• home
  • video
  • pas verschenen

    Kan een overkapping "het gevaar" van een schijfrem neutraliseren?

    Schijfremmen zijn intussen volledig ingeburgerd in het peloton.

    Veldrijdster Shirin van Anrooij (18) heeft zondag een diepe armwonde aan de Wereldbekercross in Tabor overgehouden. Een schijfrem zou de boosdoener geweest zijn, maar daar is geen uitsluitsel over. De discussie over het technische snufje is alleszins weer brandend actueel.

    Schijfremmen hebben al enkele jaren hun intrede gedaan in het profpeloton als opvolger van de traditionele velgrem. 

     

    Het ietwat conservatieve wielermilieu keek aanvankelijk met de nodige scepsis naar de evolutie, maar ging gaandeweg overstag door de vele voordelen.

     

    Zo biedt het remvermogen van een schijfrem duidelijk meer comfort (zeker in slechte weersomstandigheden), maar de scherpe kantjes van een disc brake loerden steevast om de hoek.

     

    Er waren de voorbije jaren verwondingen na valpartijen waarbij de schijfrem als schuldige werd aangewezen en ook in Tabor zou de schijfrem de vleeswonde bij Shirin van Anrooij veroorzaakt hebben.

     

    (lees voort onder de tweets)

    De ploeg van Shirin van Anrooij (en Sven Nys) wees met de vinger naar de schijfrem

    Ex-crosser Klaas Vantornout is geen voorstander van de schijfrem

    Het voorbeeld van een slijpschijf of zaagmachine?

    In onze podcast van De Tribune kwam Hans Vandeweghe terug op het incident met Van Anrooij op Tsjechische bodem.

     

    "Zo'n schijfrem is helemaal niet gevaarlijk", stelt de journalist van De Morgen. "Maar het ding zit wel los aan je fiets."

     

    "Ik heb thuis ook slijpschijven en zaagmachines. Daar zit zo'n kapje op en zo'n bescherming weegt niets. Het wielrennen moet daar toch werk van maken."

     

    Zou zo'n overkapping soelaas bieden? De Wereldfederatie van Sportartikelenindustrie (WFSGI), gesprekspartner van de Internationale Wielerunie UCI, bevestigt dat die piste jaren geleden al op tafel lag, maar dat er te veel vraagtekens bleven staan.

     

    "De testen met zo'n kapje waren half positief en half negatief", verduidelijkt Robbert de Kock, CEO van de WFSGI. De Nederlander is ook lid van de Technische Commissie van de UCI.

     

    "Je kunt je meteen vragen stellen bij de gevolgen voor het gewicht van je fiets en voor de aerodynamica van een fiets, maar daar kun je wel een oplossing voor vinden."

     

    "Er waren andere probleemgevallen. Wat zou er gebeuren als er een steentje tussen het kapje en de schijfrem zou belanden? Wie is dan aansprakelijk als het systeem blokkeert? En wat zijn de gevaren als er een hapering is?"

    De testen met zo'n kapje waren half positief en half negatief.

    Robbert de Kock

    "Er waren te veel onwetendheden"

    "De discussie rond overkapping leverde nog veel vragen op", vervolgt Robbert de Kock. 

     

    "Wat gebeurt er als het mechanisme breekt? Kan dat gebroken materiaal iemand verwonden? Wat doe je bij een wielwissel die snel moet gaan in het peloton?"

     

    "Er waren te veel onwetendheden waardoor dat engagement niet is aangegaan."

     

    "Ja, het is besproken met teams, renners en merken, maar we hebben een oplossing gevonden door de toppen van de schijfremmen af te ronden. Er zitten geen scherpe kanten meer aan."

     

    "Als je een ronde schijfrem hebt, dan kun je die met je hand stoppen zonder je pijn te doen. Dat was een goed compromis."

    "Het was een automatisme om de schijfrem de schuld te geven"

    Toch duikt de controverse af en toe weer op. "Maar wie kan een antwoord geven op de vraag of we al een ongeval gehad hebben dat veroorzaakt werd door een schijfrem? Dat antwoord is er gewoon niet."

     

    "Er zijn gevallen geweest zoals Fran Ventoso in Parijs-Roubaix in 2016, die claimde dat hij een zware blessure had opgelopen door een schijfrem."

     

    "Maar onderzoek van een forensische arts heeft aangetoond dat hij met zijn knie op een voorblad gevallen was."

     

    "Overigens: waarom zou je een schijfrem afdekken met een kapje en een tandwiel met die stekelige punten open en bloot laten?"

     

    "Het was lange tijd een automatisme om in zo'n geval de schijfrem de schuld te geven. Maar vaak kenden we de oorzaak niet, ook niet bij de val van Shirin van Anrooij in Tabor. Er is gewoon een bericht op Twitter gestuurd met een verklaring, maar waar was die op gebaseerd?"

     

    "We mogen ook niet vergeten dat nulrisico niet bestaat in de wielersport. Dat is gewoon de natuur van het wielrennen. Kijk naar die smak in Polen, met de dalende finishlijn en de rondvliegende dranghekken. Er zijn zoveel obstakels."

    Wie kan een antwoord geven op de vraag of we al een ongeval gehad hebben dat veroorzaakt werd door een schijfrem? Dat antwoord is er gewoon niet.

    Robbert de Kock