Ga naar de inhoud

F1 verandert grondig in 2021: meer duels, budgetlimiet en jonge talenten

 do 31 oktober 2019 18:28
Zo moet de nieuwe F1-bolide er in 2021 uitzien.

De Formule 1 heeft zijn plannen klaar om  de koninginnenklasse van de autosport in 2021 grondig te veranderen. Zowel op als naast het circuit krijgt de F1 een facelift. "We willen de competitie en de actie op het circuit verbeteren", klinkt het.

Na een grondige analyse van de Formule 1 en twee jaar sleutelen aan nieuwe regels heeft de internationale automobielfederatie FIA haar plannen klaar.  Vanaf 2021 zal de sport enkele grondige aanpassingen ondergaan.

 

"We hebben veel respect voor het DNA van de sport", zegt CEO Chase Carey. "Het is altijd ons doel geweest om de competitie en de actie op het circuit te verbeteren en ondertussen de sport ook gezonder en attractiever te maken."

Meer duels op het circuit

Een gebrek aan duels in de Formule 1 is al enkele jaren een veelgehoorde klacht. De vele vleugels op een F1-bolide creëren "onstabiele lucht", wat inhalen heel moeilijk maakt.

 

Door die onstabiele lucht kunnen achtervolgers minder profiteren van hun "downforce", de neerwaartse kracht die de auto op het circuit duwt. Zo is het moeilijk om vlak achter elkaar te rijden, snel de bochten in te gaan en bijgevolg in te halen.

 

Met de nieuwe regels verdwijnen de vele vleugels op een F1-bolide om stabielere lucht te creëren. Terwijl de racers nu maar 55% downforce hebben als ze vlak achter elkaar rijden, wordt dat in 2021 86%. Dat zou meer duels en inhaalmanoeuvres moeten opleveren.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Een budgetlimiet van 175 miljoen

Voor de kleinere F1-teams is het niet mogelijk om te wedijveren met Mercedes of Ferrari, die een veel groter budget kunnen uitgeven. Om de competitie wat spannender te maken wordt een budgetlimiet van 175 miljoen dollar (158 miljoen euro) per kalenderjaar opgelegd.

 

Die budgetlimiet geldt enkel voor uitgaves aan de ontwikkeling van de auto, niet voor het salaris van de rijders of de kostprijs van de motoren. Dat moet de competitieve balans in de F1 weer wat in evenwicht brengen, want sinds 2016 stond er slechts zes keer een rijder van een ander team dan Mercedes, Ferrari of Red Bull op het podium.

 

Bij een overtreding kunnen de teams een boete krijgen, maar ook WK-punten verliezen of in het extreemste geval zelfs worden uitgesloten voor het WK.

Sergio Perez haalde drie keer een F1-podium voor Force India.

Grotere focus op jonge talenten en klimaat

Jonge talenten krijgen maar zelden een kans achter het stuur van een F1-bolide. Vanaf 2021 worden de teams verplicht om in minstens twee vrije oefensessies per seizoen een rijder in te zetten die amper ervaring heeft in de F1.

 

Verder willen de F1-bonzen de ecologische voetafdruk van de sport verkleinen. "De F1 heeft nu al de meest efficiënte motoren ter wereld, maar we blijven werken rond nieuwe technologie en brandstof", zegt FIA-voorzitter Jean Todt.

Toch nog tegenkanting?

Niet alle teams zijn even blij met de nieuwe regels: vooral de budgetlimiet wringt bij de grote spelers. De drie F1-leiders - Mercedes, Ferrari en Red Bull - spreken over "fundamenteel gebrekkige" regels.