meest recent
- 25/04Formule 1 wil ook de 11e en 12e plaats belonen met WK-punten
- 25/04Blunder kost Jan Bakelants eindwinst in minicompetitie: "De minst bekwame op gebied van koers heeft gewonnen"
- 25/04LIVE EK judo: dubbele houdgreep brengt Jorre Verstraeten in kwartfinale, Salens en Petit naar 2e ronde
- 25/04BEKIJK - Panna-alarm! De onnavolgbare dribbel van Kylian Mbappé
- 25/04Klimmers zijn eerste keer aan zet in Ronde van Romandië, Dorian Godon verdedigt leiderstrui
- 25/04BEKIJK - Japanse schansspringer vliegt 291 meter ver, maar een wereldrecord is het niet
- 25/045 sleutelritten in de Giro van 2024: heiligdom van Pantani, lange tijdrit, Livigno, Stelvio en de Monte Grappa
- 25/04Dit is het parcours van de Giro 2024: 2 tijdritten en 6 aankomsten bergop
- 24/04Evenepoel en Van Aert revalideren bij zelfde kinesist
- 24/04Belgische mannen laten steken vallen in kwalificaties op het EK turnen
- 23/04Ruim verslag van match 3 in de volleybalfinale: Maaseik - Roeselare
- 23/04Olympiër Nicolas De Kerpel wordt podcasthost: "Mentale problemen bespreken"
- 23/04Rode Duivels krijgen nieuwe kleedkamers in het Koning Boudewijnstadion
- 23/04Limburg United boekt 85-93-zege tegen Groningen
- 22/04Beerschot viert titel in 1B op Antwerps stadhuis met de fans
- 22/04Lotte Kopecky zet alles op de Spelen, en gaat niet naar de Tour
"Veiligheid in de koers verhogen met medische, psychologische en praktische test"
Motards en bestuurders van de wielerbond (BWB) moeten (net als ploegleiders van wielerteams) voortaan een test afleggen. Ze moeten slagen voor een medische, psychologische en praktische proef. Zo willen het verkeersinstituut Vias en de BWB de verkeersveiligheid in koersen verhogen.
Walter Planckaert en Hilaire Van der Schueren trokken een tijdje geleden aan de alarmbel. Ze flirten met de leeftijdsgrens van 70 jaar en dat zou betekenen dat ze volgens het bondsreglement niet meer achter het stuur mogen zitten tijdens de koers.
De ploegleiders van respectievelijk Sport Vlaanderen en Wanty-Groupe Gobert vinden dat ze wél nog in staat zijn de koers te volgen vanachter het stuur en vinden het huidige reglement discriminerend. De Raad van Bestuur van de KBWB volgt hen daarin.
"De leeftijdsgrens wordt vervangen door de invoering van een attest van rijgeschiktheid", laat de wielerbond weten. "Zo worden opnieuw extra maatregelen genomen om het gemotoriseerde verkeer in de wielerkaravaan in goeie en veilige banen te leiden."
De regel gaat in vanaf dit jaar en geldt voor motards en bestuurders die in dienst zijn van de wielerbond, maar ook voor alle ploegleiders van UCI-teams en clubploegen. Er is wel een overgansperiode ingebouwd.
Verschillende soorten tests
De wielerbond gaat in zijn testen voor rijgeschiktheid samenwerken met Vias Institute (tot 2017 bekend als het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid).
"De artsen gaan eerst de medische paraatheid van de deelnemers na. Daarvoor worden strenge normen gehanteerd, vergelijkbaar met bijvoorbeeld professionele bestuurders", klinkt het.
"Daarnaast is een testbatterij opgesteld die verschillende functies meet die eigen zijn aan "rijden in de koers". Zo worden onder andere reactietijden gemeten, onder eenvoudige omstandigheden, maar ook onder stress."
"Andere tests gaan over de mogelijkheid om de aandacht te verdelen, zich voldoende lang kunnen concentreren, risicoperceptie en het kunnen inschatten van onverwachte manoeuvres."
"Tot slot volgt een praktische rijtest die bestaat uit een rit in reële omstandigheden, zowel op een druk als een technisch traject. Na deze testen volgt overleg tussen de experts over de drie onderdelen en kan al dan niet een attest ("Fit to pilot") afgeleverd worden."
"Voor de bestuurders en motards in dienst van de KBWB geldt dat wie geen attest kan voorleggen, ook geen licentie krijgt. Zo’n licentie is verplicht om in internationale en nationale wedstrijden een voertuig te mogen besturen."
Deze regels worden ook in de aandacht gebracht:
- gordel dragen
- richtingsaanwijzers gebruiken
- nultolerantie voor drugs en alcohol
- geen tv vooraan in de auto installeren
- geen gsm bedienen die je in de hand houdt
- bij overwegen het belsignaal en rode licht respecteren
- in principe rijden alle auto's rechts, motoren mogen soms links
- een voertuig dat renners inhaalt, moet toestemming vragen aan de wedstrijdcommissarissen
"Veiligheid is topprioriteit"
Philippe Mariën is veiligheidscoördinator bij Belgian Cycling. Hij zegt dat het zeer belangrijk is dat de regels worden nageleefd.
"De veiligheid van de renners, de volgers en het publiek zijn een topprioriteit voor Belgian Cycling. Wij willen hierin blijven investeren en tegelijkertijd een voortrekkersrol spelen", zegt Mariën.
"De wielersport is geen precieze wetenschap en vraagt bijgevolg om adequate maatregelen die het risico voor alle betrokkenen zoveel mogelijk beperken. In die optiek was er in het verleden ook al overleg met de belangrijkste stakeholders: de renners, de teams en de organisatoren."
"De goede samenwerking met Vias heeft ons andere en betere inzichten gegeven over de specifieke vaardigheden die verwacht worden van chauffeurs van voertuigen in een wedstrijdkaravaan. Wij wensen de renners, de ploegen, alle volgers en het publiek een sportief opwindend en vooral veilig wegseizoen 2019."