Ga naar de inhoud

Wat werd er precies gezegd op het communiqué van het Federaal Parket? Lees het woord voor woord

do 11 oktober 2018 15:51

Het Federaal Parket gaf om 15u vanmiddag een persconferentie waarin het hele onderzoek naar fraude in de Jupiler Pro League uit de doeken werd gedaan. De verklaring sloeg in als een bom. Luister nog eens naar wat er gezegd werd.

De introductie: Federaal onderzoek naar aanleiding van verslag cel sportfraude

Deel 1: verdoken commissielonen voor D.V. (Dejan Veljkovic)

"De Belgische spelersmakelaar D.V. (Dejan Veljkovic) zou meermaals constructies opgezet hebben in samenspraak met KV Mechelen, Racing Genk, Lokeren, Club Brugge en Standard om zichzelf verdoken commissielonen voor zijn activiteiten als makelaar uit te betalen en om spelers voor wie hij optreedt, verdoken vergoedingen en verloningen te bezorgen."

"Hij zou daarbij gebruik maken van overeenkomsten en facturen met algemene vermelding van scouting, consulting, commision fees, provisions of extra costs. Deze gelden passeren via rechtspersonen die geleid worden door medeplichtigen onder wie familieleden van D.V., maar die in werkelijkheid onder controle lijken te staan van hem. Deze rechtspersonen bevinden zich in Cyprus, Montenegro en Servië."

Deel 2: A.B. (Mogi Bayat) heeft verschillende transfers gemanipuleerd

"Spelersmakelaar A.B. (Mogi Bayat) zou de transfers van verschillende spelers gemanipuleerd hebben met het oog om de eigen makelaarsvergoedingen te maximaliseren. Daarbij werden de partijen waarvoor hij optrad, benadeeld."

"Daarbij zouden constructies opgezet zijn om deze manipulaties verborgen te houden voor de betrokken clubs en spelers. Hierbij zou hij gebruik maken van de diensten van medeplichtige spelersmakelaars en van rechtspersonen in onder meer Frankrijk, Engeland en Luxemburg."

"Een groot deel van de aldus gegenereerde geldstromen lijkt te passeren via de derde rekening van voormalig advocaat L.D. (Laurent Denis). Waarna een deel in cash wordt afgehaald. L.D. stond tevens in voor de opmaak van de spelerscontracten en andere documenten."

"Het onderzoek bevat ook aanwijzingen dat A.B. luxehorloges aankoopt om als relatiegeschenk te gebruiken bij zijn makelaarsactiviteiten. Deze horloges lijken meermaals niet aangegeven bij de douane om de BTW hierop te recupereren."

Deel 3: private omkoping in het kader van de redding van KV Mechelen

"Een derde luik van het onderzoek heeft betrekking op aanwijzingen van private omkoping in het kader van de redding van KV Mechelen. Het onderzoek spitst zich toe op Antwerp-Eupen (de voorlaatste speeldag van de reguliere competitie) en de wedstrijd KV Mechelen-Waasland Beveren (de laatste speeldag)."

"Het onderzoek bevat aanwijzingen dat spelersmakelaar D.V. (Dejan Veljkovic) in
samenspraak met 4 bestuursleden van KV Mechelen rechtstreeks of via bevriende contacten de uitslag zou beïnvloed hebben van die 2 wedstrijden. Hierbij lijken afspraken gemaakt te zijn met scheidsrechter B.V. (Bart Vertenten) en  diverse bestuursleden van Waasland-Beveren."

"Om scheidsrechter B.V. (Bart Vertenten) ter wille te zijn werden contacten gelegd
met 2 sportjournalisten om de quotering van scheidsrechtersprestaties in de krant ten voordele van B.V. (Bart Vertenten) te beïnvloeden."

"Daarnaast zijn er ook aanwijzingen van ongeoorloofde contacten tussen D.V. (Dejan Veljkovic) en scheidsrechter S.D. (Sébastien Delferière) in ruil waarvoor bepaalde voordelen gegeven zouden zijn. Het onderzoek betreft onder meer de beïnvloeding van een mogelijke schorsing van een voetbalspeler."

"De onderzoeksrechter stelde 4 personen in verdenking van criminele organisatie en actieve en passieve private omkoping. Een vijfde persoon werd bijkomend van witwassen van gelden in verdenking gesteld."

"Het betreft T.S. (Thierry Steemans) onder aanhoudingsmandaat.  D.H. (Dirk Huyck),  O.S. (Olivier Swolfs) en S.D. (Sébastien Delferière), zij werden vrijgelaten onder voorwaarden. Journalist D.V. werd in vrijheid gesteld. 18 personen worden nog voorgeleid bij de onderzoeksrechter."