• home
  • video
  • pas verschenen

    De strijd om de wildcards krijgt een facelift: "Er zal minder willekeur zijn"

    Het Tour-peloton vorig jaar.

    Het nieuwe wielerseizoen is nog maar net begonnen, maar er wordt nu al naar 2020 geloerd. De UCI zal het peloton dan in een nieuw jasje steken, met een aangepaste kalender, een hervormde ranking en een verandering in het wildcard-procédé. Vooral dat laatste gegeven is cruciaal voor het startbewijs van de kleinere ploegen.

    UCI voert hervormingen door

    Vergeet de WorldTour Ranking van de voorbije jaren, anno 2019 telt voor de Internationale Wielerunie (UCI) de World Ranking. Er is een individuele ranglijst, maar ook een ranking voor landen en ploegen. Die laatste lijst zal bepalend zijn voor hoe het peloton in de belangrijkste koersen in 2020 geboetseerd zal zijn.

     

    De 18 WorldTeams (tot eind dit seizoen spreken we nog over WorldTour Teams) krijgen automatisch startrecht in de belangrijkste koersen (grote rondes en klassiekers), de beste twee ProTeams (tot eind dit seizoen spreken we nog over Procontinentale Teams) aan het einde van dit jaar zijn eveneens zeker van een ticket voor de Giro, Tour en Vuelta in 2020.

     

    Voor de beste drie ProTeams is er ook automatisch startrecht in de belangrijkste eendags- en rittenkoersen. Op die manier zal er flink gesnoeid worden in het aantal extra wildcards dat de organisatoren nog eigenhandig kunnen uitdelen.

    Hoe ziet de ranking er momenteel uit?

    Voor de ranking, die dus nu al gehanteerd wordt, voegt de UCI het puntentotaal van de beste 10 renners per ploeg samen. De WorldTour Teams domineren uiteraard deze lijst, maar Cofidis en Direct Energie hebben zich boven Katjoesja genesteld. Wanty-Gobert volgt momenteel als derde Procontinentaal Team.

        WorldTour punten
    1. Deceuninck-Quick Step X 13.869,35 
    2. Team Sky X 12.400,98 
    3. Bora-Hansgrohe X 11.624,47 
    4. Movistar X 11.268,5 
    5. Bahrein-Merida X 10.812,13 
    6. Astana X 10.332
    7. Sunweb X 9.777,37
    8. Jumbo-Visma X 9.257,95
    9. Trek-Segafredo X 9.189,39
    10. Mitchelton-Scott X 8.479,24
    11. AG2R X 8.413,99
    12. Groupama-FDJ X 8.088,14
    13. UAE Emirates X 7.966,55
    14. Lotto-Soudal X 7.418,63
    15. Dimension Data X 6.995,5
    16. Education First X 6.636,57
    17. CCC X 6.108,23
    18. Cofidis / 5.268
    19. Direct Energie / 5.052,45
    20. Katjoesja X 4.789,23
    21. Wanty-Gobert / 4.458
    22. Israel Cycling Academy / 3.219,84
    23. Corendon-Circus / 2.794,25
    24. Vital Concept / 2.764
    25. Roompot-Charles / 2.763,43
    26. Wallonie Bruxelles / 2.735
    29. Sport Vlaanderen / 2.230

    Voorbeeld: wildcards voor de Ronde van Vlaanderen

    Flanders Classics deelde vorige week zijn wildcards uit voor de Ronde van Vlaanderen. Naast de 18 WorldTour-ploegen kregen ook 7 Procontinentale ploegen een uitnodiging in de bus.

     

    Volgend jaar zal dat procédé er anders uitzien: 18 WorldTeams, de beste 3 ProTeams op basis van de ranking en 4 keuzes van de organisator zullen worden geïnviteerd.

     

    Als Flanders Classics bovenstaande ranking nu al had moeten hanteren, dan zouden Cofidis, Direct Energie en Wanty-Gobert zeker geweest zijn van hun wildcard. De andere teams zouden dus nog altijd op de goodwill van de organisator moeten rekenen.

    Van der Schueren: "Wij zijn vragende partij"

    Het Wanty-Gobert van Hilaire Van der Schueren is een van de ploegen die afhankelijk zijn van een invitatie van de organisatoren. Hoe kijkt de ploegleider naar deze evolutie?

     

    "Als je als ploeg op het einde van dit jaar tot de twee beste Procontinentale Teams op de teamranking behoort, dan ben je volgend seizoen zeker van de belangrijkste koersen en de drie grote rondes. Dat laatste is voor ons niet het hoofddoel, maar je mag dan zelf bepalen welke koersen je rijdt en je bent dan niet meer afhankelijk van een uitnodiging", legt Van der Schueren aan Sporza uit.

     

    "De 18 WorldTeams die automatisch startrecht hebben, kunnen niet kiezen. Zij zijn verplicht om al die koersen te rijden. Als Procontinentaal team kun je nog altijd weigeren, ook al ben je uitgenodigd."

     

    "Wij zijn dus vragende partij voor dit systeem, want je kunt dan zelf bepalen waar en wanneer je wil koersen. Na het openingsweekend trekken we met de ploeg op stage. Met het nieuwe systeem zouden we in die periode dan kunnen deelnemen aan Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico. Dat zou een geweldig voordeel zijn."

    Wij zijn vragende partij voor dit systeem, want je kunt dan zelf bepalen waar en wanneer je wil koersen.

    Hilaire Van der Schueren (Wanty-Gobert)

    Hermans: "Voor mij verandert er niet veel"

    Israel Cycling Academy staat alvast te trappelen om deel te nemen aan de belangrijkste koersen. De formatie bestaat uit liefst 30 renners en heeft voor een zeer uitgebreid en gevarieerd programma gekozen om overal punten te sprokkelen. 

     

    "Het is allemaal zo ingewikkeld dat ik door de bomen het bos niet meer zie", bekent Ben Hermans. "Maar als renner ben je er minder mee bezig. Je probeert gewoon in vorm te zijn en resultaten te halen. Dan volgen die punten vanzelf."

     

    Voor de renner van Israel Cycling Academy is er niet te veel veranderd. "Mijn programma is niet aangepast. We hebben er ook geen meeting over gehad, maar het management van onze ploeg zal natuurlijk wel nagedacht hebben over een strategie. Hoe pakken we het aan en welke renners hebben we daar voor nodig?"

     

    "Dat zie je ook in onze ploeg, want met onder meer Tom Van Asbroeck en Davide Cimolai zijn er veel snelle mannen aangetrokken. Met sprinters kun je gemakkelijker punten scoren. Voor een klimmer zoals ik is dat iets moeilijker. Maar als ik dezelfde resultaten behaal als vorig jaar, dan zal ik wel punten sprokkelen."

    Ploeg van 30 renners

    Israel Cycling Academy koerst vaak op drie fronten tegelijk. "We hebben daar veel personeel voor nodig", beseft Ben Hermans. "Maar ons programma bestaat niet uit een overlap van Parijs-Nice, Tirreno-Adriatico en nog een topkoers. We nemen er ook kleinere koersen in Rwanda en Argentinië bij."

     

    "Een ploeg van 30 renners? Ik heb er mijn bedenkingen bij", zegt Hilaire Van der Schueren (Wanty-Gobert). "Is dat logistiek wel allemaal haalbaar voor die mensen?"

     

    "Wij doen wat we kunnen doen en wat we goed kunnen doen. Bovendien komen enkel de beste 10 renners per ploeg in aanmerking voor de ranking. Wat is dan het nut van 20 renners die degelijk scoren?"

    "Ik zal er niet dagelijks wakker van liggen"

    Wordt met het nieuwe systeem vooral het chauvinisme van de organisatoren aan banden gelegd? "Deze procedure is misschien eerlijker", stelt Ben Hermans.

     

    "Ik vind het wel normaal dat een Belgische koers zoveel mogelijk Belgische ploegen uitnodigt en dat de Tour voor veel Franse teams kiest. Maar nu zal er minder willekeur zijn en dat komt het wielrennen ten goede."

     

    Wanty-Gobert heeft zijn begeerde wildcard voor de Tour al op zak, maar in 2020 ziet het systeem er dus anders uit. "Ik geef toe dat ik de ranking wekelijks bekijk, want ik ga ook na of ze geen fouten maken. Maar ik zal er niet dagelijks wakker van liggen. De tactische kant kun je in september of oktober nog bepalen, als er nog iets mogelijk is", besluit Hilaire Van der Schueren.