meest recent
- 18:49Wordt Gantoise opnieuw hockeykampioen bij de mannen én de vrouwen? "Finales op het scherpst van de snee"
- 18:21Cian Uijtdebroeks moet witte trui afgeven, maar is toch tevreden: "Maak progressie in het tijdrijden"
- 18:00Standardsupporters plannen acties voor thuiswedstrijd tegen Westerlo: "We maken zwartste bladzijde uit geschiedenis van club mee"
- 17:56"Vervelend en ongelukkig": Hein Vanhaezebrouck ontstemd over gang van zaken rond opvolger Wouter Vrancken
- 17:16Tadej Pogacar fluit specialist Filippo Ganna terug in de tijdrit en verstevigt zo zijn roze trui
- 16:31Van Schotland tot Portugal: Bayer Leverkusen topt een straf lijstje van onoverwinnelijke teams
- 16:24Thibau Nys remonteert Emanuel Buchmann in laatste meters van Hongaarse koninginnenrit
- 15:51Squash-zussen Gilis hebben ambitie: "We willen wereldkampioen worden"
- 17:52Ganna vraagt Pogacar tevergeefs om te vertragen
- 17:40Bekijk de samenvatting van de 7e etappe in de Giro
- 15:38Lang wachten van de fans na bekerwinst Union wordt beloond
- 15:37Olympiakos naar finale tegen Fiorentina
- 15:34Bayer Leverkusen met record naar de finale, ploeg van De Ketelare stoot ook door
- 09/052 spelers van Union komen fans nog even verrassen met de beker: "Hoop dat de rest in hun bedje ligt"
- 09/05Rit 6: Herbekijk het Giro-magazine van 9 mei
- 09/05HERBELEEF: De return van Club Brugge tegen Fiorentina in 5 minuten
Michel Wuyts: "Safety car is beste idee dat ik de voorbije dagen gehoord heb"
De eerste etappe van de Ronde van Frankrijk leverde al meteen heel wat gespreksstof op. Hoe schat Michel Wuyts in wat er allemaal gebeurd is in Nice?
De eerste Tourrit stond door de regen bol van de valpartijen. Michel Wuyts gaf in onze Facebook Live een verklaring voor de gladde wegen.
"In Nice gaan ze er prat op dat ze het hoogste aantal droge dagen hebben in heel Zuid-Europa. Als het daar dan weken oververhit is geweest en er komen dan regenvlagen overheen, dan krijg je zeepsop."
"Nattigheid vermengd met olie van auto’s en dan is dit het gevolg. Je zag die blubber ook bovendrijven, dan krijg je een glijbaan."
Had de organisatie de wedstrijd moeten neutraliseren?
"De organisatie is vooral druk in de weer met het laten doorgaan van de wedstrijd en grijpt zelden in in het wedstrijdgebeuren", zegt Wuyts. "Dat is
jammer."
"Je hebt naast de organisatie ook nog de wedstrijdjury. Die zou ook kunnen ingrijpen. Ik stel andermaal vast dat als er ingegrepen wordt, dan is het één van de toonaangevende figuren met gezag, met een diepe stem. Vaak Duitstalig. Ik heb het Fabian Cancellara zien doen in de Tour en nu doet Tony Martin het."
"Ik vind het ook positief dat er zoiets bestaat als solidariteit, want dat is een tijd weg geweest. Er is een periode geweest, van begin deze eeuw tot nu, waarbij het ieder voor zich was."
"De val die achter jou gebeurde, had een oef-effect bij jezelf. Dat lijkt me nu toch wat weg. Ik ben ervan overtuigd dat de val van Jakobsen daar niet vreemd aan is."
Ik vind het positief dat er nu solidariteit is, want dat is een tijd weg geweest.
Is Tony Martin de baas van het peloton?
"Ja, ik ben blij dat er weer iemand is die zich als baas laat gelden. Ik kan niet meteen iemand uit het pakket kandidaat-Tourwinnaars pikken die hetzelfde zou doen."
"Gewoonlijk is het zo dat je een kampioen moet zijn met kansen op eindwinst om de pretentie te hebben om de boel stil te leggen."
"Als dat niet het geval is en als je eerder een teruggetrokken figuur bent zoals Roglic, Dumoulin of de 23-jarige Bernal, dan moet iemand met ervaring het doen."
"Als die man met ervaring dan ook nog eens opgeleid is als politieagent, dan zijn we er. Ik heb Martin de Angela Merkel van het peloton genoemd."
Tony Martin is de Angela Merkel van het peloton.
Is een safety car inschakelen na meerdere valpartijen of gevaarlijke afdalingen een goed idee?
Michel Wuyts is wel te vinden voor een safety car in de koers. "Het is veruit het beste idee dat ik de voorbije dagen gehoord heb. Ik sla me voor het hoofd dat ik dat zelf niet bedacht heb."
"Alleen is dat niet zo evident, zoals dat gaat in de Formule 1. Daar heb je een gesloten circuit en kan de safety car een gepast moment kiezen om tevoorschijn te komen."
"Hoe los je dat op in zo’n rit in lijn? Dan moet zo’n safety car een prominente plaats krijgen in de karavaan, vrijwel onmiddellijk na de koersdirectie en dan het routeplan perfect bestuderen om met een shortcut voor het peloton uit te komen. "
Een safety car in de koers is niet zo evident als in de Formule 1."
Is Sivakov het grootste slachtoffer van de eerste rit?
"Voor de klassementsmannen wel. Veel zal afhangen van wat de aard van de verwondingen is en hoe hij morgen opstaat."
"Morgen wordt voor hem een mondeling examen bij een hele lastige professor. Maar ik ga ervan uit dat een Rus wel tegen een stoot kan en dat hij zijn werk zal doen."
"Ik dacht dat Sivakov wisselkopman voor Bernal zou zijn, veel meer dan Carapaz. Die was zich aan het klaarstomen voor de Giro. In elk geval, als Sivakov problemen met zijn lichaam heeft, dan heeft Ineos een extra probleem."