Ga naar de inhoud

José De Cauwer: "Het is alsof Ineos niet kan geloven dat er een team beter is dan zij"

 vr 14 augustus 2020 07:30
José De Cauwer uit zijn twijfels bij het tactische plan van Ineos van gisteren.

Na het eerste bergexamen in de Dauphiné zijn de waardeverhoudingen bevestigd: Jumbo-Visma blijft de primus van de klas, Ineos heeft een buis aan zijn been. José De Cauwer stelde vast hoe de Britse formatie zichzelf "overschat" heeft en begreep weinig van het tactische plaatje.

De slotklim van de tweede rit in de Dauphiné, de Col de Porte, gaf een vertrouwd beeld: Ineos zette zijn trein op de rails en legde een pittig tempo op. Een kransje tenoren haakte af, maar de grote concurrent - Primoz Roglic van Jumbo-Visma - hield soeverein stand.

 

De mannetjes van Ineos werden één na één opgesoupeerd en op het moment van de waarheid stond Egan Bernal er alleen voor. De Colombiaan kon een prik van Primoz Roglic niet beantwoorden: de Sloveen soleerde naar ritwinst en veroverde de leiderstrui.

 

"Ik vond de zet van Ineos niet slim. Ze hebben zichzelf echt voorbijgehold", analyseerde José De Cauwer de aanpak van het Britse sterrenensemble.

 

"Bij Bernal of in de volgwagen moet er een signaal geweest zijn om er vol tegenaan te gaan en om iedereen los te rijden, maar ze hebben niet de renners kunnen lossen die gelost moesten worden."

 

"Ineos heeft zichzelf gisteren de das omgedaan en op het einde kon Bernal niet antwoorden op wie hij moest reageren. Dan is dit de rekening."

Ineos heeft zich gisteren echt voorbijgehold.

José De Cauwer

"Een vorm van overschatting"

Wat speelde er dan in het hoofd van Ineos? Een vleugje waanzin? "Dat is de waanzin die ze al jaren brengen en dat lukte telkens met een afwerker. Toen ze eigenlijk moesten komen, waren ze al weg en kon Bernal de lijn niet doortrekken."

 

"Het is alsof ze hun lesje uit de Ronde van de Ain niet geleerd hebben. Het werk van Ineos had eigenlijk moeten gebeuren door de ploegmakkers van Roglic. Ja, ik beschouw dit als een vorm van overschatting."

 

"We hadden de voorbije weken toch al gezien wat ze bij Jumbo-Visma in hun mars hebben? Dan zou ik als ploegleider van Ineos kijken en wachten. Je koerst niet tegen de gelosten, wel tegen de mannen die nog volgen."

 

"In de finale was Sepp Kuss er nog als ploegmaat van Primoz Roglic. Als je Jumbo-Visma laat werken, dan moet iemand als Kuss eventuele demarrages van iemand als Thibaut Pinot beantwoorden en dan kun je als Ineos misschien later profiteren."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

"Geen falen van Bernal, wel van koerstactiek Ineos"

Volgens onze analist moet Ineos dus het geweer van schouder veranderen. Maar hebben ze wel een andere tactiek dan die van de dominantie in hun koker zitten?

 

José De Cauwer: "Je moet je tactiek altijd veranderen op basis van de renners die je hebt en op basis van de wedstrijd die je rijdt. En je moet rekening houden met je concurrenten."

 

"Het is alsof die voor Ineos niet bestaan. "Wij doen het op onze manier." Terwijl ze nu toch al meerdere keren het onderspit hebben moeten delven."

 

"Je offert Kwiatkowski en Sivakov op, maar om wie te doen lossen? Zeg tegen de gele mannen: het is aan jullie. Het is alsof het niet in de hoofden van Ineos kan, dat er een team beter is dan zij."

 

"Ze denken dat ze het op een versmachtende manier moeten blijven doen. Ik zou na gisteren nog niet spreken van het falen van Bernal, wel van de koerstactiek van Ineos."

Je moet rekening houden met de concurrentie, maar het is alsof die voor Ineos niet bestaat.

José De Cauwer

"Roglic te vroeg te goed? Daar ga ik niet vanuit"

Intussen is er bij Jumbo-Visma geen vuiltje aan de lucht. De Nederlandse trein dendert voort, maar de Tour wordt van 29 augustus tot en met 20 september gereden. Is er een kans dat Primoz Roglic te vroeg in orde is?

 

"Neen, daar ga ik niet vanuit. Ze hebben rustig opgebouwd en ze hebben zich de voorbije weken niet gek laten maken door de virtuele koersen."

 

"Ik heb bij hen geen vreemde zaken gezien zoals 11 uur aan één stuk fietsen. Ze hebben het verstandig en nuchter aangepakt."

 

"Maar de Tour duurt inderdaad drie weken. Ze moeten de wedstrijd dragen, maar Jumbo-Visma heeft momenteel zeker de beste kansen."

Tour de France
ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
02/06 Frankrijk - Frankrijk
2
03/06 Frankrijk - Frankrijk
3
04/06 Frankrijk - Frankrijk
4
05/06 Frankrijk - Frankrijk
5
06/06 Frankrijk - Frankrijk
6
07/06 Frankrijk - Frankrijk
7
08/06 Frankrijk - Frankrijk
8
09/06 Frankrijk - Frankrijk
rustdagen 10/06 - 28/06
1
29/06 Florence - Rimini
206 km
02:00
2
30/06 Cesenatico - Bologna
200 km
02:00
3
01/07 Piacenza - Turijn
229 km
02:00
4
02/07 Pinerolo - Valloire
138 km
02:00
5
03/07 Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas
177 km
02:00
6
04/07 Mâcon - Dijon
163 km
02:00
7
05/07 Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
25 km
02:00
8
06/07 Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises
176 km
02:00
9
07/07 Troyes - Troyes
199 km
02:00
rustdag 08/07
10
09/07 Orléans - Saint-Amand-Montrond
187 km
02:00
11
10/07 Évaux-les-Bains - Le Lioran
211 km
02:00
12
11/07 Aurillac - Villeneuve-sur-Lot
204 km
02:00
13
12/07 Agen - Pau
171 km
02:00
14
13/07 Pau - Pla d'Adet
152 km
02:00
15
14/07 Loudenvielle - Plateau de Beille
198 km
02:00
rustdag 15/07
16
16/07 Gruissan - Nîmes
187 km
02:00
17
17/07 Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy
178 km
02:00
18
18/07 Gap - Barcelonnette
179 km
02:00
19
19/07 Embrun - Isola 2000
145 km
02:00
20
20/07 Nice - Col de la Couillole
133 km
02:00
21
21/07 Monaco - Nice
34 km
02:00