meest recent
- 10/05Oostende, Antwerp en Luik naar halve finales, belle in Limburg United-Mechelen
- 10/05CEO van Standard: "Snap de frustraties, maar zo straf je de club en niet diegene die de club pijn doet"
- 10/05Weer een domper voor Roda JC: Groningen grijpt in rechtstreeks duel 2e promotieticket
- 10/05BEKIJK - Novak Djokovic geveld door een drinkbus
- 10/05Ultra's krijgen hun zin: geen Standard - Westerlo door aanhoudende supportersprotesten
- 10/05Diamond League in Doha ziet Bednarek (200m) en Dos Santos (400m horden) vlammen
- 10/05Eindelijk schenkt Kylian Mbappé klare wijn: "Ik vertrek bij PSG, ik heb een nieuwe uitdaging nodig"
- 10/05WK-leider Thierry Neuville tuimelt in Portugees secondespel van 1e naar 6e plaats
- 10/05Rit 7: Herbekijk het Giro-magazine van 10 mei
- 10/05Atleten Special Olympics laten gezondheid testen
- 10/05Olivieri leidt Genk in laatste drie matchen
- 10/05Pogacar wint tijdrit en loopt uit in de stand
- 10/05Ganna vraagt Pogacar tevergeefs om te vertragen
- 10/05Bekijk de samenvatting van de 7e etappe in de Giro
- 10/05Lang wachten van de fans na bekerwinst Union wordt beloond
- 10/05Olympiakos naar finale tegen Fiorentina
"Hoog tijd voor tabula rasa bij Ferrari achter de schermen"
Zondag rijdt Ferrari op het thuiscircuit in Toscane zijn 1.000 race in de Formule 1. Een ongelukkige timing na twee belabberde prestaties in Spa-Francorchamps en Monza. Formule 1-reporter Gert Vermersch (Sportwereld en Play Sports) legt de vinger op de wonde.
"Te weinig knowhow"
"Bij Ferrari is er al heel lang wat aan de hand", begint Gert Vermersch. "Voor de laatste glorieperiode moeten we terug naar het tijdperk-Schumacher met Jean Todt als teambaas. Daarna nam de ene Italiaan na de andere over, maar die beschikten niet over de juiste capaciteiten om een team te kneden."
"Even leek het erop dat het met Alonso zou lukken, niet dus. Ook met Vettel lukte het niet. Nu zit Charles Leclerc achter het stuur. Een Monegask met veel talent, maar de auto is simpelweg niet competitief."
"Ik begin te denken dat er te weinig knowhow is bij Ferrari, vreemd voor een team met zo'n geschiedenis in de Formule 1. Misschien is het een chauvinistisch trekje dat ze alleen met Italianen willen werken. In de tijd dat ze dat niet deden, draaide het wel."
"Hopen op beterschap in 2022"
"Het wordt tijd voor tabula rasa bij het team. Ze moeten weer verder kijken dan binnen hun eigen Italiaanse automobielgroep en op zoek gaan naar topmensen die een team kunnen vormen, een team dat een topauto kan bouwen", gaat Vermersch voort.
Hebben ze daar het budget voor? "Dat vrees ik niet", antwoordt hij. "In de tijd van de tabaksreclame leken de middelen eindeloos, maar die tijd ligt achter ons. De schatkist is niet langer oneindig diep."
"Mercedes heeft vorig seizoen gedomineerd met een budget van ongeveer 400 miljoen euro. Over die middelen beschikt Ferrari niet."
"Ik denk dat de Italianen moeten gokken op 2022 wanneer er een budgetplafond komt en de technische regels overhoop gehaald worden. Voorwaarde is dat ze intern alles op zaken stellen. Met interne rust kan Ferrari weer naar de top sluipen."
Mercedes heeft vorig seizoen gedomineerd met een budget van ongeveer 400 miljoen euro. Over die middelen beschikt Ferrari niet.
Pierre Gasly en Mercedes
Niet alle Italiaanse teams zitten in zak en as. AlphaTauri vierde vorig weekend feest in Monza met Pierre Gasly. "Een jonge en getalenteerde Fransman uit Normandië", schetst Gert Vermersch. "Bij Red Bull is het volledig misgelopen voor hem."
"Na 6 maanden moest Gasly weer naar het B-team. Sinds hij daar weer racet, lijkt alles weer te lukken. Bij Red Bull moeten nu de schellen van de ogen afgevallen zijn", denkt de Formule 1-reporter.
"Ik vraag me ook af of Mercedes nog geen spijt heeft van de contractverlenging van Bottas. Ze hadden even goed Gasly achter het stuur kunnen zetten."