Leek het WK-parcours te veel op gravel? "Laat gravel de brug slaan tussen wielrennen en cyclocross"

    Het WK veldrijden in Fayetteville was er eentje met brede lanen en weinig technische hoogstandjes. Na afloop weerklonk hier en daar de kritiek dat het te veel op een gravelwedstrijd leek. Doorgewinterd gravelbiker Bram Tankink weerlegt de kritiek en ziet opportuniteiten voor de cyclocross.   

    Het parcours in Fayetteville was - ook door de gunstige weersomstandigheden - geenszins een blauwdruk van wat we in België en Nederland gewoon zijn. 

     

    Van modder en ploeteren was geen sprake, het was eerder een vliegmeeting. Of zelfs een gravelrace?

     

    "Het WK veldrijden was zeker geen gravelwedstrijd", countert Bram Tankink. "Ik vond het net een heel mooi WK dat in mijn ogen echt cyclocross was. Vergeet ook niet dat het er kurkdroog was. In natte omstandigheden zou de kritiek er niet zijn."

     

    Ex-prof Bram Tankink heeft zijn koersfiets de voorbije jaren steevast ingeruild voor de gravelfiets. De Nederlander organiseert zelf ook een aantal ritten. 

     

    "De gravelfiets is eigenlijk een luie crossfiets, gemaakt voor avontuur en lange afstanden over brede wegen en veel rechtdoor."

     

    "Met een gravelfiets ben je niet zo wendbaar, zou je niet kunnen acceleren en gemiddeldes van 26 per uur halen. Crossen blijft gewoon een aparte discipline."

    De doorsteek maken naar de cross

    Gravelbiken kreeg de voorbije jaren wel een enorme boost. Niet alleen de verkoop van fietsen steeg, ook het aantal georganiseerde ritten schoot de lucht in. Dat terwijl het veldrijden op zoek is naar manieren om verder te internationaliseren.

     

    "Misschien kan het gravelen een opening betekenen voor het veldrijden", denkt Tankink. 

     

    "Golazo zal weldra een aantal wedstrijden organiseren. Die zullen qua afstand langer zijn dan een cross. Ze zullen eerder richting een gewone wegwedstijd gaan."

     

    "Op die manier kan het gravelen, wat je toch vooral in de zomer doet, een ondersteuning zijn voor de cross. Als er een wedstrijdenreeks in het gravelen komt, trekt dat mogelijk renners aan die dan in de winter de doorsteek maken naar de cross."

     

    "Laat ons vooral niet proberen om de disciplines door elkaar te halen. Het zijn allemaal verschillende dingen. Crossen is zo specifiek, want je knalt een uurtje keihard op een afgesloten parcours. Gravelen vervult een andere behoefte."

     

    "Gravel is meer gestoeld op avontuur en cross echt op wedstrijd. Ik denk dat daarom gravel ook zo een veel grotere groep aanspreekt. Cross is niet voor iedereen weggelegd gezien de moeilijkheidsgraad van de parcours. Gravel kan iedereen."

    Als er een wedstrijdenreeks in het gravelen komt, trekt dat mogelijk renners aan die dan in de winter de doorsteek maken naar de cross

    Puike vernieuwing van de Wereldbeker

    Tankink hoopt in elk geval op een mooie toekomst voor de cross. Hij is enthousiast over de vernieuwing van de Wereldbeker met 16 aantrekkelijke crossen. 

     

    "Misschien is het toeval, maar ik volgde het veldrijden de voorbije winter meer dan in het verleden. Val di Sole en Flamanville waren crossen die veel mensen aanspraken. Het waren fantastische wedstrijden in een mooi decor."

     

    "Ik kan alleen maar hopen dat de cross daardoor meer internationaliseert. En als gravel daarbij mee de brug kan slaan, dan zou dat mooi zijn."