meest recent
- 22:45Dortmund verrast PSG en trekt met kleine bonus naar return, beide ploegen vloeken na enorme missers
- 22:33Kiest Nicky Hayen straks voor herstelde Simon Mignolet of Nordin Jackers in doel? "Knoop is doorgehakt"
- 22:28(Nog) geen 8e wereldtitel: topfavoriet O'Sullivan sneuvelt op WK snooker tegen ijzersterke Bingham
- 21:52Zulte Waregem wacht nog een extra seizoen in 1B, Lommel trekt naar promotiefinale tegen Deinze!
- 20:25Asterix Avo zet in eigen huis scheve situatie tegen Tchalou recht en pakt 16e landstitel
- 19:56Hayen en Vanaken stralen rust uit voor afspraak met de geschiedenis van Club Brugge: "Gaan voor alles tot het einde"
- 19:25Club-voorzitter Bart Verhaeghe glundert na bekerwinst: "Dit maakt ons nog aantrekkelijker"
- 19:16BEKIJK - Akelige valpartij in sprint werpt schaduw over Cyclis Bike Lease Classic
- 22:58Bergen wint Belgisch duel van Kortrijk: 88-100
- 22:56Luik boekt nipte 86-91-zege tegen Zwolle
- 22:55Feyenoord gaat onderuit tegen Mechelen: 83-89
- 22:55Leuven zegeviert tegen Yoast United: 60-81
- 22:53Oostende zet ook Leiden opzij met 68-86
- 22:53Charleroi gaat winnen op bezoek bij Den Bosch: 69-77
- 22:49Limburg United wint Limburgs onderonsje: 72-84
- 21:55Ruim verslag van de beslissende match om de titel in het vrouwenvolleybal tussen Asterix en Tchalou
F1 verandert grondig in 2021: meer duels, budgetlimiet en jonge talenten
De Formule 1 heeft zijn plannen klaar om de koninginnenklasse van de autosport in 2021 grondig te veranderen. Zowel op als naast het circuit krijgt de F1 een facelift. "We willen de competitie en de actie op het circuit verbeteren", klinkt het.
Na een grondige analyse van de Formule 1 en twee jaar sleutelen aan nieuwe regels heeft de internationale automobielfederatie FIA haar plannen klaar. Vanaf 2021 zal de sport enkele grondige aanpassingen ondergaan.
"We hebben veel respect voor het DNA van de sport", zegt CEO Chase Carey. "Het is altijd ons doel geweest om de competitie en de actie op het circuit te verbeteren en ondertussen de sport ook gezonder en attractiever te maken."
Meer duels op het circuit
Een gebrek aan duels in de Formule 1 is al enkele jaren een veelgehoorde klacht. De vele vleugels op een F1-bolide creëren "onstabiele lucht", wat inhalen heel moeilijk maakt.
Door die onstabiele lucht kunnen achtervolgers minder profiteren van hun "downforce", de neerwaartse kracht die de auto op het circuit duwt. Zo is het moeilijk om vlak achter elkaar te rijden, snel de bochten in te gaan en bijgevolg in te halen.
Met de nieuwe regels verdwijnen de vele vleugels op een F1-bolide om stabielere lucht te creëren. Terwijl de racers nu maar 55% downforce hebben als ze vlak achter elkaar rijden, wordt dat in 2021 86%. Dat zou meer duels en inhaalmanoeuvres moeten opleveren.
Een budgetlimiet van 175 miljoen
Voor de kleinere F1-teams is het niet mogelijk om te wedijveren met Mercedes of Ferrari, die een veel groter budget kunnen uitgeven. Om de competitie wat spannender te maken wordt een budgetlimiet van 175 miljoen dollar (158 miljoen euro) per kalenderjaar opgelegd.
Die budgetlimiet geldt enkel voor uitgaves aan de ontwikkeling van de auto, niet voor het salaris van de rijders of de kostprijs van de motoren. Dat moet de competitieve balans in de F1 weer wat in evenwicht brengen, want sinds 2016 stond er slechts zes keer een rijder van een ander team dan Mercedes, Ferrari of Red Bull op het podium.
Bij een overtreding kunnen de teams een boete krijgen, maar ook WK-punten verliezen of in het extreemste geval zelfs worden uitgesloten voor het WK.
Grotere focus op jonge talenten en klimaat
Jonge talenten krijgen maar zelden een kans achter het stuur van een F1-bolide. Vanaf 2021 worden de teams verplicht om in minstens twee vrije oefensessies per seizoen een rijder in te zetten die amper ervaring heeft in de F1.
Verder willen de F1-bonzen de ecologische voetafdruk van de sport verkleinen. "De F1 heeft nu al de meest efficiënte motoren ter wereld, maar we blijven werken rond nieuwe technologie en brandstof", zegt FIA-voorzitter Jean Todt.
Toch nog tegenkanting?
Niet alle teams zijn even blij met de nieuwe regels: vooral de budgetlimiet wringt bij de grote spelers. De drie F1-leiders - Mercedes, Ferrari en Red Bull - spreken over "fundamenteel gebrekkige" regels.