meest recent
- 00:05Na een jaar afwezigheid promoveert Leicester opnieuw naar de Premier League
- 26/04WK snooker: Brecel-killer David Gilbert is de eerste kwartfinalist
- 26/0436e titel lonkt voor Real Madrid na felbevochten winst tegen Sociedad
- 26/04BNXT League: 6e zege op een rij voor Antwerp Giants, Limburg United vloekt
- 26/04Nardi viert 5 maanden na horrorblessure rentree met clean sheet bij Jong Gent
- 26/04Casse is gewaarschuwd: rivaal Grigalasjvili toont olympische vorm met 3e Europese titel
- 26/04Griek Eleftherios Petrounias verovert zijn 7e Europese titel aan de ringen
- 26/04Olympische vlam begint aan reis van Athene naar Parijs
- 26/04Vlam vertrekt morgen naar Frankrijk
- 25/04Amoura glijdt veel te onbezonnen door op Wijndal en pakt domme gele kaart
- 25/04Bekijk de goals uit Antwerp - Union (0-3)
- 25/04Mooie peptalk van coach Blessin na de match
- 25/04Ruim verslag van match 4 in de volleybalfinale: Roeselare-Maaseik
- 25/04Het journaal 19u met o.a. winst voor Thibau Nys in de Ronde van Romandië
- 25/04Belgische turners grijpen naast EK-teamfinale
- 25/04Club Brugge blaast onherkenbaar Genk weg met 4-0
Safety first in Kuurne-Brussel-Kuurne: organisatie pakt uit met veiligheidshandboek
Het Vlaamse wielerseizoen wordt dit weekend op gang getrapt met de Omloop het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne. De klassieke renners kunnen opnieuw smullen van een typisch Vlaams parcours, maar dat parcours moet ook veilig zijn. De organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne werkte een een extra veiligheidshandboek uit dat de meest gevaarlijke punten op het parcours in kaart brengt.
De veiligheid van de renners tijdens een wielerwedstrijd is al een tijdje een 'hot topic'. De UCI besliste enkele weken geleden dat de polsen niet langer losjes op het stuur mogen worden gelegd en dat dalen op de buis niet meer toegelaten is.
De nieuwe UCI-regels stuitten op onbegrip in het peloton en enkele profrenners waaronder Iljo Keisse duidden het parcours aan als grootste gevaar voor de renners.
De organisatie van Kuurne-Brussel-Kuurne nam het heft in eigen handen en werkte de afgelopen maanden een helder en duidelijk veiligheidshandboek uit.
De organisatoren schakelden een gespecialiseerde veiligheidsfirma in die alle gevaarlijke punten op het parcours gedetaileerd in kaart bracht en in een overzichtelijk handboek bundelde.
We hebben het volledig parcours een zestal keer afgereden en alle gevaarlijke obstakels in kaart gebracht.
"Uiteindelijk hebben we het volledig parcours een zestal keer afgereden en hebben we alles terwijl gefilmd. Daarna werden alle obstakels op een rijtje gezet en in een handboek gegoten", vertelt veiligheidsspecialist Tom Leleu.
De organisatie ging met die conclusies aan de slag en beveiligde of verwijderde de gevaarlijke punten op het parcours.
"Strobalen plaatsen, veiligheidskussens installeren, een extra mobiele of vaste signaalgever ter plaatse... noem maar op", vertelt koersdirecteur Peter Debaveye. "We hebben dat allemaal geanalyseerd en in kaart gebracht om er voor te zorgen dat alles veilig kan verlopen."
De veiligheidshandboeken worden uitgedeeld aan alle deelnemende teams en Erik van Lancker, ploegleider bij Israel Start-Up Nation, is onder de indruk.
"Deze handboeken zullen zeker bij ons in de volgauto liggen komend weekend. We zullen ze zeker ook al eens op voorhand doornemen en de meest gevaarlijke punten meegeven aan de renners. Dit is een grote meerwaarde voor de veiligheid van de koers", besluit Van Lancker.