• home
  • video
  • pas verschenen

    Zit er strategie achter opvallende shirts? "Poging om jongeren weer voor de koers te winnen"

    De shirts zijn op zijn minst opvallend.

    Of u ze nu mooi of lelijk vindt, de nieuwe truitjes van EF Pro Cycling zijn wereldwijd alleszins een gespreksonderwerp. "Missie geslaagd dus", zegt Angelique Dupré, eigenaar van Little Black Bike, een wielermerk voor vrouwen. Ze ziet ook een duidelijke strategie om meer jongeren aan te spreken. "Andere ploegen kunnen hier iets van leren."

    "Het is niet naar ieders smaak. Persoonlijk zou ik het niet kopen. Ik vind het design iets te druk. Maar over smaken en kleuren valt niet te redetwisten", geeft Angelique Dupré haar eigen mening over de shirts. "Er zitten wel een paar leuke details in, zoals het gebruik van het paars."

     

    "En vooral, op het vlak van marketing is dit een schot in de roos. Het valt enorm op. Sinds de lancering gisteren zie je het overal op sociale media. Sommige mensen vonden het meteen super, anderen vinden het maar niets. En als je er als merk in slaagt om iedereen over u te doen praten, dan is de missie geslaagd."

     

    "Hoewel door het drukke design kan je niet alle namen van de sponsors goed lezen, maar anderzijds wordt dit design ook doorgetrokken in de fietsen, de helmen, de brillen, ... Zo komen die merken ook wel in de aandacht. Ze hebben zelf ook iets om over te vertellen. Het verhaal zit heel goed in elkaar."

    Persoonlijk zou ik dit niet kopen, maar op het vlak van marketing is dit een schot in de roos

    Het is ook een samenwerking met dat skatemerk Palace. "Daar is, denk ik, goed over nagedacht door Rapha. Zo trek je een nieuw publiek aan. Skaters zijn vaak jonge mensen en in het wielrennen is een van de vraagstukken toch hoe de sport jonge mensen kan aantrekken. Jongeren snappen misschien niet meer helemaal waarom het leuk is om 10 uur aan een stuk naar renners op tv te kijken. Dit is dus wel een goede zet."


    Het is ook niet toevallig dat Rapha met deze shirts komt. "Het wil altijd wel een beetje anders doen dan anders. Het is daar heel sterk in. Ik vond ze altijd al wel de kledingsponsor met de mooiste truitjes in het peloton. Ze denken echt na over het design en doen vaak dingen die andere ploegen niet durven."

    "Dit kan zeker een cultshirt worden"

    Zit hier toekomst in voor het wielrennen? "Dat denk ik wel. We moeten durven om eens iets anders te doen dan altijd dat blauw of zwart of rood. Het is wel iets minder evident dan in bijvoorbeeld het voetbal omdat er op een wielershirt doorgaans wel meer sponsors moeten staan. En die hebben allemaal al een kleur in hun logo bijvoorbeeld."

     

    Maar volgens Dupré kan er wel nog iets geleerd worden van het voetbal. Daar wordt er veel meer ingezet op die truitjesverkoop. "De wielerploegen proberen dat nu ook al wel, maar door zo eens iets out of the box te doen zoals EF nu, zal er wel meer verkoop komen. Niet alleen de truitjes zullen verkocht worden, er hoort ook een hele lijn met casual kledij bij. Daar kunnen andere ploegen echt nog van leren."

     

    "Misschien moeten ploegen in de toekomst vaker voor een specifieke koers een speciaal design kiezen. Dat kan het wielrennen alleen maar attractiever maken."

     

    Tot slot, zal dit truitje een culttruitje worden? "Zeker. Misschien praten we er binnen x-aantal jaar nog over."

    Angelique Dupré heeft haar eigen collectie wielerkledij voor vrouwen