• home
  • videozone
  • win!
  • quiz & opvallend

    "Israël beter beveiligd voor Giro-start dan voor bezoek van de paus"

    De tijdrit start vrijdag aan de oude muren van Jeruzalem.

    Vrijdag gaat de Ronde van Italië van start in Israël. "De wielersport is hier onbekend, maar de inwoners worden wel allemaal opgejut om te komen kijken", zegt Ankie Rechess, VRT-correspondente in Israël.

    Rechess: "Niemand houdt rekening met fietsers"

    Voor het eerst in de geschiedenis start er vrijdag een grote wielerronde in het Midden-Oosten. De Giro slaat zijn tenten de eerste 3 dagen op in Israël. Maar hoe zit het daar met de wielerbeleving, het weer en de veiligheid?

    "Israël is helemaal geen wielerland", zegt Ankie Rechess, VRT-correspondente in Israël. "De bevolking fietst maar weinig en de wielersport is hier onbekend. Op de weg houdt er niemand rekening met de fietsers."

    "Maar de Giro leeft hier wel enorm. Er wordt zoveel reclame en promotie gemaakt voor de komende Giro, op tv en op plakkaten langs de weg. De Israëliërs worden opgejut met als doel om zoveel mogelijk mensen langs de weg te krijgen tijdens de Giro."

    "Door de woestijn fietsen op dag 3"

    De Giro opent vrijdag met een tijdrit in Jeruzalem. "Eerst was er sprake dat de tijdrit in het oude stadsgedeelte van Jeruzalem zou beginnen. Maar dat plan is veranderd."

    "De renners starten en komen wel aan bij de oude muren van de stad. Daags nadien reist het peloton naar Haifa, in het noorden van Israël. Het pak trekt dan naar de grens met Libanon om uiteindelijk aan te komen in Tel Aviv."

    "De laatste rit in Israël start zondag in het zuiden van het land, in Beer Sjeva. De renners moeten dan door de woestijn fietsen. En binnen het uur moet de hele karavaan na de etappe met 3 cargovliegtuigen en passagiersvliegtuigen meteen weer vertrekken naar Sicilië. Dat wordt een grote logistieke operatie."

    "6.000 politie-agenten bij de Giro-start"

    Startplaats Jeruzalem heeft het imago van een onveilige stad. "Maar de Giro wordt een enorm veiligheidsgedoe", zegt Rechess. "Eigenlijk is de veiligheidsoperatie groter voor de Giro-start dan bij het bezoek van de paus of presidenten."

    "Er zullen 6.000 politie-agenten aanwezig zijn in Jeruzalem om de hele zaak te beveiligen. Die gaan ook mee wanneer de renners de dagen daarop het land doorkruisen."

    "En daarnaast rijden er ook nog 50 veiligheidsmannen op motoren mee. Die begeleiden de wielrenners voortdurend, zodat er zo weinig mogelijk kan gebeuren."

    Kan het weer een belangrijke factor spelen in Israël? "Het is hier momenteel ook lente," zegt Rechess vanuit Israël. "De temperaturen stijgen dan tot boven de 30 graden celsius."

    "Geen 50 graden zoals in Qatar. Maar afgelopen weekend hebben we ongekende vloedgolven meegemaakt, vooral in het zuiden van het land. Maar tegen de Giro zal die regen wel verdwenen zijn."

    "Canadese miljardair bekostigt hele Giro"

    In die beveiligde Giro rijdt er straks ook voor het eerst een Israëlisch team mee: Israel Cycling Academy. "Dat is dankzij een wildcard en mede-eigenaar Sylvan Adams, een Canadese miljardair die in Israël woont."

    "Eigenlijk wordt de hele Giro bekostigd door die Canadese miljardair. Die vindt het belangrijk om door de koers het land Israël te laten zien aan de wereld."

    "Over een paar dagen wordt de eerste velodroom in het Midden-Oosten geopend, ook gefinancierd door die miljardair. Hij probeert de mensen in Israël op de fiets te krijgen."