• home
  • video
  • pas verschenen

    Probleem, de Rally van Zweden kreunt onder sneeuwtekort

    Thierry Neuville

    Thierry Neuville oefent op een sneeuwvrije omloop.

    De organisatie van de Rally van Zweden zit met de handen in het haar. De tweede manche van het wereldkampioenschap staat op de helling wegens een gebrek aan sneeuw.

    Van donderdag tot en met zondag wordt de rally van Zweden georganiseerd, maar ook in het noorden van Europa wintert het niet echt. Twee dagen voor de start van de rally is er in Torsby en verre omstreken geen vlokje sneeuw te bespeuren. Overdag geeft de thermometer 9 graden Celsius aan.

     

    Vorige week werd het schema al omgegooid, nu is het afwachten op nieuwe informatie van de organisatoren. Ook dinsdag en de komende dagen blijven de temperaturen in Torsby en omstreken positief, 's nachts vriest het lichtjes.

     

    Een eventuele afgelasting zou het zoveelste slechte nieuws zijn voor de promotor. Vanwege de bosbranden kon in november de rally van Australië niet gereden worden. De in april geplande rally van Chili werd eerder ook al afgelast vanwege sociale onrusten in dat land.

    Spijkerbanden zijn verplicht in Zweden

    Zonder sneeuw kunnen de deelnemers toch ook racen? Ja, maar niet in Zweden. Daar zijn spijkerbanden verplicht volgens het reglement.

     

    Op sneeuw en ijs zorgen de banden voor extra grip maar op gravel breken die nagels vanwege de hoge bandentemperatuur af.

     

    Bijkomend probleem is dat bij een gebrek aan sneeuw en ijs en door het gebruik van spijkerbanden de wegen in geen tijd omgeploegd zullen worden waardoor er heel veel schade aan de wegen zal ontstaan en een tweede doortocht op zaterdag heel erg moeilijk dreigt te worden.

     

    Ook op de paardenrenbaan van Karlstad, waar donderdagavond de superspecial gereden wordt, ligt geen sneeuw.

    2020: Thierry Neuville oefent in sneeuwvrij landschap

    2019: Thierry Neuville snijdt door de sneeuw

    Neuville: "Pak lastiger zonder sneeuw"

    Thierry Neuville heeft de wegen in de buurt van Torsby al verkend. "Absoluut niet makkelijk", stelt de WK-leider. "De dunne ijslaag veranderde in de loop van de dag in gravel. En de banden krijgen het hard te verduren, omdat die niet gemaakt zijn voor dit soort omstandigheden."

     

    "In een ideale wereld liggen de wegen er hier hard bevroren bij, ligt er een massa sneeuw en zijn er sneeuwmuren aanwezig waardoor we met het volste vertrouwen alles uit de auto kunnen halen."

     

    "Wanneer de ondergrond bevroren is zorgen de spijkerbanden voor veel grip en kan je echt voluit gaan, maar wanneer er minder sneeuw ligt, wordt het een pak lastiger om de klassementsritten af te werken."

     

    "De nagelbanden zijn veel dunner en hoger en komen op gravel niet echt tot hun recht, waardoor we af en toe mogelijk voor verrassingen komen te staan", legt Neuville uit.

    In een ideale wereld liggen de wegen er hier hard bevroren bij, ligt er een massa sneeuw en zijn er sneeuwmuren aanwezig waardoor we echt voluit kunnen gaan.

    Thierry Neuville