Ga naar de inhoud

E-bikes op velofollies: "Lang niet meer voor ouderen alleen"

 di 23 januari 2018 21:22
E-bikes zullen alleen nog populairder worden.
E-bikes zijn aan een steile opmars bezig. 1 op de 2 verkochte fietsen is tegenwoordig elektrisch. En dat geldt niet alleen meer voor het gewone woonwerkverkeer, maar ook steeds meer voor recreatieve doeleinden. In Frankrijk wordt er zelfs een aparte competitie rond opgestart. Wij trokken naar Velofollies voor een woordje uitleg.

"Grootste drijfveer van kopers? Gemakzucht"

"Uit gemakzucht", "om mijn man te kunnen volgen tijdens een fietstocht" of "als alternatief voor de auto": de motieven om een elektrische fiets te kopen lopen uiteen. Dat leert een korte rondvraag van Christophe Vandegoor op de wielerbeurs Velofollies.

"In begin stelden we vast dat vooral oudere mensen een elektrische fiets kochten", zegt een vertegenwoordiger van een fietsenmerk. "Maar tegenwoordig is de elektrische fiets voor alle leeftijden. De jeugd rijdt er mee naar school, anderen doen er hun woonwerkverkeer mee."

"Het is vooral uit gemakzucht dat mensen een elektrische fiets kopen. Ze willen zo weinig mogelijk kracht zetten op een fiets, omdat ze zo meer plezier beleven aan het fietsen zelf."

"Met een motor van 500 Watt fiets je al heel vlot naar een snelheid van 25 per uur. Dat is gewoon prettig fietsen."

"De funfactor wordt alleen maar belangrijker"

De gewone elektrische fiets haalt snelheden tot 25 kilometer per uur. Maar daarnaast zijn er ook de speedpedelecs die tot 45 kilometer per uur gaan. 

"Voor die laatste categorie heb je wel een verzekering nodig en een rijbwewijs voor een bromfiets type B", zegt een vertegenwoordiger van enduro-bikes.

Hij beaamt dat de e-bike een alsmaar grotere groep van mensen aanspreekt.

"En ook de funfactor begint een heel belangrijk aspect te vormen. Deze fietsen bijvoorbeeld hebben off-road banden, waardoor je er vlot mee door de bossen kunt, zonder het lawaai en de vervuiling die een enduro-motorfiets maakt."

"Ik ben ervan overtuigd dat de e-bike op termijn de conventionele bromfiets zal vervangen."

"Wat betreft de veiligheid heb ik maar een advies: gebruik je gezond verstand op de openbare weg. Rijd met een maximale snelheid van 25 à 30 per uur op het fietspad. Als je een Porsche hebt, rijd je in de stad toch ook geen 150."

De elektrische fiets in een notendop:

Waaruit bestaat een elektrische fiets?

  1. Een motor, die onderaan de as zit.
  2. Een batterij, die meestal ingebouwd is in de bagagedrager. In nieuwere modellen is de batterij ingewerkt in het frame.
  3. Een bedieningssysteem, waarmee je de motor kan bedienen en alle gegevens ziet zoals op een fietscomputer.

De gewone elektrische fiets (25 km/u)

  • Snelheid? Motor geeft ondersteuning tot 25 km/u.
  • Voor wie? Ouder publiek, maar ook de schoolgaande jeugd.
  • Veilig? Meestal wel, want snelheid beperkt tot 25 km/u.

De snelle elektrische fiets (45 km/u)

  • Ook wel de "speedpedelec" genoemd
  • Snelheid? Motor geeft ondersteuning tot 45 km/u
  • Voor wie? Mensen die naar hun werk rijden (20 à 30 kilometer)
  • Veilig? Je hebt een rijbewijs (type B, voor bromfiets), een nummerplaat en een helm nodig om met deze elektrische fiets te mogen rijden.
  • Toekomst? "Op termijn zal deze fiets de conventionele bromfiets vervangen", luidt het.