meest recent
- 04/05WK snooker: Jak Jones rolt Stuart Bingham op en mag zich opmaken voor eerste finale tegen Kyren Wilson
- 04/05Sporting Pelt krijgt Bocholt als tegenstander in titelfinale, Izegem verdwijnt van het hoogste niveau
- 04/05Wouter Vrancken is scherp voor spelers na pandoering in Brugge: "Dit heeft niets met ons voetbal te maken"
- 04/05Max Verstappen behoudt zijn perfecte kwalificatierapport ook in Miami met nieuwe pole
- 04/05Genk gaat met de billen bloot op bezoek bij Cercle en moet plek bij top 3 vergeten
- 04/05Na marathonmatch en 3 matchballen tegen: Iga Swiatek klopt Sabalenka op weg naar eindzege in Madrid
- 04/05RWDM bezorgd om toestand van kapitein Reine-Adélaïde na hoofdblessure: "Hopen dat het goed komt met hem"
- 04/05Wat een ommekeer! Seizoensrevelatie Girona werpt zich op als kwelduivel van Barcelona en bezorgt Real de titel
- 04/05Anderlecht deelt nieuwe tik uit aan OHL
- 04/05Narvaez klopt Pogacar, twee landgenoten finishen in de top 10
- 04/05Bekijk de samenvatting van de eerste rit in de Giro
- 04/05Bekijk de samenvatting van de 1e etappe in de Giro
- 04/05BEKIJK: Narvaez klopt Schachmann en Pogacar en pakt eerste roze trui
- 04/05Marie Minnaert beslist de topper tegen OHL met goal in 90e minuut
- 04/05Tim Celen pakt tweede goud in Oostende
- 03/05Zal Pogacar 3 weken lang domineren?
FIA-onderzoek: niemand treft schuld aan dodelijk ongeval op Francorchamps
De crash op Spa-Francorchamps die Anthoine Hubert het leven kostte is een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Internationale Automobielfederatie.
Aan de vooravond van de Grote Prijs F1 van België kwam Anthoine Hubert in de F2-klasse om het leven bij een vreselijke crash. De Automobielfederatie FIA onderzocht de voorbije maanden of iemand schuld treft aan het ongeluk.
Uit het onderzoek blijkt dat Alesi, zoon van voormalig F1-rijder Jean Alesi, bij het uitgaan van de derde bocht de controle over zijn bolide verloor. Waarschijnlijk was dat een gevolg van drukverlies in zijn rechterachterband.
Alesi botste tegen de linkerafsluiting, brokstukken van zijn wagen kwamen op de baan terecht. Ralph Boschung kon die nog ontwijken, maar werd achteraan aangetikt door Hubert. Die verloor daarbij bij een snelheid van 262 kilometer per uur zijn voorvleugel en daardoor de controle over zijn wagen.
Hubert crashte tegen de rechterzijde, werd weer de baan op gekatapulteerd en werd in de rechterzijde vol aangereden door Correa, die 218 kilometer per uur reed. De medische diensten waren na 54 seconden ter plaatse.
"Het incident van Alesi bracht een kettingreactie op gang", concludeert de FIA. "Het leidde tot een complexe crash en een T-bone impact bij hoge snelheid, met dramatische gevolgen. Daar is niet één enkele oorzaak voor aan te duiden. Verschillende factoren droegen bij aan de ernst van het ongeval. Er is geen aanwijzing dat één van de rijders niet gepast gereageerd zou hebben op de signalisatie (gele vlag) of op de omstandigheden op de baan. Ook de racecontrole en de medische diensten hebben snel en adequaat gereageerd."