzuka) Bottas afgelast
    Eindstand WK F1 2019
      rijder auto punten
    1. Lewis Hamilton (GBr) Mercedes
    412
    2. Valtteri Bottas (Fin) Mercedes 326
    3. Max Verstappen (Ned) Red Bull 278
    4. Charles Leclerc (Mon)
    Ferrari 264
    5. Sebastian Vettel (Dui) Ferrari 240
    6. Carlos Sainz Jr. (Spa) McLaren 96
    7. Pierre Gasly (Fra) Toro Rosso) 95
    8. Alexander Albon (Tha)
    Red Bull/Toro Rosso 92
    9. Daniel Ricciardo (Aus)
    Renault 54
    10. Sergio Pérez (Mex) Racing Point 52
    11. Lando Norris (GBr)
    McLaren 49
    12. Kimi Räikkönen (Fin) Alfa Romeo 43
    13. Nico Hülkenberg (Dui) Renault 37
    14. Daniil Kvijat (Rus) Toro Rosso 35
    15. Lance Stroll (Can) Racing Point 21
    16. Kevin Magnussen (Den) Haas 20
    17. Antonio Giovinazzi (Ita) Alfa Romeo 14
    18. Romain Grosjean (Fra) Haas
    8
    19. Robert Kubica (Pol) Williams  1
    20. George Russell (GBr) Williams 0