• home
  • video
  • pas verschenen

    "Een mix van eenheid en euforie": maak kennis met EK-bal Uniforia

    Uniforia, de bal voor EURO 2020.

    Adidas heeft woensdagavond de officiële wedstrijdbal voor het EK voetbal van komend jaar voorgesteld. Met Uniforia wil de sportartikelengigant verbondenheid in de verf zetten. Dit naar aanleiding van de jubileumeditie van het toernooi, dat voor het eerst verspreid over heel Europa zal plaatsvinden en dus fans zal samenbrengen, zo luidt het persbericht. 

    De naam Uniforia is een mix van eenheid ('Unity') en euforie ('Euforia'). Het ontwerp van de bal wordt gekenmerkt door de GPS-coördinaten van de 12 stadions en is gemaakt van 'Hi-White' materiaal, waardoor hij beter zichtbaar is op het veld.   

     

    "Voor het eerst in zijn 60-jarige geschiedenis wordt het EK in 12 verschillende Europese landen gespeeld. Het kunstzinnige ontwerp van EK-bal Uniforia is daarom gebaseerd op het vervagen van grenzen, met in elkaar overlopende zwarte lijnen die doen denken aan verfstrepen", legt Adidas uit.

     

    "De felle kleuren die deze lijnen aanvullen op de bal staan voor de diversiteit binnen de verschillende teams en hun fans. Samen staan ze symbool voor hoe de sport deze verschillende culturen samenbrengt op het toernooi en eenheid brengt over de grenzen heen."

     

    "Qua vorm heeft de bal zijn optimale ronding te danken aan dezelfde structuur en panelen zoals die van de recente FIFA World Cup-modellen. Dit zorgt voor maximale prestaties zowel op het veld als op straat."   

     

    Uniforia is de opvolger van Beau Jeu, de bal waarmee op het EK van 2016 in Frankrijk gespeeld werd. Vier jaar eerder werd er in Polen en Oekraïne gescoord met de Tango 12.