Ga naar de inhoud

Gesloten slagboom negeren in de koers? Dat is dan 1 maand schorsing en een boete

 vr 29 september 2017 11:17
Wie nog onder een slagboom glipt, riskeert een schorsing.
De UCI wil komaf maken met renners die toch nog onder gesloten slagbomen doorglippen. Ook renners die aan de volgauto hangen, worden binnenkort strenger bestraft. De Wielerunie voert bovendien strengere regels in voor opblaasbare bogen.

De Internationale Wielerunie UCI kan niet lachen met renners die nog snel onder een gesloten slagboom glippen. Wie dat doet, kan nu al uit koers genomen worden, maar vanaf volgend jaar worden de straffen strenger.

Renners die dan nog een slagboom of rood licht aan een overweg negeren, riskeren een schorsing van een maand en een boete van 175 tot 4.370 euro (200 tot 5.000 Zwitserse frank).

Diezelfde sanctie dreigt ook voor renners die aan een volgauto hangen of zich afduwen aan een voertuig en daar een voordeel uit halen.

Buiten tijd? Punten in nevenklassementen kwijt

In rittenkoersen gebeurt het wel eens dat het halve peloton een snipperdag neemt en ruim buiten tijd de aankomst bereikt, omdat de renners weten dat zo'n grote groep toch wordt opgevist door de jury. De straf voor die renners was tot nu toe beperkt: ze verloren in de nevenklassementen het aantal punten dat de ritwinnaar in die rit verdiende.

De UCI wil renners ontmoedigen om collectief buiten tijd te komen door die sanctie zwaarder te maken. Wie de tijdslimiet overschrijdt, maar toch wordt opgevist, verliest al zijn punten in de nevenklassementen.

Strengere regels voor opblaasbare bogen

Tot slot past de UCI ook de regels aan voor opblaasbare bogen over de weg. Vanaf begin volgend jaar zijn zulke bogen enkel nog toegelaten aan de start, de laatste kilometer en de streep. Bovendien moet elke boog voorzien zijn van 2 generatoren, waarvan minstens 1 op fossiele brandstof werkt. Er moet ook altijd een technicus bij de boog staan, met een jerrycan reservebrandstof.

Vanaf 1 januari 2022 zijn opblaasbare bogen enkel nog toegelaten aan de startlijn.