meest recent
- 18:21Cian Uijtdebroeks moet witte trui afgeven, maar is toch tevreden: "Maak progressie in het tijdrijden"
- 18:00Standardsupporters plannen acties voor thuiswedstrijd tegen Westerlo: "We maken zwartste bladzijde uit geschiedenis van club mee"
- 17:56"Vervelend en ongelukkig": Hein Vanhaezebrouck ontstemd over gang van zaken rond opvolger Wouter Vrancken
- 17:16Tadej Pogacar fluit specialist Filippo Ganna terug in de tijdrit en verstevigt zo zijn roze trui
- 16:31Van Schotland tot Portugal: Bayer Leverkusen topt een straf lijstje van onoverwinnelijke teams
- 16:24Thibau Nys remonteert Emanuel Buchmann in laatste meters van Hongaarse koninginnenrit
- 15:51Squash-zussen Gilis hebben ambitie: "We willen wereldkampioen worden"
- 15:50Europees kampioene Bredewold zegeviert in 1e etappe, Fleur Moors knap 5e
- 17:52Ganna vraagt Pogacar tevergeefs om te vertragen
- 17:40Bekijk de samenvatting van de 7e etappe in de Giro
- 15:38Lang wachten van de fans na bekerwinst Union wordt beloond
- 15:37Olympiakos naar finale tegen Fiorentina
- 15:34Bayer Leverkusen met record naar de finale, ploeg van De Ketelare stoot ook door
- 09/052 spelers van Union komen fans nog even verrassen met de beker: "Hoop dat de rest in hun bedje ligt"
- 09/05Rit 6: Herbekijk het Giro-magazine van 9 mei
- 09/05HERBELEEF: De return van Club Brugge tegen Fiorentina in 5 minuten
Wordt rallycross kijkcijferkanon van de autosport? "Zeker even spannend als F1"
Adrenaline, spektakel en fun. Dat is in drie woorden rallycross, een spectaculaire mengeling van racen op gravel en op een circuit. Kende u de RX-klasse nog niet? Dan zal daar snel verandering in komen. "Rallycross gaat echt heel groot worden", voorspelt Guillaume De Ridder, een van de vier Belgen in de RX-klasse.
Vergeet Formule 1, rally en karting: "Voor toeschouwers is rallycross de beste discipline binnen de motorsport", beweert Guillaume De Ridder, actief in de RXe2.
Dat werd afgelopen weekend uitvoerig gedemonstreerd op het circuit van Spa-Francorchamps, waar de Belgische manche van het WK rallycross plaatsvond. Maar wat maakt de sport nu zo aantrekkelijk?
Rallycross wordt gereden op gemengde circuits, die ongeveer 40 procent uit gravel bestaan en 60 procent uit asfalt. Bovendien wordt het parcours gekruid met jumps en scherpe bochten.
"Het is heel spectaculair", aldus De Ridder. "Er staan vijf wagens op de eerste startrij. Het is echt "close racing", waarbij botsen tot een bepaalde limiet toegelaten is. De races zijn ook heel kort: 4-6 ronden spektakel en fun samengeperst."
Als je adrenaline wilt, ben je bij rallycross op de juiste plaats.
Ook de 16-jarige Kobe Pauwels is helemaal verknocht aan rallycross. Een rijbewijs heeft hij nog niet, maar hij staat wel op de 2e plek in de RX3-klasse. "Als je adrenaline wilt, ben je bij rallycross op de juiste plaats", zegt hij.
"De combinatie van asfalt en gravel maakt rallycross zeker even spannend als Formule 1. Het is zeer kort, zeer heftig en zeer intensief. Het is geweldig om met 160 km/u over het circuit te scheuren en het gevecht aan te gaan met de andere rijders."
Met Enzo Ide heeft België ook een vertegenwoordiger in de koninginnenklasse RX1. En dan zeggen dat het eigenlijk "een uit de hand gelopen hobby" is voor de West-Vlaming.
Maar als ploegmaat van drievoudig wereldkampioen Johan Kristofferson leert Ide alvast veel bij. "Het is super om naast hem te kunnen rijden", zegt hij.
"Rallycross gaat echt heel groot worden"
In Scandinavië zijn de rallycross-rijders grote sterren, in België is er nog werk aan hun populariteit. "Maar rallycross gaat echt heel groot worden", weet Guillaume De Ridder. "Het is een sport die heel goed in beeld te brengen is."
De Ridder, momenteel leider in de RXe2, zette bewust een stapje terug om in de tweede divisie ervaring op te doen met elektrische racewagens. Want vanaf 2022 maken ze ook in de RX1 de overstap naar elektrisch racen.
"Ik wil de technologie zo snel mogelijk onder de knie krijgen", zegt hij. "Ik wil teams en constructeurs aantrekken om te investeren in de sport. Want het is echt de moeite waard."