Mercedes snelt met nieuwe 1-2 naar 7e constructeurstitel, pech voor Verstappen
Lewis Hamilton heeft in Imola opnieuw een grote stap richting een nieuwe, zevende wereldtitel gezet. De titel bij de constructeurs heeft Mercedes al binnen, ook al omdat Max Verstappen door een klapband wegviel op de 2e plek, die zo in de schoot van Valtteri Bottas terechtkwam. Daniel Ricciardo mocht voor de 2e keer in 3 races mee op het podium.
Het was 14 jaar geleden dat er nog eens geracet werd op het wereldberoemde Autodromo Enzo e Dino Ferrari, in 2006 was Michael Schumacher er toen in een Ferrari de beste.
Voor Ferrari is al een heel seizoen lang geen hoofdrol weggelegd. Het is al Mercedes en een beetje Red Bull dat de klok slaat. Polesitter Bottas was vanmiddag het best weg, Hamilton kende een zwakke start, Verstappen kon zich tussen de 2 Mercedes-mannen wringen. De mooiste start was voor Giovinazzi, die zijn Alfa Romeo van 20 naar 14 joeg.
De top 3 is al een heel seizoen dezelfde. Verstappen deed met zijn minder snelle auto wat hij kon op het bochtenrijke circuit, waar weinig ingehaald kan worden.
Er was lang geen spektakel, wel drama voor Gasly, toen zijn AlphaTauri een terminaal probleem kende. Gasly was als 4e vertrokken.
Virtual safetycar en safetycar helpen Hamilton, Verstappen out
Verstappen ging als 1e van de top 3 van medium- naar harde banden, meteen gevolgd door Bottas. Hamilton kreeg zo de leiding in de schoot geworpen. En de WK-leider begon aan een stevig potje schaken: zo veel mogelijk tijd winnen om bij zijn pitstop voor de 2 uit te komen.
Dat leek nipt te zullen worden, maar een korte Virtual Safety Car na een incident met Ocon kwam als een geschenk uit de hemel vallen voor de 6-voudige wereldkampioen. Hamilton kon zo met 5 seconden voor Bottas en Verstappen weer op de baan komen.
Bottas' auto bleek beschadigd door wat brokstukken van wellicht Magnussens Haas vroeg in de race, waardoor hij niet dezelfde snelheid kon ontwikkelen als Hamilton. Op 20 ronden van het einde stoof Verstappen hem knap voorbij.
De Nederlander juichte op de teamradio, maar dat was te vroeg gejuicht: even later kreeg hij een klapband, weg 2e plaats. De safety car kwam op het circuit, waarop Hamilton en Bottas gingen pitten. De eerste deed dat een ronde later, het was een gok die goed uitpakte, hij kwam net voor Bottas weer in de race.
Plots was het wel spektakel troef, want Russell ging slecht om met zijn koude banden, crashte spectaculair met veel brokstukken en we kregen opnieuw de safety car.
Op 5 ronden van het einde verdween die pas, waarbij Kvijat magistraal Perez en Albon voorbijging en zich nog ging moeien in de podiumstrijd. Albon ging in de fout, waardoor Red Bull geen WK-punten zou pakken.
Vooraan reed Hamilton alweer verder weg van Bottas, die wat blij mocht zijn met zijn 2e plaats en zo Mercedes de constructeurstitel bezorgde. Ricciardo was knap 3e, in Duitsland parkeerde hij zijn Renault daar ook al.
Voor Hamilton was het de 9e zege van het seizoen, de 3e op een rij en de 93e in zijn carrière. Daarmee zette de Brit alweer een belangrijke stap richting een 7e wereldtitel. In de WK-stand heeft hij - ook dankzij het snelste rondje - een voorsprong van 85 punten op Bottas.
In de volgende GP, op 15 november in Turkije, kan Hamilton de WK-titel pakken. Bottas mag dan geen 7 punten scoren.
Mercedes telt in totaal 7 titels, allemaal naeen. Ferrari blijft koploper met 16 titels, waarvan van 1999 tot 2004 6 op een rij, dat record moest het dus met Mercedes delen. Williams telt 9 titels, McLaren 8 en Lotus ook 7.
De uitslag:
En de reacties:
Ricciardo drinkt uit zijn schoen, Hamilton drinkt mee:
Grote Prijs van Emilia-Romagna
Finish: Hamilton triomfeert 93e keer
Na een gelukje bij de 1e pit en een gok bij de 2e snelt Lewis Hamilton naar zijn 93e GP-zege. Valtteri Bottas komt 6 seconden later binnen, de 7e opeenvolgende constructeurstitel is een feit én een record.
Daniel Ricciardo (Renault) bezorgt Renault een nieuwe podiumplek. Kvijat is 4e, voor Leclerc en Perez.
Hamilton snelste ronde
1'16"305, dat is de nieuwe toptijd vandaag - goed voor een WK-puntje, of probeert iemand met zachte banden nog beter te doen?
Nog 3 ronden
De 3e, 5e en 10e plaats leveren nog spanning op. Houdt Ricciardo zijn podium?
Safety Car weg, Kvijat magistraal
Op 5 ronden van het einde zijn we opnieuw aan het racen. Kvijat gaat meteen Perez en Albon voorbij, knap van de Rus. Albon maakt een fout en verliest alle ritme. Geen WK-punten voor Red Bull deze keer, dat smaakt zuur. Kost dit Albon zijn zitje voor volgend jaar?
Vooraan rijdt Hamilton vlot weg van Bottas, Ricciardo draait rond op de 3e plaats. Weer een podium voor Renault en de Australiër?
Russell crasht
Plots is er heel wat spektakel. George Russel raakt van de baan en heel wat brokstukken vliegen in het rond. Wellicht speelden de koude banden de Brit van Williams parten. Een verkeerde inschatting ligt mogelijk aan de crash. We hebben opnieuw een safety car.
Russell lag in P10 - op WK-puntenscore. "Ik weet niet wat te zeggen", klinkt het bij de Brit. Hij gaf wellicht wat te hard gas, waar zijn band niet goed mee om kon.
Safety car, gok van Hamilton
De safety car rijdt op het circuit om veiligVerstappens auto weg te kunnen takelen. Bottas komt binnen voor zachte banden en wat later Hamilton ook. Een serieuze gok van de Brit/Mercedes, maar een die goed uitpakte. Hij komt net voor zijn teammaat weer op de baan.
Verstappen valt uit
Plots zien we Verstappen stilstaan met een kapotte rechterband. "Er brak iets af in de auto." Een klapband of een probleem met de ophanging? Ontgoocheling troef bij de Nederlander en Red Bull. Weg 2e plaats.
Räikkönen komt als laatste binnen
De Fin komt als allerlaatste in de pit voor zachte banden. Met nog 14 ronden voor de boeg kan hij nog een WK-puntje scoren met een eventueel snelste rondje, of zit P10 er nog in? De Alfa Romeo ligt voorlopig op P12.
Magnussen klaagt over hoofdpijn
De Haas van Magnussen ondervindt problemen met de versnellingsbak, waardoor de auto altijd schudt. "Dat bezorgt me een ongelooflijke hoofdpijn." Magnussen rijdt als laatste rond, maar wil niet ingaan op de vraag van zijn team om eventueel binnen te komen: "Dit is mijn job."
Hamilton 13 seconden safe
Max Verstappen zal maximaal 2e worden. Hij tuft met zijn Red Bull rond op 13 seconden van de Mercedes van Lewis Hamilton, die ook nog versere banden heeft. Bottas kan de Nederlander niet volgen, de Fin volgt op meer dan 4 seconden.
Verstappen passeert Bottas
De handen gaan op elkaar in de Red Bull-box. Bottas ging even in het zand en Verstappen was er als de kippen bij om dat foutje uit te buiten. Hijzelf - op de teamradio - en de mecaniciens zijn dolblij. Hij moet het wel nog 20 ronden volhouden.
Dramatische stop voor Vettel/Ferrari
Sebastian Vettel heeft 40 ronden zijn uiterste best gedaan om voorsprong te nemen, maar dan wordt dat tenietgedaan door een slechte pitstop van 13"1 seconden. Het rechtervoorwiel raakte niet vast. De Duitser komt met zijn Ferrari op de 14e plek terecht, terwijl dat de 10e had moeten zijn. Het doel was WK-punten, maar dat lijkt nu weer ver weg. Het is niet de 1e keer dat Ferrari een pitstop verknoeit, de Duitser zal vloeken.
Vettel en Räikkönen rijden op 4 en 5
Maar de Duitser en de Fin rijden nog altijd rond op hun mediumbanden. We zitten in ronde 40 van 63.
Bottas' auto beschadigd
Valtteri Bottas krijgt vanuit de teamradio te horen dat zijn vloer lichtjes beschadigd is door wat afval - mogelijk van Magnussen in het begin - op het circuit. Daardoor is hij niet zo snel als Hamilton en kan Verstappen ook dicht bij hem blijven.
Verstappen even buiten de baan
In zijn drang om de 2 Mercedessen uit elkaar te spelen gaat Verstappen even enkele meters buiten de baan. Als Hamilton en Bottas op 1 en 2 eindigen, dan is de 7e constructeurstitel op een rij een feit en dat is meteen ook een record.
Mercedes ligt nu op gelijke hoogte met Ferrari in 1999-2004.
Virtual Safety Car geeft Hamilton cadeautje
Net op het moment dat Hamilton wil pitten - en hij misschien net voor of achter Bottas zou komen - is er een Virtual Safety Car voor het incident met Ocon. Iedereen moet vertragen, een cadeau voor Hamilton, die met 5 seconden voorsprong op Bottas en Verstappen weer op het circuit komt. Zonder ongelukken wint Hamilton deze race.
Hamilton blijft scheuren
1'17"502, het gaat nog harder bij Lewis Hamilton. Die heeft 28"4 voor op Bottas en nog 1,5" meer op Verstappen.
Ocon valt uit
Esteban Ocon moet zijn Renault in het gras zetten, er komt rook uit zijn bolide.
Leclerc passeert Magnussen in Tosa-bocht
De Ferrari voert een knap inhaalmanoeuvre uit op een circuit waar niet veel plaats is om te passeren. Leclerc gaat fraai buitenom bij Magnussen in de Tosa-bocht.
Mercedes rekent voor pit van Hamilton
Met 26"4 seconden voorsprong maken ze zich bij Mercedes klaar voor de pit van Hamilton, volstaat dat om net voor Bottas uit te komen? Verstappen ligt op 27"7, die zou achter de 2 Mercedessen blijven.
Vanuit de teamradio krijgt Hamilton plots de boodschap om nog te proberen 10 ronden vol te houden... Beetje rare situatie.
Lewis Hamilton
1'17"830
Een ronde verder pitst de WK-leider nog een halve seconde van zijn snelste tijd: 1'17"830. Hij is zo bijna 1 seconde sneller dan Verstappen. Dit speelt allemaal in het voordeel van de Brit. Verstappen klaagt over een traag opladende DRS-batterij.
Hamilton maakt snelheid
Ondanks zijn slijtende banden rijdt Hamilton toch weer een snelste ronde: 1'18"367. Dat had hij ook aangekondigd op de teamradio. Hij moet afstand nemen van Verstappen voor hij binnenkomt.
Bottas pit ook, Hamilton leider
Lewis Hamilton is de leider in de race, omdat teammaat Bottas ook pit. De Fin komt net voor Verstappen weer het circuit op. Hamilton leidt met 23 seconden voor Bottas, Verstappen volgt op 1,1 seconde. De Nederlander kan net niet DRS'en. Hamilton moet met zijn mediums wel nog binnenkomen natuurlijk.
Verstappen komt als 1e van top 3 binnen
Verstappen laat zijn mediumbanden vervangen door harde banden. In de 18e ronde lijkt dat vrij snel.
Kvijat raakt Albon
In de strijd om plaats 12 raakt Kvijat voorganger Albon, gelukkig zonder erg. Niet bij Albon (geen lekke band) en niet bij Kvijat (voorvleugel).
Situatie vooraan
Bottas leidt met 2,5 seconde op Verstappen, die 1,5 seconde voor Hamilton rijdt. Sainz volgt als vierde op bijna een halve minuut van de WK-leider.
Leclerc blokkeert
Op zijn verse banden probeert Leclerc Ricciardo aan te vallen, maar het gaat te hard en de Monegask moet vol in de remmen.
Zachte banden raken snel op
We zien een boel auto's nu al pitten met de zachte band. Die lijkt minder lang mee te gaan dan gedacht. Leclerc liet op zijn Ferrari alvast harde banden steken. Gaat hij daarmee door tot het einde?
De rechtervoorkant voelt niet oké.
Gasly moet opgeven: "Terminaal probleem bij auto"
Onheilspellend nieuws op de radio bij Gasly. De Fransman wordt naar de box geroepen, "door een terminaal probleem bij de auto". Einde race. Een flinke streep door de rekening van AlphaTauri, dat voor eigen volk racet.
Max Verstappen
Het is ongelooflijk moeilijk om hier iemand te volgen.
Valtteri Bottas
Dezelfde top 3
Het verhaal van het seizoen wordt ook in Imola geschreven. Dezelfde 3 rijden een stuk voor de rest uit. De volgorde deze keer: Bottas, Verstappen en Hamilton. Verstappen volgt op 1,5 seconde van de Fin, Hamilton ligt even ver achter de Nederlander. De 3 rijden rond op mediumbanden.
Ricciardo ligt in 4e positie, maar de Australiër van Renault doet dat al op bijna 10 seconden.
Giovinazzi doet Räikkönen na bij start, van 20 naar 14
Er is geen publiek in Imola, verboden door corona, maar anders had de Italiaan Giovinazzi de tifosi zeker wild gemaakt. Hij stuurde zijn Alfa Romeo bij de start van 20 naar 14.
Vorige week in Portugal ging Räikkönen bij de start van P16 naar P6.
Start zonder incidenten
De start van de 13e GP van het jaar verloopt zonder grote incidenten, alleen de Deen Kevin Magnussen zien we in het achterveld even buiten het circuit belanden.
Lance Stroll moet wel binnen voor een nieuwe voorvleugel, de Canadees kreeg een tikje in de 1e ronde.
Hamilton slecht weg
Bottas verzilvert zijn pole, Verstappen glipt naar twee, omdat Hamilton niet goed weg is. De Brit houdt Gasly op, die Ricciardo ziet passeren.
Uitslag van de kwalificaties:
Lege tribunes
De Grote Prijs van Emilia-Romagna moet achter gesloten deuren plaatsvinden. Vooraf hadden de organisatoren toestemming gekregen om 13.000 tickets te koop aan te bieden, maar ook zij ontsnappen niet aan de strenge coronamaatregelen die onlangs door de Italiaanse overheid werden afgekondigd. Tevergeefs werd er nog gezocht naar een oplossing voor de GP.
3e race op Italiaanse bodem
Dit weekend zijn we toe aan de 13e Formule 1-race van het seizoen. Die vindt plaats op het circuit van Imola waar gestreden wordt voor de Grote Prijs van Emilia-Romagna.
Eerder dit seizoen raceten de F1-coureurs al op Monza (gewonnen door Pierre Gasly) en op Mugello (gewonnen door Lewis Hamilton). Kan Ferrari zich een keer laten zien in eigen land?