Het F1-weekend doorgelicht: wat is het succesrecept van Ferrari? En moet Verstappen ongerust zijn?

    Ferrari op 1 en 2: Carlos Sainz (l) en Charles Leclerc (r).

    De toon voor een wervelend F1-seizoen is gezet. De openingsrace in Bahrein leverde meteen spektakel op, met een onverwachte triomf voor Ferrari en zorgen voor Red Bull. Kenner en autocoureur Bert Longin maakt een eerste analyse aan de hand van drie hamvragen.

    1. Wat is de reden van het succes van Ferrari?

    "Ferrari heeft eerst en vooral twee bijzonder talentvolle rijders met Charles Leclerc en Carlos Sainz. Ze pushen elkaar tot het uiterste. Vooral omdat iemand als Sainz een enorme werkethiek heeft. Het zorgt ervoor dat Leclerc - qua talent wellicht de beste - onder druk komt. Dan heb je geen andere keuze dan top te werken. De motivatie binnen het hele team zal enorm hoog liggen."

     

    "Daarbij komt dat zowel Red Bull als Mercedes vorig seizoen nog vol voor de wereldtitel moesten strijden. Ferrari niet, waardoor ze heel snel en gedetailleerd aan de toekomst konden beginnen te werken. Bovendien vermoed ik dat er bij het Italiaanse team een nieuwe werkethiek heerst. Als er een fout gebeurt, zal er niet meteen een ontslagronde volgen zoals in het verleden. Er is nu meer rust vanuit het management."

    Of Ferrari dit kan vasthouden? Goed begonnen is meestal ook half gewonnen in de F1.

    Bert Longin

    "Die twee grote factoren zorgen voor dit geweldige resultaat. Want je kunt op de computer wel een geweldige auto in elkaar steken... Op de baan moet het ook nog altijd in de plooi vallen. Het lijkt erop dat bij Ferrari alles klopt."

     

    "Eindelijk, zou je zeggen. Voor een team als Ferrari met zo'n geweldige geschiedenis was het een schande om ze de voorbije jaren soms in de middenmoot te zien rijden. Ik denk dat ze morgen een nationale feestdag uitroepen in Italië! Of ze dit kunnen vasthouden? Goed begonnen is meestal ook half gewonnen in de F1."

    2. Moet Max Verstappen zich zorgen maken?

    "Het is vreemd dat Red Bull zondag zo veel problemen had. De power unit is het enige dat dit seizoen nog niet veranderd is. Het ontwerp van de wagen is wel vanuit een wit blad vertrokken - daar had ik meer problemen verwacht bij alle teams. Maar nu zijn er drie krachtbronnen van Honda uitgevallen - ook de AlphaTauri begaf het."

     

    "Dat heeft me toch verrast. Ook de communicatie van Max Verstappen in de auto vond ik gestresseerd overkomen. Ik had de indruk dat hij het moeilijk had. Het mag duidelijk zijn dat Red Bull werk voor de boeg heeft. Dat is eigenlijk spijtig voor de wereldkampioenen."

    Max Verstappen.

    3. Heeft Mercedes in positieve zin verrast?

    "Ze hebben vooral gedaan wat ze kónden. Lewis Hamilton en George Russell: chapeau wat ze gedaan hebben met die auto. In de race waren ze te traag en de strategische beslissingen rond de banden waren raar. Na het uitvallen van twee wagens aan de top eindigden ze toch op 3 en 4. Dan moet je zeggen dat ze bij Mercedes geweldig de schade hebben weten te beperken."

    Ik denk dat ze bij Mercedes heel veel moed uit dit resultaat zullen putten.

    "Je mag trouwens niet onderschatten: een team zoals Mercedes met 7 wereldtitels op een rij zal proberen om dat gat met de rest weg te werken. Van Hamilton en Russell weet je dat ze er alles aan zullen doen om nog sneller te rijden. Ik denk dat ze heel veel moed uit dit resultaat zullen putten. De waardeverhoudingen leken door elkaar geschud, maar misschien zijn we straks sneller dan verwacht weer bij de situatie van vroeger."