meest recent
- 00:16BEKIJK - De lucky goal van Club, de vierklapper van Cercle en alle andere doelpunten
- 00:15Kyren Wilson neemt optie op eerste wereldtitel snooker na sterke start WK-finale
- 00:10Sporting Lissabon verovert zijn 20e titel na nederlaag van aartsrivaal
- 00:07Lando Norris weet met blijdschap geen blijf na eerste F1-zege: "Oh, waaauw! Het werd tijd, hè?"
- 05/05BEKIJK - 300e clubgoal in Romelu Lukaku zijn carrière levert Roma slechts punt op in topper tegen Juventus
- 05/05Conegliano klopt Milaan met Laura Heyrman in Italiaans finaleduel van Champions League
- 05/05Opmerkelijke gast gespot: Romelu Lukaku duikt plots op in opdracht van 'De Mol'
- 05/05Kanshebber op Roland Garros? Andrej Roebljov pakt Masters 1.000-titel in Madrid
- 00:04Bekijk de goals uit Cercle Brugge - Genk (4-1)
- 00:03Bekijk de goals uit KV Mechelen - AA Gent (2-4)
- 00:02Bekijk de goals uit RWDM - Charleroi (1-3)
- 00:01Bekijk de goals uit Westerlo - STVV (2-2)
- 05/05Amper 3 seconden! Vincent Janssen krijgt geel voor flinke beuk meteen na de aftrap
- 05/05Vanhaezebrouck vraagt aan steward om foto van hem te maken met fans: “Er moeten er veel op”
- 05/05Alles moet er even uit bij Ashimeru
- 05/05VAR ziet geen strafschop voor Eupen na discutabele fase
Planckaert: "Ik niet meer achter stuur? Verbrugghe verbrijzelde voet mecanicien!"
Belgische ploegleiders zouden vanaf hun 70e niet meer achter het stuur van de volgauto mogen zitten. Walter Planckaert vindt het onzinnig om daar een leeftijd op te kleven. "Iemand van 50 rijdt soms slechter met de auto", zegt hij, verwijzend naar bondscoach Rik Verbrugghe.
De Belgische wielerbond wil ploegleiders vanaf hun 70e niet langer achter het stuur van de volgauto zien. Hilaire Van der Schueren (Wanty-Groupe Gobert) en Walter Planckaert (Sport Vlaanderen-Baloise) zouden dan hun plaats moeten afstaan. Die laatste is het daar niet mee eens.
"Op je 70e vinden veel mensen je een oude man, maar het gaat toch vooral over je rijkunsten. Ik heb in 33 jaar als ploegleider nog nooit een ongeluk veroorzaakt."
"Er zijn chauffeurs van 50 jaar die slechter met de auto rijden dan iemand van 70", zegt Planckaert, die het voorbeeld aanhaalt van Rik Verbrugghe, de nieuwe bondscoach, in Gent-Wevelgem.
"Mijn mecanicien Roger Michiels stapte uit om een renner van mijn ploeg te helpen, maar hij werd gewoon omvergereden door Verbrugghe. Die mens zijn voet is nu verbrijzeld."
"Na de koers zochten we Verbrugghe om papieren in te vullen, maar hij heeft niets meer van zich laten horen. Hij pleegde dus vluchtmisdrijf. Is dat dan een betere chauffeur dan ik?"
Verbrugghe zelf wil niet reageren op het incident "om geen polemiek op te starten". Bij de wielerbond zijn ze op de hoogte van het verhaal en zullen ze Verbrugghe erover aanspreken zodra zijn contract ingaat (vanaf 1 december).
"Als ik voel dat het niet meer gaat, hou ik de eer aan mezelf"
Walter Planckaert geeft toe dat ploegleiders veel hooi op hun vork nemen achter het stuur. "Je doet meer dan alleen met de auto rijden. Je moet je telefoon opnemen, met je renners communiceren, naar tv kijken,... Ik geef toe dat dat niet eenvoudig is voor de veiligheid. Maar voor ons is dat routine."
Ook de Internationale Wielerunie UCI wil hier in de toekomst komaf mee maken. Vanaf 2020 zou je als ploegleider niet meer achter het stuur mogen zitten. "Dat kan ik begrijpen. Maar ze zouden in België aan een overgangsperiode moeten denken voor ons. Dan heeft iedereen tijd om zich erop voor te bereiden. Terwijl wij nu misschien een chauffeur moeten zoeken die geen voeling heeft met de koers. Is dat niet gevaarlijker?"
Planckaert is wel voorstander van jaarlijkse testen voor de ploegleiders. "Bij Sport Vlaanderen doen wij dat sowieso. Wij hebben niet voor niets verzekeringsmaatschappij Baloise als sponsor. En ik heb die testen allemaal prima doorstaan."
"De dag dat ik zelf voel dat ik niet meer meekan in het peloton, zal ik de eer wel aan mezelf houden", belooft Planckaert.