Wout van Aert deelt straffe Strava-cijfers: indrukwekkende klim, record in afdaling

    Tijden liegen nooit. Dat geldt in de atletiek, maar zeker ook voor berggeiten in de koers. Op zijn Strava-profiel deelde Wout van Aert de cijfers van zijn historische zege op de Mont Ventoux. De analyse: een indrukwekkende chrono bergop en recordcijfers in de afdaling.

    In exact 1 uur vanuit Bédoin naar de top

    Laat ons beginnen met de "harde" kant van de Ventoux. De kant die elke wielertoerist een keer in zijn leven moet beklimmen: Bédoin. 

     

    Haalt u uw eigen chrono er even bij? Wel, Wout van Aert knalde naar boven in exact 1 uur. Het grootste deel van de tijd nam hij de klim alleen voor zijn rekening. Indrukwekkend. 

     

    Door die inspanning komt hij op een 9e plaats in het Strava-klassement. Dat klassement kent sinds vandaag ook een nieuwe aanvoerder: Tadej Pogacar. De Sloveen reed naar boven in 57 minuten en 16 seconden. Dat wil zeggen tegen een snelheid van 21 km per uur.

     

    En Jonas Vingegaard dan? De Deen demarreerde in het slot en zou een betere tijd moeten hebben dan Pogacar. Maar hij lijkt niet op Strava te zitten, zijn tijd is bijgevolg niet geregistreerd. 

    Zit u op Strava? Dan kunt u Wout van Aert hier volgen.

    En wat met Sault, de minder straffe kant?

    De eerste passage over de Ventoux vertrok vanuit Sault, daar moet Van Aert zich tevreden stellen met een eenvoudig persoonlijk record. De wedstrijd was dan ook nog niet in volle finale. 

     

    Maar hij deed er net geen 58 minuten over. Aan jou om de handschoen op te nemen. 

    Een KOM in de eerste afdaling

    Wout van Aert zat nog in het gezelschap van zijn medevluchters, toen hij een eerste keer weer naar beneden moest. Dat hield hem niet tegen om een KOM (King Of The Mountain) te pakken in het eerste deel van de afdaling. Tussen de Mont Ventoux (1.909m) en Mont Serain (1.450 m) knalde hij naar beneden tegen 73,3 km/u. 

     

    Een toptijd waarmee hij naar plek 1 van de tabellen schiet. Probeer het vooral niet zelf te evenaren, want daar komen ongelukken van. 

    Lees ook: