• home
  • video
  • pas verschenen

    "Alaphilippe is een benzinewagen, die verbruikt altijd meer dan diesel"

    Aan de tafel van Vive le Vélo was donderdag Kristof De Kegel een van de gasten. Als bewegingswetenschapper liet hij zijn licht schijnen over de kansen van punchers Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel in het rondewerk.

    Al van de etappe met aankomst op La Planche des Belles Filles (rit 6) wordt luidop de vraag herhaald wanneer geletruidrager Julian Alaphilippe zal breken bergop. Voorlopig houdt de Fransman nog altijd stand.

     

    Kristof De Kegel is als bewegingswetenschapper in dienst bij Corendon-Circus, de ploeg van Mathieu van der Poel. "Waarom zegt iedereen dat Alaphilippe niet getraind is om de Tour te winnen?", wou Karl Vannieuwkerke weten.

     

    "Alaphilippe is een puncher en het verschil met echte klassementsrenners is dat die laatste groep iets meer op economie kan rijden. Je kan het vergelijken met een dieselwagen en een benzinewagen. Bij submaximale inspanning verbruikt de benzinewagen nog altijd meer dan een diesel."

     

    "In de derde week van de Tour zou een benzinewagen als Alaphilippe er kunnen doorzakken. Maar heel de theorie telt natuurlijk niet als je heel veel talent hebt."

    Bij submaximale inspanning verbruikt de benzinewagen nog altijd meer dan een diesel."

     

    "Kan niet zeggen of Van der Poel de Tour kan winnen"

    Voor klasbakken als Julian Alaphilippe en Mathieu van der Poel is de vraag van een miljoen of ze als punchers ook een grote ronde kunnen winnen. Daarvoor zullen ze toch anders moeten trainen om minder energie te verbruiken, zegt Kristof De Kegel.

     

    "Het ene gaat altijd ten koste van het andere. Het is altijd een compromis zoeken. Ofwel ga je voor meer punch, richting het sprinterstype. Of je beslist om te gaan voor economie, zoals ronderenners."

     

    "Zelfs met de inzage in alle data waar ik vandaag toegang toe heb over Mathieu, kan ik geen uitspraak doen over de vraag of hij ooit de Tour kan winnen. Wat ik wel kan zeggen is dat Mathieu 10 tot 12 kilo meer weegt dan Alaphilippe. Ze zijn vergelijkbaar als puncherstype, maar de hamvraag wordt of we fantastische zaken als de punch in de Amstel Gold Race moeten opgeven om eventueel een klassement te winnen."

     

    Het gewicht van Van der Poel kan in elk geval nog naar beneden. In tegenstelling tot klassementsrenners is het bovenlichaam van de Nederlander serieus afgetraind. Minder spiermassa betekent minder gewicht.

     

    "Gespierde buikspieren, schouders en een onderrug zijn een cruciale factor in zijn mountainbikeambities.  Daar zou hij inderdaad gewicht kunnen verliezen. Maar een aantal jaar geleden is al vastgelegd dat de Olympische Spelen het hoofddoel zijn voor 2020. Het is aan Mathieu om keuzes te maken."

    Video player inladen...