meest recent
- 22:24Nardi viert 5 maanden na horrorblessure rentree met clean sheet bij Jong Gent
- 20:23Casse is gewaarschuwd: rivaal Grigalasjvili toont olympische vorm met 3e Europese titel
- 20:20Griek Eleftherios Petrounias verovert zijn 7e Europese titel aan de ringen
- 20:00Olympische vlam begint aan reis van Athene naar Parijs
- 19:41Lokeren-Temse en La Louvière hebben proflicentie beet en mogen naar Challenger Pro League
- 18:32Laatste kans gemist: Stef De Greef kan net geen olympisch ticket aan zijn floret rijgen
- 18:225 competities, 5 sprookjes? Deze revelaties met Belgen en oude bekenden mogen dromen van de Champions League
- 17:37Thibau Nys speelt leiderstrui kwijt aan Ayuso in Ronde van Romandië, McNulty wint tijdrit
- 19:46Vlam vertrekt morgen naar Frankrijk
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
Mercedes al in poleposition? Concurrentie verrast door nieuw stuur
Na amper drie testdagen voor het nieuwe F1-seizoen lijkt de concurrentie al op achtervolgen aangewezen. Een innovatief stuur van Mercedes heeft alles en iedereen verrast. "Leuk dat het zoveel ophef veroorzaakt", klinkt het bij de wereldkampioen.
Koffiedik kijken. Veel meer valt er niet te doen op de traditionele wintertests in Barcelona. Uit de rondetijden hoef je geen grote conclusies te trekken - kijk maar naar Ferrari vorig seizoen - want je weet niet welke instelling of aerodynamisch snufje de renstallen precies aan het testen zijn.
Maar een nieuw stuur op de Zilverpijlen van Mercedes heeft de sleur doorbroken. Op de onboardbeelden van Lewis Hamilton was te zien hoe de wereldkampioen zijn stuur naar zich toe trok als hij een recht stuk op draaide. Veel wenkbrauwen werden alvast gefronst in de pitstraat.
James Allison, de technische directeur van Mercedes, mocht het komen uitleggen. "We hebben een nieuw syteem. Het geeft het sturen een heel nieuwe dimensie", zei hij. "Het heet DAS (Dual Axis Steering), maar hoe het werkt, houden we voor onszelf."
Al snel werd ontdekt dat met het stuur de wielophanging kan worden beïnvloed. Door even aan het stuur te trekken verandert de stand van de voorwielen om beter een bocht te kunnen aansnijden. "Hopelijk halen we er wat voordeel uit", voegde Allison er nog aan toe. "Het is leuk dat het zoveel ophef veroorzaakt."
In 2020 mag het, vanaf 2021 niet meer
Volgende week staan er nog drie testdagen op het programma op het Circuit de Barcelona-Catalunya, op 15 maart gaan de rode lichten al uit in Australië. Moeten de andere renstallen nog vol aan de bak om ook zo'n systeem te ontwikkelen? Otmar Szatnauer, de baas van Racing Point, liet alvast uitschijnen dat hij de kosten en baten nog moet afwegen.
De technische bazen van de Internationale Automobielfederatie (FIA) hadden nog kunnen dwarsliggen over DAS, maar geven nu toch groen licht. "We praten hier al lang over met de FIA", bevestigt Allison. Vanaf 2021 worden er nieuwe regels toegepast en zal het innovatieve stuur weer verdwijnen.