Durf jij al eens een sporttraining te skippen? 3 redenen waarom sporten met een vriend(in) veel beter is

    Goede sportieve voornemers durven na enkele weken in het nieuwe jaar al eens te verwateren. Waar loopt het mis? Vaak geraak je gedemotiveerd door een gebrek aan competitie of betrokkenheid. De oplossing? Samen fietsen of samen lopen. 

    “Het is geen wonder dat mensen hun goede voornemens soms laten varen”, zegt Jon Strubbe. Hij is prestatie- en sportpsycholoog en verbonden aan de afdeling Topsport bij Sport Vlaanderen. "De meesten beginnen er alleen aan, maar de mens is een sociaal wezen en gedijt beter in aanwezigheid van anderen."

     

    Onderzoek naar drop-out bij sportclubs wees drie voorname redenen aan waarom mensen stoppen met hun sport: 

    1. een gebrek aan plezier

    2. een gebrek aan competentiegevoel

    3. een gebrek aan betrokkenheid. 

     

    "Dat gaat ook op voor individuele sporters", zegt Jon Strubbe. "Gelukkig kan je deze drie obstakels allemaal uit de weg ruimen door te sporten met een maatje, een sportbuddy."

    De mens is een sociaal wezen en gedijt beter in aanwezigheid van anderen

    Jon Strubbe, sportpsycholoog

    Waarom sporten met een buddy?

    1. Sport samen met mensen die je leuk vindt

    “Sporten wordt zoveel plezanter als je het samen met een buddy doet. Wie begint met sporten zal de eerste weken wat afzien, dat is nu eenmaal zo. Zorg er daarom voor dat je er plezier aan beleeft. Sociaal contact leidt af van de moeilijkheidsgraad van de inspanning en kan de tijd sneller voorbij laten gaan. Zeker als je samen sport met iemand die je kent en waarbij je dus jezelf kan zijn.”


    2. Zorg voor een sportbuddy die ongeveer hetzelfde niveau haalt

    “Of je nu gaat hardlopen, tennissen of mountainbiken, het is niet leuk als het niveau van je buddy ver boven het jouwe ligt. Schat elkaars niveau daarom goed in en zorg ervoor dat de ‘betere’ jou dingen bijleert, zodat ook jij vooruitgang boekt en competenter wordt in je sport. Die dynamiek is erg belangrijk: door samen te sporten en elkaar omhoog te stuwen, boek je uiteindelijk meer succes.”

     

    3. Samen sporten zorgt voor betrokkenheid en engagement

    “Wie samen afziet en grenzen verlegt, vergroot de onderlinge sociale connectie. Je engageert je om samen iets te bereiken en eventueel naar een doel toe te werken. Wie op zichzelf is aangewezen zal bij slecht weer sneller beslissen om zijn training uit te stellen. Heb je een buddy, dan motiveer je elkaar om toch te gaan sporten. Dat dan ook effectief doen zorgt voor een extra hechte band.”

    Samen een doel stellen helpt je al een heel eind op weg

    Ook topsporters zoeken elkaar op

     

    Jon Strubbe ziet ook voorbeelden in de wereld van de topsport: “Denk maar aan al die groepjes profwielrenners die samen trainen: De Parelvissers (met o.a. Naesen en Van Avermaet), De Melkerie (met Lampaert, Declercq, Rickaert…). 

     

    Vaak kennen ze elkaar al sinds hun jeugdjaren. Die band zorgt ervoor dat ze samen blijven trainen. Al dat hard labeur verteer je namelijk beter samen dan alleen. Ze smeden als het ware een pact om samen af te zien.”

     

    Een naam geven aan je trainingsgroepje kan ook helpen, weet Strubbe: “Dat creëert een eigen identiteit en zorgt voor extra verbondenheid. Je ziet dat ook bij nationale sportteams als de Belgian Cheetahs of de Red Lions. Het is dus zeker iets om zelf te overwegen met je sportmaatjes.“


    Volgens hem is er wel één fundamenteel verschil met recreatieve sportbuddy’s: “Op topsportniveau is de interne concurrentie natuurlijk wél aanwezig. 

     

    Als je elkaar in een wedstrijd bekampt is het hard tegen hard. Al hoeft dat niet te betekenen dat je elkaar niets gunt, denk maar aan de onvergetelijke beelden van Nageeye en Abdi op de olympische marathon. De verbondenheid en de gunfactor is daar duidelijk erg groot.”

    De onvergetelijke finish van Nageeye en Abdi tijdens de olympische marathon

    Goede afspraken maken goede buddy's

     

    Zoals in elke relatie is het ook tussen sportbuddy’s belangrijk om goede afspraken te maken. Strubbe: “Hou je altijd aan de afspraak, zo krijgt jullie engagement de kans om te groeien. Stel geen trainingen uit en verander geen gemaakte plannen. Dat wekt enkel wrevel.


    De kans bestaat ook dat je in het begin op wat verschillen botst. Durf naar elkaar toe open te zijn en spreek duidelijk uit wat je kan en (nog) niet kan. Als je sportbuddy dit weet kan hij of zij jou positief stimuleren en prikkelen om door te zetten.


    Als je dan beiden op een bepaald niveau bent, kan je elkaar eens uitdagen en een wedstrijdje doen. Op die manier leer je ook mentale vaardigheden aan, zoals veerkracht of omgaan met verlies of mislukking.”

    Wie wordt jouw sportbuddy?

    1. Zoek eerst iemand in je eigen omgeving bij wie je je goed voelt. Vind je die niet meteen, pols dan eens bij mensen met wie je al een vertrouwenslink hebt, bijvoorbeeld iemand met je een whatsappgroepje deelt. De drempel moet laag blijven.

     

    2. Probeer zeker iemand te zoeken van ongeveer hetzelfde niveau of van het niveau dat je op termijn hoopt te halen. Ga niet lopen met Bashir Abdi of fietsen met Wout van Aert.

     

    3. Zorg ook dat jullie doelen of motivatie matchen. De ene sport puur voor het plezier en een ander traint bijvoorbeeld voor een marathon. 

     

    Heb je je maatje gevonden om samen mee te sporten? Registreer je dan voor de actie Samen sport je meer  van Sport Vlaanderen. Zij ondersteunen je tot 17 maart met tips, uitdagingen en weggeefacties. Je krijgt ook meteen een sportief welkomstgeschenkje.