meest recent
- 09:27BEKIJK - Macron scoort uit een penalty, Hazard deelt een assist uit
- 09:13"Dit hebben we al 2 jaar niet meer gezien": onze commentatoren schatten de zeges van Club en Anderlecht in
- 08:35Vital Heynen kiest voor oosters avontuur: Belgisch volleybalbrein gaat aan de slag als bondscoach van China
- 08:21"Hij was toch zwaar gehavend": kinesist van Van Aert én Evenepoel geeft inkijk in hun revalidatieproces
- 07:21Eendracht Aalst en 6 andere amateurclubs krijgen (nog) geen licentie
- 06:51Colin Coosemans geeft emotionele speech na debuut voor Anderlecht: "Het was het allemaal waard"
- 06:43Wielerclub Wattage deelt awards uit: "Ruben is de pechvogel van het voorjaar"
- 06:21EK judo is geen hoofddoel, maar Belgen trekken met ambities naar Zagreb: "Je gaat naar EK om te winnen"
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
18 inch wielen en "paddenstoel-achtervleugel": dit is de revolutionaire F1-bolide voor 2022
De Formule 1 heeft vandaag het nieuwe design voorgesteld van de bolides die kilometers malen vanaf 2022. De wagen voor volgend seizoen is niet alleen visueel aangepast, maar moet de races ook een pak aantrekkelijker maken. Ontdek de belangrijkste veranderingen.
1. Minder verlies aan downforce
De aerodynamica van de wagens werd eerst aangepakt. Downforce zorgt ervoor dat de wagen stevig tegen het wegdek blijft plakken tegen hoge snelheden.
Wanneer de huidige wagen dicht bij een concurrent zit, komt hij in "vuile lucht" terecht, wat een verlies aan downforce en snelheid in de bochten betekent.
De bolide voor volgend jaar zou minder last hebben van die vuile lucht. Het verlies aan downforce op 10m afstand van een voorligger zou van 47% naar 18% gereduceerd worden.
Resultaat: rijders kunnen langer onder de achtervleugel van een tegenstander blijven hangen, inhalen wordt makkelijker en de spektakelwaarde verhoogt.
2. Grote 18 inch wielen
Ze zien er niet alleen "stoerder" uit, de grotere wielen zijn ook functioneel. De nieuwe 18 inch wielen zorgen voor een lagere temperatuur in de band. Dat verlaagt de kans op oververhitting, wat voorkomt wanneer rijders in duel gaan.
Ook de "winglets" over het wiel zorgen ervoor dat de bolides zich beter gedragen wanneer ze onder de achtervleugel van een tegenstander vertoeven.
3. Vernieuwde voor- en achtervleugel
De voorvleugel kreeg een kleine facelift. De neus van de wagen ligt iets hoger boven het wegdek en de zijkanten zijn scherper afgelijnd. Dat allemaal om de wagen een agressieve look mee te geven.
Achteraan is voor het eerst een "paddenstoelvorm" te zien. Die zou niet enkel de lucht naar boven duwen, maar meer verdelen. De nieuwe achtervleugel doet zo ook zijn duit in het zakje in de strijd tegen de "vuile lucht".
4. Oog voor duurzaamheid
Al jaren staan de brandstofslorpende bolides onder druk. Is het echt nodig om een sport te organiseren die schadelijk is voor het milieu? Vanaf 2022 werkt de Formule 1 aan een duurzaam imago.
De hybride motoren blijven dezelfde, maar zullen gevoed worden door een biobrandstof. Die biocomponent in de brandstof is bij aanvang van het nieuwe seizoen erg beperkt. Maar het is een eerste stap in de goede richting naar een "duurzame toekomst" van de Formule 1.
5. Het kostenplafond verlaagt
In 2021 kondigde de Formule 1 al aan dat de uitgaven bij de grote ploegen drastisch verlaagd moesten worden.
Vanaf volgend jaar worden die bijgeschroefd en mag iedereen maximaal 140 miljoen dollar uitgeven op een seizoen. Dat bedrag is exclusief de lonen van de rijders, de lonen van de 3 best verdienende personeelsleden en de marketingkosten.
Dat moet ervoor zorgen dat het verschil tussen de kleinere ploegen en de rijke teams zoals Ferrari, Mercedes en Red Bull verkleint. De groten gaan dus minder marge hebben om te excelleren. Zorgt dat voor een verandering in de hegemonie binnen de sport?