Ga naar de inhoud

"Albert dacht al in november aan de groene banden"

 ma 30 januari 2017 15:00
Dolle vreugde bij Wout van Aert (l) en partner in crime Niels Albert (r).
Wout van Aert heeft het WK veldrijden gewonnen op groen rubber, een coproductie van zijn ploegleider Niels Albert en de Nederlandse bandenspecialist Richard Nieuwhuis. "Het gaat om een band uit de jaren 90", vertelt Nieuwhuis, die zich ook vragen stelt bij de materiaalslag in Luxemburg. "Een WK in vervalste omstandigheden", vindt hij.

"Banden uit oude lade"

U keek misschien vreemd op toen u gisteren Wout van Aert zag starten op groen rubber. Richard Nieuwhuis niet. De Nederlander had de banden samengesteld op verzoek van Niels Albert, de ploegleider van Wout van Aert.

"Het is een samenstelling van een groen Michelin-profiel op een klassieke Dugast-crosstube", vertelt Nieuwhuis aan onze redactie.

"Niels kwam al in november met het idee aandraven. Hij zou aankloppen bij collega’s in de groothandel. Ergens in een oude lade moesten die zeker nog liggen."

"In december had Niels 6 banden met het groene profiel. Toen ik in Hoogerheide de spullen bij me had, verklaarde iedereen ons gek. Maar Niels had toch de goede glazen bol."

Banden uit de jaren 90

"Voor deze banden moeten we al even terug in de tijd", legt Richard Nieuwhuis (foto) uit. "Niels Albert reed er als junior mee. Richard Groenendaal heeft er mee gecrost op het WK van 2001 in Tabor, toen Erwin Vervecken wereldkampioen werd."

"Het voordeel is dat de band volledig uitgehard is, omdat ze in de jaren 90 geproduceerd zijn. De renners die vaak lek reden, crosten op materiaal van nog geen half jaar oud."

"Hoe beter de band is uitgehard, hoe sterker hij is. Hoe meer tijd tussen productie van de band en het effectieve gebruik, hoe minder gevoelig hij is voor lekkage."

"Miserie begon bij beloften"

Ook Richard Nieuwhuis stelt zich vragen bij de materiaalslag in Luxemburg. "Een WK in vervalste omstandigheden", vindt de Nederlandse bandengoeroe. "De renners hebben niet met gelijke wapens gestreden."

"Akkoord, iedereen kan het aanpakken zoals Niels Albert. Terecht en geen enkel probleem, maar bij de beloften zag je 's ochtends de miserie al."

"1 strook van 200 meter"

"Ik leg de verantwoordelijkheid bij de UCI", gaat Richard Nieuwhuis voort. "Eigenlijk ging het in Bièles maar om 1 strook van 200 meter, na de steile afdaling en de trap. Daar was het oorlog."

"Afgebroken gebouwen, metaalresten, stenen in de grond... dat heb je nu eenmaal in een oude industriële site. Ze reden bijna allemaal lek in waterplassen, waar je de stenen niet ziet liggen."

"Wat is dan de moeite voor een organisatie om die strook te voorzien van een nieuwe toplaag? Of je stuurt het parcours enkele meters bij? We zouden een mooiere wedstrijd gezien hebben", denkt Nieuwhuis.

"Bij oude fietsenmakers"

Heeft u interesse in de oerdegelijke groene Michelin? "Veel succes", antwoordt Richard Nieuwhuis. "Bij oude fietsenmakers kan je 'm misschien nog vinden."

"Welke handelaar heeft nog materiaal van begin jaren 90 liggen? Die heeft in elk geval niet veel verkocht. Maar daar moet je zijn nu."

Richard Nieuwhuis in 2008 over rhino's, griffo's, pipistrello's...

Richard Nieuwhuis is een bandenspecialist uit het oosten van Nederland. Hij voorziet het hele crosspeloton van speciale tubes. Voor het WK van 2008 gaf hij ons tekst en uitleg in zijn atelier.