• home
  • video
  • pas verschenen

    Kopzorgen voor de bond: Tubeke of Sint-Petersburg als basiskamp?

    De loting voor het EK zorgt voor logistieke kopzorgen bij de voetbalbond. Met twee wedstrijden in Sint-Petersburg en tussenin ééntje in Kopenhagen twijfelt de bondstop tussen pendelen vanuit het basiskamp in Tubeke of een verblijf van 12 dagen in Rusland. Wij zetten de cijfertjes even op een rij.

    Veel vlieguren en een enorme ecologische voetafdruk

    Als we alle gegevens op een rijtje zetten is een verblijf in Sint-Petersburg de enige (eco)logische oplossing. Na elke match terugkeren naar Tubeke en uren op een vliegtuig zitten lijkt niet meteen bevorderlijk voor de spelers.

     

    Maar op zich is dit nog een klein ongemak. Onze Rode Duivels zijn wel gewend om heel Europa te doorkruisen tijdens Europa- en Champions Leaguewedstrijden. Bovendien hoeven ze zich geen zorgen te maken over bagage, wachtrijen en andere ongemakken want ze hebben een vliegtuig voor hen alleen.

     

    De grootse zorg van de bond zijn de zogenaamde airmiles en het prijskaartje dat daaraan vasthangt. Al dat vliegen zorgt voor een enorme ecologische voetafdruk. De UEFA wil omwille van klimaatredenen dat er zo weinig mogelijk gevlogen wordt en vergoedt daarom enkel vluchten vanuit een gastland. De KBVB zit dus met een logistieke en financiële knoop die binnenkort zal moeten worden doorgehakt.

    Optie 1: Rode Duivels blijven in Tubeke

    Kiest de voetbalbond ervoor om in Tubeke te blijven dan moeten de Rode Duivels 6 keer het vliegtuig nemen.

     

    Twee keer heen en terug van Brussel naar Sint-Petersburg,  zo'n  7550 kilometer, is goed voor ongeveer 10 uur in het vliegtuig. De ecologische voetafdruk die elke Rode Duivel dan achterlaat is 3280 kilogram CO2.

     

    Tussendoor is er ook nog een tripje naar Kopenhagen. Dat is met 1453 kilometer heen en terug, iets dichterbij. Twee uurtjes in het vliegtuig en een voetafdruk van 1322 kilogram CO2 per persoon.

     

    Als we een kleine berekening maken dan betekent dit ongeveer 4,6 ton CO2 per persoon die op dat vliegtuig zit. Een vol vliegtuig is dan goed  voor 23.000 bomen die 1 jaar lang moeten groeien. Dan spreken we al over een flink uit de kluiten gewassen bos. 

    Optie 2: Rode Duivels logeren in Sint-Petersburg

    In het tweede geval maken de Rode Duivels hun basiskamp in Sint-Petersburg. Het voordeel dat ze dan hebben is dat er maar 4 vluchten op het programma staan.

     

    Slechts één keer heen en terug van Brussel naar Sint-Petersburg, in het begin van de campagne en op het einde van de eerste ronde. Amper 5 uur vliegen en een gehalveerde ecologische voetafdruk. 

     

    De vlucht van Sint-Petersburg naar Kopenhagen is dan weer verder dan vanuit België. 2340 kilometer, heen en terug. Goed voor iets meer dan 3 vlieguren en 990kg CO2-verbruik. 

     

    Met een totale afdruk van 2,6 ton CO2 per persoon komen we uit op 13.000 bomen die 

    1 jaar lang moeten groeien. Wat toch een beduidend kleiner bos is dan in de eerste berekening.

    En met de auto?

    Voor de avonturiers onder jullie die de verplaatsingen met de auto zouden willen maken hebben we ook even de reistijden bekeken. Voor het reisje naar Kopenhagen bent u tien en een half uur onderweg, enkele reis

     

    Maar wie de tocht naar Sint-Petersburg wil maken rekent toch makkelijk op 27 uur in de auto. Avontuur verzekerd, want u doorkruist Duitsland, Polen, Litouwen, Letland en nog een heel stuk Rusland. Dan een wedstrijdje voetbal volgen en vervolgens 27 uur terug naar huis.