meest recent
- 19:53Minder (of net meer?) keuzestress voor Tedesco: landen mogen niet met 23 maar 26 spelers meenemen naar EK
- 19:40Stunt Olympiakos zich naar Europese finale? "Een goede ploeg, maar het is heel straf wat ze doen"
- 19:34LIVE (20.45 uur): 7e keer, goede keer? Westerlo wil tegen STVV eerste zege in play-offs boeken
- 19:18Belgische vrouwen slaan zich voorbij Frankrijk naar finale EK squash
- 18:53Evita Muzic verrast rodetruidraagster Vollering in tweede bergrit Vuelta Femenina
- 17:15Brian Riemer hoopt op 'Alderweireld-moment' voor Anderlecht: "Nu kun je de held worden"
- 16:53Deelnemerslijst Giro: ontdek de volledige startlijst voor de Ronde van Italië
- 16:48Is Giro start van historische quadruple? "Als iemand beter kan doen dan Merckx, is het Pogacar wel"
- 19:49Zal Pogacar 3 weken lang domineren?
- 19:47Ancelotti bevestigt: Courtois speelt morgen
- 15:07Ploegenvoorstelling Giro in de gietende regen
- 15:06Maellyse Brassart plaatst zich op het EK Turnen voor de Olympische Spelen
- 14:35Rode kaart Onyedika deed na de wedstrijd stof opwaaien
- 02/05BEKIJK: Ruim verslag van Fiorentina - Club Brugge (3-2)
- 02/05Geen finale voor Nina Derwael op het EK, nadat ze 2 keer valt
- 02/05BEKIJK - Nina Derwael zet geen vlekkeloze brug- en balkoefening neer op het EK in Rimini
Zelfs motor die 30m verder rijdt, geeft renner voordeel van 2"6 per kilometer
Het aerodynamische voordeel van fietsen achter een motor blijkt nog groter dan verwacht. Zelfs met een kloof van 30 meter tussen de motor en de wielrenner bedraagt het voordeel voor de fietser nog 2"6 seconde per kilometer.
Professor Bert Blocken en zijn medewerkers aan de KU Leuven en de Universiteit van Eindhoven hebben een onderzoek gedaan naar de tijdswinst die renners kunnen boeken in de slipstream van (tv-)motoren.
Dat de luchtweerstand voor een wielrenner minder is als er een motor voor hem rijdt, was al bekend. Maar uit het onderzoek van Blocken blijkt het voordeel groter dan lang vermoed werd.
"Zelfs een motor die 30 meter voor de renner rijdt, zorgt bij een gemiddelde snelheid van 54 km/u voor een voordeel van 2"6 seconde per kilometer", zegt Blocken.
"Een motor volgen vanaf 2,5, 10 en 30 meter zorgt voor een verminderde luchtweerstand van respectievelijk 48, 23 en 12%, en dat bij eender welke snelheid."
Bij 54 km/u geeft dat een voordeel van 12"7, 5"4 of 2"6 seconde(n) per kilometer.
Zelfs bij een motor die 50 meter voorop rijdt, blijkt er nog een verminderde luchtweerstand van 7% voor de renner.
"En dat is dan nog gemeten met één enkele motor", zegt Thierry Marchal van ingenieursbedrijf ANSYS, dat meewerkte aan het onderzoek.
"Vaak bevinden er zich voor een renner meerdere motoren, of zelfs een auto, die de luchtweerstand nog meer verminderen."