• home
  • videozone
  • win!
  • quiz & opvallend

    Het is (bijna weer) koers: "Ik kijk het meest uit naar de vernieuwde Omloop"

    Het wielervoorjaar klopt op de deur. Welke renners blinken er straks op het podium en welke niet? Wij schotelden wielercommentator Michel Wuyts enkele stellingen voor. In deel 4 heeft hij het over de nieuwigheden dit voorjaar. Wat vindt hij van het nieuwe parcours van de Omloop en welke impact heeft het verminderen van het aantal renners per ploeg?

    De conclusies van Wuyts over de nieuwigheden dit seizoen

    • De nieuwe finale van de Omloop Het Nieuwsblad charmeert me
    • Het zou kunnen dat de renners in Meerbeke een voor een over de finish komen
    • Misschien wordt het na een waaierkoers eens geen telegeleide sprint in de Scheldeprijs
    • Misschien zorgt die renner minder niet voor meer vrijheid, maar net voor meer voorzichtigheid

    Het is een goede politiek van Flanders Classics om iedere koers een eigen identiteit te geven

    Het charmeert me. We zitten nu met een geografische spreiding van de wedstrijden. Daar heeft men flink over nagedacht. Het is niet zo dat je telkens terugkeert naar dezelfde plekken. Men heeft de Vlaamse Ardennen opgedeeld en gefragmenteerd en iedere koers krijgt een segment.

    Wat bijzonder charmant is, is de terugkeer naar de finale van de Ronde van Vlaanderen van weleer. Naar de finale van 2011 en al die edities daarvoor met aankomst in Ninove, over de Berendries, de Tenbossestraat, De Muur, de Bosberg, ... Je krijgt een heropleving van het koersgevoel van toen. En dat gaat de Omloop nog een stuk lastiger maken dan die al was. Het zou kunnen dat ze in Meerbeke op de Halsesteenweg een voor een binnenkomen. Het wordt een wedstrijd om duimen en vingers van af te likken.

    Je kan je niet permitteren om als je WorldTour geworden bent er een slappe koers van te maken. Als je opent, kan je het maar beter goed doen. Vroeger in de jaren 60 en 70 werd januari volledig beschouwd als een opbouwmaand met stages en trainingen. Nu zijn de renners in januari al druk aan het koersen. De kanshebbers voor ons voorjaar gaan in februari van zuiderse wedstrijd naar zuiderse wedstrijd. Die renners zijn ultraklaar. Die moeten geen schrik hebben van het zware parcours, toch zeker de superrenners niet.

    Ook de hervorming van de Driedaagse De Panne is een goeie zet. Het is nu eindelijk herleid tot één wedstrijd, daar ben ik al 10 jaar een pleitbezorger van. Maak er een echte race van de kustlijn van. Dat is wat nu gebeurt.

    Video player inladen ...

    De Scheldeprijs wordt aantrekkelijker

    Dat vind ik ook een goeie zet, want nu is het echt een Scheldeprijs. Er is een goeie synergie met Nederland. Het parcours volgt in grote mate die enorm brede Scheldevlakte, waar meestal wind staat. Men zoekt dat met opzet op.

    En dan kom je in de finale weliswaar op vertrouwde bodem terecht in de omgeving van Schoten. Daar klampen ze zich nog vast aan die drie ronden. Ik kan de mensen van Schoten volgen, ze willen de traditie eren, maar ik zou er nog een ronde van afgeknipt hebben.

    Maar het kan wel zijn dat het toch geen telegeleide sprint wordt. Dat stond nu vooraf altijd vast. We gaan toch naar een sprint en Kittel zal zijn zesde binnenhalen. Als de ploegen er zin in hebben, zou het nu anders kunnen uitdraaien. Ik denk dat er bij de sprinters ook wel types zijn die een harde koers nodig hebben, die dat verdragen. Die zich niet zomaar naar de slachtbank willen laten voeren. Ga ervoor, maak er een waaierkoers van, want die krijg je niet op bestelling.

    Video player inladen ...

    De koersen zullen aantrekkelijker worden met 7 renners per ploeg

    Dat is niet gegarandeerd. Het zal iets veiliger zijn, maar in topafspraken blijven het wel 25 teams met 7 renners. Dan heb je nog een peloton van 175 man. Dat is nog altijd enorm druk. Er zullen nog altijd renners zijn om het tempo te onderhouden en de gaten te dichten. 

    Het is een beetje een manke vergelijking want het is niet helemaal dezelfde stiel, maar als Vermote dat in de Tour in zijn eentje kan, waarom heb je er nu dan nog zes anderen nodig?

    Het zal zeker een rol spelen, maar ik weet niet of het voor meer vrijheid zal zorgen. Dat is de bedoeling, maar ploegen moeten die ook durven te nemen. Misschien gaan ze net meer voorzichtigheid inbouwen en dan krijg je een tegengesteld effect.

    Het gaat bij een aantal teams tot nog meer homogeniteit leiden, want vaak is de zoektocht naar de achtste man een probleem. Met zeven zal het iets makkelijker zijn om de beste 7 pionnen op papier te zetten.

    Video player inladen ...

    "Ik kijk het meest uit naar de Omloop"

    Wat prikkelt Michel Wuyts nu het meest bij de start van het voorjaar? "Ik ben de koers ingegooid in 1991 op de motor en de Ronde van Vlaanderen was toen de meest prikkelende koers van allemaal met dat parcours met de Berendries, de Muur, de Bosberg, ..."

    "Ik kijk uit naar de Omloop. Ik wil zien wat de combinatie van de vroegere finale van de Ronde van Vlaanderen en de Omloop van de jongste jaren gaat teweegbrengen. Ik ben zeer benieuwd. Hoe zal het peloton omgaan met het hertekende parcours?"

    "De Omloop is ook de koers bij uitstek waar de boel vrij snel uiteen ligt en de beteren zich afscheiden. Kijk maar naar de uitslagen van de voorbije jaren: Van Avermaet, Sagan, Vanmarcke, ... Je moet het volle pond geven. Het is man tegen man en dat is het mooiste wat er is."

    Video player inladen ...