Ga naar de inhoud

Hoe wordt F1 weer opwindend? "Met motoren die barsten van de pk's"

 za 7 september 2019 10:24
Met deze heren hebben we het over de Formule 1 in 2019. V.l.n.r.: Juan Pablo Montoya, Alain Prost, Jacques Villeneuve, Mika Salo en Jos Verstappen.

Vorig weekend won Ferrari in Spa-Francorchamps, maar op 2 zeges van Max Verstappen na was het al Mercedes wat de klok sloeg dit seizoen. Hoe kan de Formule 1 meer spanning inbouwen? "Minder aerodynamica, minder hulpsystemen en meer volume", is het antwoord van 5 voormalige F1-coureurs.

Vorig weekend liepen er tijdens de Grote Prijs van België heel wat F1-coryfeeën rond op het circuit van Spa-Francorchamps. Wij maakten van de gelegenheid gebruik om te peilen naar de toestand van hun geliefde sport in 2019.

Zijn grand prixs saai geworden?

Mika Salo (Formule 1-rijder 1994-2002): "Je hebt altijd een team gehad dat er bovenuit steekt. Nu is dat Mercedes, vroeger was dat Red Bull, Williams of Ferrari. Dat Mercedes nu al enkele jaren domineert, wordt wel wat saai, ja. Ze doen nu eenmaal hun job, met de beste auto en de beste rijders."

 

Jos Verstappen (1994-2003): "De laatste races vind ik leuk. Je weet niet wie er wint. Mercedes maakt natuurlijk het meeste kans, maar de spanning zit er wel weer in. Max (zijn zoon, red) heeft er een aandeel in, ja. De jonge honden zijn in opmars."

 

Juan Pablo Montoya (2001-2006): "Ik vind de races best fijn, maar je zal elk seizoen wel iemand vinden die het allemaal maar saai vindt. De auto's gaan ook echt hard nu."

 

Alain Prost (1980-1993, 4-voudig wereldkampioen): "Het ziet er allemaal te perfect uit, het geld speelt een te grote rol en hetzelfde geldt voor de aerodynamica van de auto's. Ook de informatica heeft te veel invloed. Nu weten ze in de box op elk moment hoe warm de motor staat, hoe het met de banden gesteld is, enzovoort. Dat moeten we wat loslaten zodat de coureur weer een grotere rol kan spelen."

 

Jacques Villeneuve (1996-2006, wereldkampioen 1997): "Formule 1 is te clean geworden. Mooie duels of rijders die mekaar eens uitschelden zie je minder en minder. Daarom dat een jongen als Verstappen zo geliefd is. Hij is nog een gladiator."

Formule 1 is te clean geworden. Mooie duels of rijders die mekaar eens uitschelden zie je minder en minder. 

Jacques Villeneuve, wereldkampioen 1997

Dit wil Jacques Villeneuve meer zien:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hoe maak je Formule 1 spannender?

Jos Verstappen: "Het mag dichter bij mekaar zitten. Nu is er concurrentie tussen 3 topteams, van mij mogen 5 of 6 teams strijden voor de zege. Dat kan dankzij de nieuwe reglementswijzigingen in 2021, maar een verschil zal er altijd zijn. De ene is nu eenmaal slimmer dan de andere. En het budget speelt natuurlijk ook een rol."

 

Juan Pablo Montoya: "Tankbeurten weer inlassen kan het interessant maken. Dan krijg je 2 tot 3 pitstops per race met verschillende strategieën."

 

Jacques Villeneuve: "Ik wil weer motoren die barsten van de pk's. Ze moeten weer zo hard knallen dat ze na een race de vuilbak in mogen. Formule 1 is geen economische sport, die kant zijn ze nu te veel opgegaan. Formule 1 is ook geen groene sport. Nu word je snel gestraft als je een motor wisselt, waarom? In Formule 1 draaien 20 auto's zo snel mogelijk een circuit rond, dat is het doel. Voor groenere races heb je nu de Formule E."

 

Alain Prost: "De budgetten moeten omlaag, de teams moeten 80 procent van de aerodynamica schrappen, de hulpsystemen voor de rijders moeten voor een groot stuk weg en ik zou de auto's veel eenvoudiger maken. Daar komt het op neer: Formule 1 moet weer simpeler worden. Het mag wel modern blijven, we hoeven niet per se terug naar de jaren 80 (lacht)."

 

Villeneuve: "De autosportliefhebbers verlangen naar de tijd dat Formule 1 niet zo politiek correct was. Vroeger had je echte mannen achter het stuur, rijders waren ontvlambaar. Nu zetten ze erg snel jongetjes in. Ik ben racefan en Formule 1 blijft het summum van de autosport, maar niet met de huidige reglementering."

De budgetten moeten omlaag, de teams moeten 80% van de aerodynamica schrappen, de hulpsystemen voor de rijders moeten voor een groot stuk weg en ik zou de auto's veel eenvoudiger maken.

4-voudig wereldkampioen Alain Prost
Zit een Formule 1-auto te ingewikkeld in mekaar?

Vormt de Formule E een inspiratiebron?

Mika Salo: "Ze hebben een leuk concept met races in de stad waar sowieso veel mensen aanwezig zijn. Daar heeft de Formule 1 ook nood aan: racen op stadscircuits zodat je meer mensen aanspreekt."

 

Jos Verstappen: "Ik volg het niet. Persoonlijk vind ik het ook niet interessant. Een raceauto moet geluid blijven maken. "

 

Alain Prost: "Formule 1 en Formule E zijn twee verschillende werelden. Een elektrische auto vind ik erg geschikt voor stadsverkeer. De grote fout die de automobielsector vandaag maakt, is dat iedereen nu elektrisch moet rijden. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de nieuwste dieselmotoren erg efficiënt rijden en minder vervuilend zijn dan andere technologieën."

 

"Let op, ik ben ook voorstander van elektrische auto's, ik investeer er zelfs in, maar dan wel in de steden. Daarvoor vind ik Formule E fantastisch. Autoconstructeurs kunnen er in sneltreinvaart elektrische voertuigen ontwikkelen."

Stoffel Vandoorne
Stoffel Vandoorne in actie in de Formule E.

Mika Salo: "De laatste races is Formule 1 weer leuk"

Alain Prost: "Formule 1 moet simpeler worden"

Jos Verstappen: "De jonge honden zijn in opmars"

Juan Pablo Montoya: "Las de tankbeurten weer in"

Jacques Villeneuve: "Formule 1 is te clean nu"