Het Formule 1-seizoen stevent af op een ongemeen spannende finale. De komende weekends staan nog 3 races op het programma. Op welk circuit kan WK-leider Max Verstappen zijn koppositie verstevigen? En waar kan titelverdediger Lewis Hamilton zijn concurrent overvleugelen?
Nu zondag: de allereerste Grote Prijs van Qatar
Komend weekend racen de coureurs in Qatar. Het circuit in Lusail is al jaren een vaste waarde voor MotoGP-races, nu strijkt de Formule 1 er voor het eerst neer.
In de archiefdoos van Qatar kunnen we dus niet duiken, terug naar het raceweekend in Brazilië dan maar.
Daar deelde Lewis Hamilton Max Verstappen een tik uit met zijn gloednieuwe en pijlsnelle Mercedes-motor. "Een raket", sprak Red Bull-adviseur Helmut Marko vol bewondering.
Niet dat hij zijn rijder afschrijft. "In de bochtige sectoren gaat Max nog altijd sneller", weet Marko. "Het is de enige manier om niet gepakt te worden op de rechte stukken."
Het rechte stuk in Qatar is een kilometer lang, een eitje voor Hamilton, maar het verlichte circuit van 5,4 km telt ook 16 bochten. En die spelen dan weer in het voordeel van Verstappen.
Conclusie: een dubbeltje op z'n kant. De pitstopstrategie zal wellicht de doorslag geven.

Het Losail-circuit in Qatar.
5 december: de allereerste grand prix van Saudi-Arabië
De eerste zondag van december volgt nog een primeur in de koningsklasse van de autosport. Dan strijden de Formule 1-rijders een eerste keer in Saudi-Arabië.
Aan de kust van Jeddah heeft parcoursbouwer Carsten Tilke het snelste stratencircuit ter wereld getekend. De Formule 1-rijders zullen met gemiddeld 250 km/u de Rode Zee voorbijrazen.
En dan weet u hoe laat het is. Lewis Hamilton mag zich in de handen wrijven, hij zal het gaspedaal van zijn laagvlieger nauwelijks hoeven te lossen. Het circuit van 6 km telt 27 bochten, maar die zijn eerder snel.
Conclusie: Lewis Hamilton wint aan de Rode Zee.

Het Jeddah Corniche-circuit in Saudi-Arabië.
12 december: de grand prix van Abu Dhabi
Voor ons mogen de twee titanen helemaal tot het gaatje gaan.
De slotrace in Abu Dhabi is geen onbekend terrein. Omdat de voorbije jaren de polesitter ook de grand prix op zijn naam schreef, heeft het Yas Marina-circuit een facelift gekregen. De bochten zijn minder hoekig geworden, wat meer inhaalmogelijkheden moet bieden.
Een voordeel voor de raket van Hamilton of voor de kampfgeist van Verstappen? Het antwoord krijgt u op zondag 12 december.
Conclusie: spanning troef, net als het hele Formule 1-seizoen.

Het circuit van Yas Marina in Abu Dhabi.

Vorig jaar domineerde Max Verstappen, maar toen was het WK al een tijd beslist.
Het blijft natuurlijk nattevingerwerk. Naast de aard van het circuit zijn er veel meer factoren die een rol spelen in de Formule 1. Denk maar aan de bandenstrategie, teamorders of de rijstijl van een mindere god.
In Brazilië bijvoorbeeld kon de (sprint)race van Hamilton al vroegtijdig afgelopen zijn als Giovinazzi niet Räikkönen, maar wel de titelverdediger had aangetikt.